Företag i fokus:

Ingen ökad smittspridning efter slopade restriktioner

Bild: FHM

Sedan restriktioner släppte den 29 september syns det ännu ingen ökad smittspridning som kan kopplas till de slopade coronarestriktionerna i Sverige, enlig biträdande statsepidemiolog Karin Tegmark Wisell till DN.

– Det ska mycket till för att vi ska få omfattande konsekvenser av covid-19 på hälso- och sjukvården när vi har en så låg smittspridning. Men introduktion av en ny virusvariant där vaccinerna har en sämre effektivitet skulle kunna leda till ett sådant scenario, Karin Tegmark Wisell till DN.

Enligt Folkhälsomyndighetens statistik har Sverige legat på en stabilt låg nivå med drygt 2 000 nya fall i veckan.

– Sedan går vi mot en vinter och det här är ett säsongsvirus i grunden, säger Karin Tegmark Wisell till DN. Det är möjligt att vi får en mera omfattande smittspridning när vi går in i en kallare säsong, säger Karin Tegmark Wisell till DN

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 15 oktober 2021 00:00

Astra Zeneca satsar miljarder på återplantering av skog

Trad

Foto: Pexels

Läkemedelsbolaget Astra Zeneca har beslutat att investera 400 miljoner dollar, motsvarande 4,3 miljarder kronor, i återplantering av skog och biologisk mångfald.

Syftet med satsningen är att stödja klimatåtgärder och människors hälsa. Genom utökningen av deras AZ Forest-program ökar bolaget sitt åtagande att plantera 200 miljoner träd på sex kontinenter fram till 2030, vilket är en betydande ökning från det tidigare målet på 50 miljoner träd till 2025.

Astra Zeneca kommer även att påbörja nya återplanteringsprojekt i Brasilien, Indien, Vietnam, Ghana och Rwanda, utöver deras befintliga projekt runt om i världen. Med samarbete mellan planteringsexperter, lokala samhällen och regeringar är målet att skapa naturliga skogar med rik biologisk mångfald.

Denna ambitiösa satsning förväntas bidra till att avlägsna cirka 30 miljoner ton koldioxid från atmosfären de kommande 30 åren.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 22:45

Bebis bajsade i pool – Då stängde Sydpoolen för dagen

945A8182-2327-469F-AC34-9BA0E45BF48B

Foto: Alexander Isa

En oväntad händelse tvingade Sydpoolen att stänga under onsdagen, som meddelades genom en tydlig skylt på parkeringen.

Under onsdagen tvingades äventyrsbadet att stänga efter en olycka. Enligt uppgifter till Telgenytt berodde stängningen på förekomsten av avföring i vattnet, som uppstått efter att en bebis hade bajsat i poolen. Av den anledningen valde anläggningen att hålla äventyrsbadet stängt för resten av dagen.

Badet förväntas åter öppna för allmänheten imorgon efter att Sydpoolen har genomfört en noggrann sanering. Enligt uppgifter till Telgenytt påverkades inte övriga verksamheter, såsom gymanläggningen, av incidenten.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juli 2023 17:38
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 17:38

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors