Företag i fokus:

IVO ville återkalla tandläkarens legitimation – Ansvarsnämnden avslog begäran

En tandläkare i Södertälje får behålla sin legitimation efter en anmälan av IVO gjorts till Hälso och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN. Tandläkaren hade, enligt IVO anmälan, misskött arbetet till den grad att hans legitimation skulle bli återkallad.

Tandläkaren har under hela HSAN:s utredningen yrkat på sin oskuld i äventyrandet av patientsäkerheten. Mannen har medgett att han ska ha fört journal över sina patientingrepp på en regelbunden basis.

Det var genom Försäkringskassan som IVO fattade misstankar om att tandläkaren inte upprätthöll en patientsäkerhet i sitt arbete. Försäkringskassan genomförde ett flertal efterhandskontroller och noterade då att tandläkaren arbetat med överhängande risker, vilket äventyrat patienters säkerhet.

Den främsta risken som det rört sig om är att tandläkaren inte fört journal över sina behandlingar. Detta medför en risk för patientsäkerheten, skriver IVO i sin anmälan till HSAN. ”Därutöver har han uppsåtligen eller av oaktsamhet brutit mot en föreskrift som är av väsentlig betydelse för patientsäkerheten”.

I beslutet av HSAN framgår det att det saknas dokumentation kring patienters hälsotillstånd, terapiplaner, vilken information patienten fått och patientens samtycke till behandling. Utöver den omfattande bristen på journalanteckningar hade tänder extraherats utan att det fanns diagnoser fastställda på patienten, med beslut grundade på tveksamma röntgenunderlag.  IVO utförde en stickkontroll efter Försäkringskassan anmält tandläkaren. Tio patientjournaler granskades och samtliga journaler fanns det brister i, enligt HSAN:s beslutsdokument.

Ansvarsnämnden medger i sitt beslut att tandläkaren äventyrat patientsäkerheten, i synnerhet genom att utföra extraktioner av tänder på en patient som tagit blodtunnan de medicin vid tillfället.

Däremot, så avslår ansvarsnämnden IVO:s yrkande på att tandläkarens legitimation ska återkallas.  Det går att läsa i beslutet av HSAN att ansvarsnämnden bedömer att tandläkaren varit ” oskicklig, men inte grovt oskicklig”. 

Ansvarsnämnden har därför beslutat att tandläkaren ska gå på prövotid i tre år. Det bedöms som en tillräckligt lång prövotid för att tandläkaren ska komma tillrätta med missförhållandena som rått i hans arbete. Om tandläkaren inte följer den fastställda prövotiden kommer legitimationen att återkallas i enlighet med patientsäkerhetslagen, skriver HSAN i sitt beslut

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 19 oktober 2021 00:00

Yassar Bisse bjuder behövande på mat under midsommar

IMG_2148

Foto: Alexander Isa

Trots att han var nära att sälja sin verksamhet, har Yassar Bisse bestämt sig för att fortsätta satsa på företaget som han framgångsrikt drivit i cirka fem år. Som ett sätt att ge tillbaka till samhället, har han nu beslutat att bjuda behövande på mat under kommande midsommar.

– På midsommarafton den 23 juni mellan klockan 13:00 och 14:00 bjuder vi på Lion Bar de första 50 gästerna till en gratis midsommarlunch, säger Yasar Bisse till Telgenytt.

Enligt Bisse finns det många behövande människor i Södertälje som vanligtvis inte syns.

Med sitt initiativ att bjuda 50 första gästerna på mat under midsommar vill Yassar Bisse ge en hjälpande hand och erbjuda en stunds njutning för dem som annars kanske inte har möjlighet till en festlig måltid.

– Det är ett sätt att ge tillbaka till samhälle, säger han.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 18 december 2023 00:17

Gängkriminell dömd för hot mot vittne i rättegång

tingsrätt

Arkivbild: Alexander Isa.

En gängkriminell hotade ett vittne i en rättegång i tingsrättens lokaler i Södertälje. Nu har hovrätten fastställt mannens dom som överklagades till fängelse i två månader.

Efter att ha vittnat i en rättegång i september 2021, där hans bror var offer för ett rån, lämnade mannen rättssalen och satte sig på en bänk bredvid sin far, som också skulle ge sitt vittnesmål.

Enligt uppgifter följde den åtalade mannen målsäganden ut från rättegångssalen och hotade honom med hotfulla kommentarer. Vittnet bekräftade hotet i tidiga polisförhör och även en socialsekreterare som var närvarande under rättegången bevittnade stämningen utanför rättssalen. Bland annat ska mannen ha sagt ”Du bor i Saltskog, samma område som jag bor i, vänta så ska du få se” och ”Vi bor på
samma område och du kommer inte komma undan
”.

Tingsrätten bedömde hotet som allvarligt och den åtalade mannen dömdes för övergrepp i rättssak. På grund av hans brottsliga bakgrund och bedömningen att frivårdsstraff inte var lämpligt för honom, fick han två månaders fängelse och förverkade två månader av sin villkorliga frigivning. Hovrätten har nu fastställt domen efter överklagande.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 juni 2023 14:51
Senast uppdaterad: 19 juni 2023 15:08

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors