Företag i fokus:

Tullverket beslagtog godis – Innehöll livsfarliga syntetiska droger

Cannabisgodis. Bild/Foto: Tullverket.

Tullverket har beslagtagit 46 kilo cannabis-godis under det senaste året. Det är för det mesta godis som innehåller substansen THC, det rusgivande medlet i cannabis, men nu flaggar tullen för beslag av cannabis-godis med syntetiskt cannabis.

Substansten,5F-EDMB-PICA,  har hittats i 4 olika försändelser som tullen lagt beslag på.

Eftersom den syntetiska cannabisen kan vara mycket starkare än vanligt cannabis, så riskerar användare av drogen att överdosera, vilket kan leda till digra konsekvenser. I andra länder, Storbritannien,Irland och Kanada har det förekommit att ungdomar och barn fått i sig godis innehållande syntetiskt cannabis och blivit allvarligt förgiftade.

I Sverige har obduktioner utförts, där substansen 5F-EDMB-PICA hittats, och i en obduktion har det bedömts vara en av de ledande orsakerna till personens död. 

Det är under året som beslag av cannabis-godiset ökat varav Tullverket går ut och varnar om den farliga substansen som godiset kan innehålla. Jenny Åberg, analytiker vid Tullverkets laboratorium, varnar för att användare som tror att de ska inta vanligt cannabis kan överdosera vilket kan leda till allvarliga förgiftningar. 

– Vi bedömer att riskerna med detta nya cannabisgodis är särskilt stora då missbrukarna sannolikt förväntar sig godis som innehåller vanligt cannabis och därmed doserar därefter. 

Tullverket har märkt av att försändelserna med syntetiskt cannabis-godis ökat årligen, ihop med den övriga ökningen på cannabis-godis som innehåller THC.

I år har Tullverket stoppat 16 försändelser, fram till oktober månad. Under hela 2020 stoppades 17 försändelser. Under 2019 beslagtogs endast tre försändelser innehållande cannabis-godis. 

Risken att användare överdoserar är hög.

Jenny Åberg förklarar att bruket av cannabis-godis inte går att jämföra med att röka cannabis.

– Om man jämför med att röka cannabis är effekten av cannabisgodis fördröjd. Det går långsammare för kroppen att ta upp ämnena. Så det finns stor risk för överdos om man fortsätter att stoppa i sig fler godisbitar när den förväntade effekten verkar uteblir. Dessutom är det risk för ojämnheter vid tillverkningen, som gör att bitarna får olika styrka, vilket också ökar risken för oavsiktlig överdos

Utöver kroppens olika sätt att hantera substanserna vid olika sätt att förtära drogen, så är också de syntetiska cannabinoiderna uppemot 200 gånger starkare än vanligt THC. Detta gör att ovetande användare mycket enklare överdoserar om cannabis-godiset innehåller syntetiskt cannabis.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 24 oktober 2021 00:00

DEBATT: Barn måste socialisera sig – viktig för uppväxten

PIXNIO-Barn-iPad-skola

Foto: Pixnio

Det sociala samspelet i en klass är jätteviktigt för eleverna! Jag tycker att det är jätteviktigt att ha en bra klass fylld med vänner och trygghet. Med vänner och trygghet skapas en bra personlighet fylld med fina egenskaper.  

Av egen erfarenhet så märker jag att barn som växer upp utan vänner och trygghet resulterar till att barnen är rädda, icke nyfikna och icke modiga. Med vänner så utvecklas barn socialt. Genom att sedan småbarn har varit med vänner så har barn det mycket enklare att skaffa vänner då barnen är socialt enkla att kunna prata med. Ensamhet gör att barn får dålig sömn, göra de lättirriterade, rastlösa eller orkeslösa. I Röda korset hemsida står det ett citat  ”När vi känner oss ofrivilligt ensamma ökar nivån av stresshormoner.” (hämtad 15 maj 2023). Med detta citat visar jag att ensamhet har väldigt många konsekvenser.

Dessa konsekvenser drabbar även barn och inte bara vuxna. För att hindra dessa konsekvenser behövs ett socialt liv. Genom ett socialt liv träffar barn nya människor och lär sig att anpassa sig efter situationer då barnen har experimenterat med det tidigare.

Skolan är en extremt bra plats där barn kan socialisera sig. Skolan är en stor öppen plats fylld med barn. I skolan så sker det ofta samarbete. Genom samarbete socialiserar sig barn. Om barn har svårt att socialisera sig så är det vuxnas ansvar att hjälpa barnen. De ska till exempel få barnen att antingen jobba tillsammans eller umgås genom skoljobb eller liknande. 

”Jag förstår mig inte på människor som tycker att barn borde bli lämnade ifred”

Vissa människor tycker det är bra att barn inte har vänner. De tänker att de blir lugna och sansade utan vänner då de inte har någon energi att springa och leka med någon. Dock så håller jag inte med. Citat av Peter Strang som jobbar på karolinska institutet; ”När man är ensam för ofta kan det leda till sjukdomar som högt blodtryck och inflammationer i kroppen. Detta i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt, stroke, demens och risken ökas för depression vid långvarig ofrivillig ensamhet.” (Hämtad 16 maj 2023). Detta gäller även barn. Med en social personlighet lär barn sig nya saker varje dag. Exempel på det kan vara hur de ska agera med olika människor. Barn lär sig att vara nyfikna, snälla, modiga och listan tar aldrig slut. Jag förstår mig inte på människor som tycker att barn borde bli lämnade ifred då det finns så många debattartiklar som inte håller med.  

Som sagt, det sociala samspelet är jätteviktigt för ett barn. När barn inte socialiserar sig resulteras det till att barnen blir lättirriterade, får dålig sömn eller rastlösa. Skolan är en utmärkt plats för barn att kunna socialisera sig då det är vuxnas ansvar att få barn att umgås om de har svårt med det.

Genom att barn socialiserar sig leder det till att barn lär sig att anpassa sig beroende på vem de är med och vilken situation det gäller. Att barn socialiserar sig är extremt viktigt, det påverkar barnens uppväxt.

Ban Al-Nashea  

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 januari 2024 11:49
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

SMHI varnar för ishalka och hårda vindar

FF0DD0D4-D890-4589-BF2F-A728DDBFCCBA

Foto: Paula Kass Elias

Ett intensivt lågtryck med ishalka och stormvindar har nått Stockholms län, inklusive Södertälje. SMHI varnar för svåra väderförhållanden i början av veckan och betydande störningar i trafiken.

Under natten till måndag drabbades stora delar av Sverige av ett kraftigt lågtryck som förde med sig starka vindar och betydande nederbörd – med regn i södra delarna och snöfall i norr. Dessa förhållanden har skapat en risk för ishalka, särskilt när regnet faller på redan kyliga vägytor.

För Stockholmsregionen innebär detta en ökad risk för trafikproblem. SMHI har utfärdat gula varningar för ishalka, vilket kan påverka framkomligheten på vägarna betydligt. Denna varning stöds av rapporter från Trafikverket, som noterar att de hårda vindarna tillsammans med ishalkan kan leda till störningar i trafiken under hela måndagen.

Varningen, som utfärdades redan på söndagskvällen, förväntas vara i kraft fram till midnatt på måndagen.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 januari 2024 08:23
Senast uppdaterad: 22 januari 2024 08:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors