Företag i fokus:

IVO ville återkalla tandläkarens legitimation – Ansvarsnämnden avslog begäran

En tandläkare i Södertälje får behålla sin legitimation efter en anmälan av IVO gjorts till Hälso och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN. Tandläkaren hade, enligt IVO anmälan, misskött arbetet till den grad att hans legitimation skulle bli återkallad.

Tandläkaren har under hela HSAN:s utredningen yrkat på sin oskuld i äventyrandet av patientsäkerheten. Mannen har medgett att han ska ha fört journal över sina patientingrepp på en regelbunden basis.

Det var genom Försäkringskassan som IVO fattade misstankar om att tandläkaren inte upprätthöll en patientsäkerhet i sitt arbete. Försäkringskassan genomförde ett flertal efterhandskontroller och noterade då att tandläkaren arbetat med överhängande risker, vilket äventyrat patienters säkerhet.

Den främsta risken som det rört sig om är att tandläkaren inte fört journal över sina behandlingar. Detta medför en risk för patientsäkerheten, skriver IVO i sin anmälan till HSAN. ”Därutöver har han uppsåtligen eller av oaktsamhet brutit mot en föreskrift som är av väsentlig betydelse för patientsäkerheten”.

I beslutet av HSAN framgår det att det saknas dokumentation kring patienters hälsotillstånd, terapiplaner, vilken information patienten fått och patientens samtycke till behandling. Utöver den omfattande bristen på journalanteckningar hade tänder extraherats utan att det fanns diagnoser fastställda på patienten, med beslut grundade på tveksamma röntgenunderlag.  IVO utförde en stickkontroll efter Försäkringskassan anmält tandläkaren. Tio patientjournaler granskades och samtliga journaler fanns det brister i, enligt HSAN:s beslutsdokument.

Ansvarsnämnden medger i sitt beslut att tandläkaren äventyrat patientsäkerheten, i synnerhet genom att utföra extraktioner av tänder på en patient som tagit blodtunnan de medicin vid tillfället.

Däremot, så avslår ansvarsnämnden IVO:s yrkande på att tandläkarens legitimation ska återkallas.  Det går att läsa i beslutet av HSAN att ansvarsnämnden bedömer att tandläkaren varit ” oskicklig, men inte grovt oskicklig”. 

Ansvarsnämnden har därför beslutat att tandläkaren ska gå på prövotid i tre år. Det bedöms som en tillräckligt lång prövotid för att tandläkaren ska komma tillrätta med missförhållandena som rått i hans arbete. Om tandläkaren inte följer den fastställda prövotiden kommer legitimationen att återkallas i enlighet med patientsäkerhetslagen, skriver HSAN i sitt beslut

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 19 oktober 2021 00:00

Misstänkta för medhjälp till mord släpps på fri fot

saltskog

Foto: Läsarbild.

Två 19-åringar misstänkts för medhjälp till mord och mordförsök i Saltskog i fjol. Nu har båda männen släppts på fri fot väntan på dom.

Den 6 oktober 2022 sköts en 19-åring till döds och en 16-åring skadades allvarligt i Saltskog. Två misstänkta män greps i oktober och åtalades för mord samt mordförsök, men under utredningens gång ändrades rubriceringen av misstanken.

Åklagaren menar att det saknas bevis för att de åtalade körde mopeden och begick brottet, men det påstås att de hanterade flyktfordonet, elsparkcyklar och kläder som användes av gärningsmännen. I ett garage som hyrdes av en av de misstänkta hittades patroner av samma slag som användes vid skjutningen.

I maj inleddes åtalet mot männen som misstänktes för medhjälp till mord och mordförsök i Saltskog i fjol.

De två 19-åriga männen, som har varit häktade sedan oktober förra året, har nu släppts på fri fot efter ett beslut från Södertälje tingsrätt. Rättegången mot dem avslutades förra veckan och domen kommer att meddelas den 5 juli.

Foto: Läsarbild /Polisen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 juni 2023 00:18
Senast uppdaterad: 23 juni 2023 00:18

Uppgifter: Bärgningsbil tappade fordon – Orsakade krock med flera bilar

3662A7FF-DC7A-4B62-939A-D2544057C4F3

Foto: Paula Kass Elias

En olycka inträffade idag på Stockholmsvägen när en bärgningsbil av tappade det fordon som bärgades. Det lösa fordonet kolliderade med flera andra bilar och orsakade kaos på platsen.

En bärgningsbil förlorade kontrollen över det fordon den skulle bärga, vilket resulterade i en farlig situation. Det lösa fordonet rullade okontrollerat och kolliderade med flera bilar längs Stockholmsvägen, vid Birkakorset enligt uppgifter till Telgenytt. Även ett rödljus blev skadat i kollisionen.

Olyckan skedde strax efter klockan 14 och ledde till betydande trafikhinder i området. Räddningspersonal och polis arbetade snabbt för att säkerställa att de inblandade i olyckan fick nödvändig hjälp och för att lindra trafikstockningen.

Det är i nuläget oklart om det finns några allvarliga skador eller om någon behövde vård. 

Rättelse:
Bärgningsbilen på tidigare bild har ingen koppling till händelsen, vilket kanske tidigare kunde ha missuppfattats.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 juni 2023 14:00
Senast uppdaterad: 26 juni 2023 12:24

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors