Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Stjärnan Einár skjuten till döds

 Prisbelönade artisten Einár. Bild/Foto: Creative Commons.

Artisten Einar, 19, sköts till döds i Hammarby Sjöstad. Det rapporterar flera medier under natten till fredagen.

På hans Instgram har hans senaste inlägg fått över 2000 kommentarer på kort tid där kondoleanserna svämmar över.

– Den skottskadade mannen är avliden. Han avled på platsen. Man gjorde livräddande åtgärder men hans liv gick inte att rädda, säger Carina Skagerlind hos polisen till Expressen.

”Vila i frid” och ”RIP”, skriver sörjande fans efter stjärnans bortgång.

Enligt uppgifter ska den kända artisten Einár, Nils Kurt Erik Einar Grönberg som han egentligen heter, ha skjutits i huvudet och bröstet, hans liv gick inte att rädda och avled på platsen.

Larmet om skottlossning inkom till polisen sent under torsdagskvällen, klockan 22:50. När polisen väl kom till platsen hittades en ung man allvarlig skottskadad och hade hjärtstillestånd.

Polisen befann sig, sent natten till fredagen, på plats och spärrade av brottsplatsen för att bland annat hålla förhör med vittnen samt arbeta för att säkra eventuellt filmmaterial.

– Det finns uppgifter om att två personer har setts springa från platsen. Vi kontrollerar alla vi träffar och inventerar filmmaterial som kan finnas på platsen för att få snabba bilder, säger Carina Skagerlind till Aftonbladet.

En intensiv sökinsats med flera polispatruller och polishelikopter sattes in för att leta efter gärningspersonen/personerna.

Vid 01-tiden hade polisen ännu ingen gripen för mordet artisten.

”Den skadade personen som är en man är avliden och de närmaste anhöriga är underrättade. En förundersökning om mord är inledd och polisens insatser på brottsplatsen fortsätter. Arbete pågår med spårsäkring och fortsatta förhör med vittnen. En inventering och analys av bildmaterial har också pågått och dörrknackning kommer att ske.” skrev polisen i ett pressmeddelande klockan 00:45.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 22 oktober 2021 00:00

Drunkningsolycka i centrala Södertälje

5ACBB1B1-C6F8-4B2C-92D5-A983F40D4A08

Läsarbild.

En drunkningsolycka har inträffat i kanalen i Södertälje. Polisen är just nu på platsen och enligt uppgift har en kvinna förts till sjukhus.

Klockan 18:42 på lördagskvällen mottog SOS Alarm ett larm om en drunkningsolycka på Bergsviksgatan, nära minigolfbanan. Flera räddningsenheter ryckte snabbt ut till platsen och polisen har etablerat avspärrningar runt området och undersöker händelsen närmare.

– Vi larmades om att en person ska ha hittats i vattnet. När vi kommer fram visar det sig att sjukvården och polisen påbörjade HLR, säger räddningstjänstens vakthavande befäl, till Telgenytt.

Räddningspersonal agerade snabbt och kvinnan fördes till sjukhus med ambulans Vid nuvarande tidpunkt är skadeläget oklart och vårdpersonal kämpar för att ge henne den vård hon behöver. Det är för närvarande också oklart hur kvinnan hamnade i vattnet.

Uppdatering:

”För polisens del är ärendet avslutat. Det har bedömts som en ren olyckshändelse.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 17:44
Senast uppdaterad: 13 augusti 2023 10:28

Lämnades ensam med andnöd av personal på gruppboende

Sodertalje-kommun-scaled-1

Arkivbild

En anmälan om allvarligt missförhållande mot ett av kommunens gruppboenden har mottagits av IVO. Detta skedde efter att en person lämnades ensam med andnöd av personal på gruppboendet.

Det var i början av juni som en person slog larm under natten och morgonen på grund av andnöd, men någon hjälp kom aldrig fram vid första försöket. Personen slog då larm igen, men ingen personal reagerade förrän efter att personen hade larmat för tredje gången. Detta inträffade trots att boendet är bemannat dygnet runt enligt ett rullande schema, som inkluderar dagtid, kvällar, jour på nätter samt helger.

Den boende, som hade fått receptbelagda mediciner att ta vid andnöd, fick inte sin medicin och lämnades ensam av personalen i väntan på ambulans. Händelsen anmäldes enligt lex Sarah till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, som nu kräver omedelbara åtgärder.

Bland åtgärderna ingår att det kommunala boendet måste genomföra dagliga kontroller för att förebygga eventuell övermedicinering samt upprätta en uppdaterad rutinbeskrivning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 13:57
Senast uppdaterad: 12 augusti 2023 13:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors