Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Stjärnan Einár skjuten till döds

 Prisbelönade artisten Einár. Bild/Foto: Creative Commons.

Artisten Einar, 19, sköts till döds i Hammarby Sjöstad. Det rapporterar flera medier under natten till fredagen.

På hans Instgram har hans senaste inlägg fått över 2000 kommentarer på kort tid där kondoleanserna svämmar över.

– Den skottskadade mannen är avliden. Han avled på platsen. Man gjorde livräddande åtgärder men hans liv gick inte att rädda, säger Carina Skagerlind hos polisen till Expressen.

”Vila i frid” och ”RIP”, skriver sörjande fans efter stjärnans bortgång.

Enligt uppgifter ska den kända artisten Einár, Nils Kurt Erik Einar Grönberg som han egentligen heter, ha skjutits i huvudet och bröstet, hans liv gick inte att rädda och avled på platsen.

Larmet om skottlossning inkom till polisen sent under torsdagskvällen, klockan 22:50. När polisen väl kom till platsen hittades en ung man allvarlig skottskadad och hade hjärtstillestånd.

Polisen befann sig, sent natten till fredagen, på plats och spärrade av brottsplatsen för att bland annat hålla förhör med vittnen samt arbeta för att säkra eventuellt filmmaterial.

– Det finns uppgifter om att två personer har setts springa från platsen. Vi kontrollerar alla vi träffar och inventerar filmmaterial som kan finnas på platsen för att få snabba bilder, säger Carina Skagerlind till Aftonbladet.

En intensiv sökinsats med flera polispatruller och polishelikopter sattes in för att leta efter gärningspersonen/personerna.

Vid 01-tiden hade polisen ännu ingen gripen för mordet artisten.

”Den skadade personen som är en man är avliden och de närmaste anhöriga är underrättade. En förundersökning om mord är inledd och polisens insatser på brottsplatsen fortsätter. Arbete pågår med spårsäkring och fortsatta förhör med vittnen. En inventering och analys av bildmaterial har också pågått och dörrknackning kommer att ske.” skrev polisen i ett pressmeddelande klockan 00:45.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 22 oktober 2021 00:00

Ungdomars sommarmöbel tar plats på Marenplan

4EFB1B1A-2C2E-4207-BA55-E32887CE3C8D

Foto: Alexander Isa

Södertälje kommun monterar en sommarmöbel idag, utformad av barn och ungdomar genom påsk- och sommarlovskollo, under ledning av Grafikens Hus och Läsfrämjarinstitutet. Möbeln blir en del av sommarplatsen på Marenplan, en plats för nya idéer och uttryck.

Södertälje kommun fortsätter sitt initiativ med sommarplatser, vilket innebär att testa nytänkande idéer. Bland annat blir Marenplan en plats för att utforska innovativ möblering av kajer och gångstråk.

Kommunen har ställt material och ytor för målning till förfogande, samtidigt som Grafikens hus och Läsfrämjarinstitutet har stöttat genom att tillhandahålla pedagogiskt stöd. Arbetet startade under vårens påskkollo och fortsatte under sommarens Konst- och demokratikollo. Bänken, skapad som en ”platsbyggd sittmöbel”, förväntas stå på Marenplan tillsammans med andra möbleringar som ett schackbräde och planteringskärl.

– Att engagera andra är en stor poäng. Det bygger intresse för en plats och visar att den är något vi utvecklar tillsammans. Skapandet tar upp frågeställningar som hur solen rör sig, tillgänglighet för funktionshindrade, material och färger. Men framförallt hur vi skapar en plats som är trivsam och välkomnar alla Södertäljebor, säger projektledaren Klara Henning från kommunens samhällsbyggnadskontor.

Hon påpekar även att tillfälliga omvandlingar som denna ger utrymme för modigare och mer lekfulla uttryck än vad traditionell stadsplanering kanske tillåter.

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 22:58

Efter sprängning i Ronna – Sis-anställd går inte att nå

Ronna

Foto: Shamash Oyal

Under början av augusti ägde rum en explosion där en lägenhetsdörr förstördes i Ronna. Personen som misstänks vara måltavlan är anställd vid Sis och arbetar på Tysslinge. Nu har Sis lämnat in en rapport till Arbetsmiljöverket, eftersom arbetsgivaren inte har lyckats få kontakt med den anställda.

Den var efter midnatt, den 2 augusti, som en lägenhetsdörr spränges av en kraftig anordning och orsakade stora skador.  En person skadades och fördes till sjukhus, men enligt Aftonbladets uppgifter misstänker polisen inte att mannen var den riktiga måltavlan för sprängningen, utan en nära anhörig.

Sprängningen ska vara riktad mot en ung man som arbetar på ett Sis-Tysslinge och uppges ha utpressats av intagna att smuggla in en mobiltelefon. Men när mannen vägrade blev mannen utpressad och en påhittad skuld ha uppstått.

Efter incidenten har arbetsgivaren försökt nå den anställde utan framgång. Nu har Sis gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket baserat på uppgifter som har rapporterats i media och som inte har kunnat bekräftas av den anställde.

– Arbetsgivaren har inte kunnat få kontakt med berörd medarbetare trots flera regelbundna försök, skriver Sis i anmälan till Arbetsmiljöverken.

Läs även: – Explosion i flerfamiljshus i Geneta – Två till sjukhus

BILDEXTRA / TV: Lägenhetsdörr sprängd i Ronna

Foto: Alexander Isa.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 19:10
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 19:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors