Företag i fokus:

Mattias Halloweenprojekt blev viral på 24 timmar – ” Otroligt kul”

Initiativtagaren Mattias med dottern Isabelle. Foto: Alex Ataseven.

Halloween firas sedan ett par årtionden i Sverige med ursprung i USA. Framför allt har barn tagit över seden att retas med vuxna, gärna utklädda till skräckmonster eller till och med döden.

Den förmodligen mest använda symbolen för Halloween är pumpalyktan som på engelska kallas Jack O’Lantern. En symbol som HSB föreningen använt sig av och blivit viral på 24 timmar.

HSB föreningen med 109 lägenheter och initiativtagaren Mattias i spetsen har blivit virala i Södertälje på knappt 24 timmar. Hit kommer folk från Södertäljes alla fyra hörn för att se det fina projektet.

Nu på söndag, den 21 oktober, är det Halloween och på innergården i Västergård lyser redan 18, professionellt skurna, Halloweenpumpor. Initiativtagaren Mattias Michel berättar ödmjukt, och betonar tydligt, att flera föreningar är delaktiga i projektet, totalt 109 lägenheter.

– Det är första gången vi gör det här. Vi tyckte att det kunde vara en rolig grej nu när det är en så tråkig tid. Denna plats har varit en oanvänd yta väldigt länge. Vi ska så småningom bygga om och göra nånting annat, men fram tills des ville vi improvisera lite, säger Mattias till Telgenytt.

Föreningen ville ta initiativet att skapa en plats där grannar kunde komma till, mötas och umgås i en trygg tillvaro. Att det skulle gå viralt och få så stor uppmärksamhet trodde man inte på.

– Otroligt kul att det uppmärksammats, trodde inte att det skulle uppmärksammats såhär stort. Totalt har detta kostat cirka 1800 kronor i materialkostnader, men arbetet med att skära pumporna tog lång tid, berättar Mattias.

Efter att bilder lagats upp på sociala grupper, bland annat Facebook, har projektet gått viralt i Södertälje och hit har folk från hela Södertälje tagit sig till för att skåda det fina verket på Syrengatan i Västergård/Mariekäll.

– Jag hoppas att fler tar efter det här. Det är en kul grej och barnen uppskattar verkligen att komma hit. Det är en trygg punkt och samtidigt får man umgås med både grannar och vänner, säger han.

Efter den stora uppmärksamheten planerar föreningen att ta nästa steg. Nu vill man bland annat julpynta till julen.

– Vi har tänkt oss något häftigare till vintern och julen, det återstår att se, avslutar initiativtagaren Mattias Michel.

Södertälje City ger liv åt stadskärnan – Anordnar Happy Halloween

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 25 oktober 2021 00:00

SENASTE NYTT: Ännu en högt uppsatt kommunchef avgår

8a2cb38b0fe5a836_org

Foto: Södertälje kommun

En högt uppsatt kommunchef sätter fokus på förändringar inom stadshuset. HR-direktören Johan Lefverström, 63, har meddelat sin avgång genom det interna nätverket för kommunanställda, enligt uppgifter till Telgenytt. Han blir den andra högt uppsatta kommunchefen som plötsligt avgår.

– Jag stortrivs med mitt jobb i Södertälje, det är här varit en jätterolig period i mitt yrkesliv, skriver HR-direktören, Johan Lefverström, genom kommunens privata nätverk.

Johan Lefverström har varit anställd inom kommunen i flera år, och de senaste åren har han varit en framträdande gestalt bakom det kritiserade initiativet att införa regelbundna bakgrundskontroller för samtliga anställda inom Södertälje kommun.

Ett initiativ som lett till flera JO-anmälningar och stark kritik från facket.

Under tisdagsmorgonen publicerades information om att har valt att säga upp sig samtiigt som processen för att rekrytera en ersättare inleds när en ny Stadsdirektör finns på plats.

I juni lämnade Stadsdirektören Stefan Holmark sin chefsposition efter knappt två år för ett nytt uppdrag. Men om 63-åriga Lefverström tar anställning någon annanstans efter tjänsten i Södertälje framgår dock inte.

– Nu vill jag få tid till annat i livet, avsluter HR-direktören.

Lefverström jobbar fram till slutet av oktober och avslutar därefter sin anställning med semester i november.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 13:02
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 13:08

Färre besökte årets festival – Så här många kom

372347109_999430211258686_4758124821735311127_n

Foto: Shamash Oyal

Tre dagars fullspäckat schema med många aktiviteter, uppträdanden, matupplevelser och tivoli. Dock hindrade vädret många från att besöka Södertäljefestivalen.

Efter en tvåårig paus gjorde Södertäljefestivalen sin efterlängtade comeback 2022 och imponerade genom att locka över 100 000 besökare. Årets festival mötte emellertid vissa utmaningar när det gällde besöksantalet, vilket delvis kan tillskrivas det ogynnsamma vädret.

Men trots att vädret satte käppar i hjulet för många potentiella besökare, lyckades tusentals ändå ta sig till stadskärnan för att delta i helgens festlighet. Centrumchefen Aljoša Lagumdžija, som Lt talat med, konstaterar dock att målet på 100 000 besökare inte nåddes.

– Det kom ungefär 96 000. Vi kom inte riktigt upp till vår målbild. Orsakerna är förstås det sämre vädret. Jag tror också att säkerhetsnivån som höjts i Sverige gjort att folk varit oroliga. Vi har fått många frågor om säkerheten. Kanske man valt att inte besöka festivalen, säger han till tidningen.

BILDEXTRA: Södertäljefestivalen

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 09:13
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 09:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors