Företag i fokus:

Nu fastställs domen – Hade över 10 000 barnpornografiskt material

Bild/Foto: Kriminalvården.

En 61-årige Södertäljebo dömdes den 12 september 2020 till åtta månaders fängelse för barnpornografibrott. Efter en husrannsakan 2016 hittade polisen över 10 000 bilder och filmer med barnpornografiskt material på tre datorer.

Han överklagade domen som togs upp i hovrätten, men begäran avslogs. Domen förblir den som Södertälje tingsrätts bedömde – Åtta månaders fängelse.

Ett år innan husrannsakan, 2015, informerade den schweiziska polisen sina kollegor i Sverige om att det skett olagliga filöverföringar av dokumenterade sexuella övergrepp mot barn.

Filöverföringarna spårades till Sverige där en svensk 61-årig Ip-adress identifierades i Södertälje. En husrannsakan gjordes 2016 och i tre datorer fann polisen över 10 000 bilder och filmer med barnpornografiskt material, men mannen skyllde ifrån sig. Han menade att datorn blivit kapat eller han han av misstag laddat ner filerna.

Södertälje tingsrätt ansåg det föga troligt och dömde 61-åringen till åtta månaders fängelse för grovt barnpornografibrott.

En överklagan gjordes till Svea hovrätt kort efter domen där mannen yrkade att hovrätten skulle frikänna honom från åtalet och i andra hand att gärningen inte ska bedömas som grovt brott.

”Hovrätten gör, även med beaktande av vad som anförts och lagts fram i hovrätten, inte någon annan bedömning än den som tingsrätten har gjort. Tingsrättens dom ska därför inte ändras.”, skriver Svea hovrätt i domen.

Svea hovrätt fastställer domen till åtta månaders fängelse för Södertäljebon.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 19 oktober 2021 00:00

Södertäljeföretaget köps upp av miljardbolag – ”Mycket glad”

E1E2FB8F-C631-4B07-8BD1-E906CCA81BD0

Joni Helminen, City Eltjänst, Anders Buskas, Sandbäckens och Mattias Schylander, City Eltjänst. Pressbild

Sandbäckens Group förvärvar Södertäljeföretaget City El Tjänst AB och intensifierar sin satsning på el-segmentet, enligt deras expansionsstrategi.

­- Jag är mycket glad över förvärvet av City Eltjänst vilket också innebär att vi förvärvat vårt första renodlade elbolag. Ser mycket fram emot att tillsammans med teamet på City arbeta för att skapa Nordens främsta installationskoncern, säger Christoffer Järkeborn, VD och Koncernchef Sandbäckens Group.

City El Tjänst AB, ett etablerat företag med över två decenniers erfarenhet inom elinstallationer i Södertälje och Storstockholm, har förvärvats av miljardbolaget Sandbäckens Group. City El Tjänst har specialiserat sig på elinstallationer inom stark- och svagström samt byggnation och ombyggnad av apparatskåp för styrning och reglering.

Deras omfattande tjänster sträcker sig från projektering till service och riktar sig mot medelstora byggföretag i Mälardalen och Stockholms län.

(Annonslänk)

Sandbäckens Group motiverar förvärvet som en strategisk anpassning enligt deras 5-50-500 strategi, vilket innebär att de siktar på 5 miljarder i omsättning, 50 nya bolag och 500 miljoner kronor i resultat.

Trots förvärvet kommer City El Tjänst fortsätta driva sin verksamhet som ett självständigt dotterbolag med Mattias Schylander som VD och Joni Helminen som vice VD. Deras specialiserade expertis och verksamhet kommer att bidra till Sandbäckens Groups mål om expansion inom elinstallationer.

– Sandbäckens affärsmodell passar oss perfekt där vi får möjlighet att fortsätta växa samtidigt som vi behåller vår framgångsrika bolagskultur, platta organisation och vårt entreprenörskap, säger Mattias Schylander, VD City Eltjänst.

I fjol hade City El Tjänst en omsättning på nära 60 miljoner kronor och ett resultat efter finansiella poster på cirka 6,3 miljoner kronor.

Övertagandet sker den 4 september 2023.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 21 september 2023 00:41

Misstänkt farligt föremål hittat – Område avspärrat

DSC_0014

Foto: Shamash Oyal

Under onsdagskvällen spärrades ett område vid Lövåsavägen i Södertälje efter att ett misstänkt föremål upptäcktes utomhus.

Det var på onsdagskvällen som polisen tillkallades till adressen vid Västergård. Väl på plats inleddes en stor insats med bland annat sökhundar.

Även Polisens nationella bombskydd skickades till platsen och kunde under kvällen konstatera att föremålet är ofarligt. Poliserna som är på plats kommer ta med sig det då det ingår som beslag i utredningen angående försök till allmänfarlig ödeläggelse, skriver polisen på deras hemsida.

Enligt en Telgenytts reporter har en villadörr blivit utsatt för en mindre detonation, men enligt rapporter verkar det som att dörren inte har tagit allvarligare skada.

Uppdatering 05:48:

Föremålet bedömdes som ofarligt togs från platsen.

”Polisen utreder detta som försök till allmänfarlig ödeläggelse i och med att det har visat sig i det fortsatta utredningsarbetet att något har detonerat innan det misstänkta farliga föremålet hittades. Om det är pyroteknik eller något annat som detonerat kommer utredas i förundersökningen.”, skriver polisen på sin hemsida.

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 21:53
Senast uppdaterad: 21 september 2023 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors