Företag i fokus:

Många hoppfulla skrev högskoleprovet i Södertälje

André, Elice, Kevin och Lovisa skrev högskoleprovet i söndags. Foto: Alex Ataseven.

I söndags var det dags för höstens högskoleprov. På över 130 orter i Sverige hade 40 000 personer anmält sig för att skriva provet.

I Södertälje hade totalt 275 hoppfulla deltagare anmält sig för att skriva högskoleprovet som hölls i Täljegymnasiet.

Totalt hade 21 klassrum reserverats med cirka 12 deltagare i vardera rum samt en provledare som leder provet och ansvarar för att provet genomförs korrekt och att föreskrifter följs.

För flera år sedan uppmärksammades ett stort fusk inom högskoleprovet. 2019 dömdes tre personer i Norrköpings tingsrätt till långa fängelsestraff, men nu har man förebyggt fusket. 

– Det förslutna provet vaktas av tre platschefer och delas därefter ut till fem andra medarbetare. Provet delas ut bara några minuter innan det börjar, säger en medarbetar på plats till Telgenytt. Dessa fem medarbetare delar provet vidare till alla klassrum där en provledare befinner sig i varje rum.

Provet startade exakt klockan 09:00 under söndagen, i samtliga 130 orter i Sverige, och slutade klockan 16:25. Totalt skrevs fem delprov där deltagarna hade 55 minuter på sig att slutföra vardera prov, men när deltagarna var klara cirka sju timmar senare var det det blandade känslor.

Utmattade och trötta tyckte majoriteten av deltagarna, som Telgenytt pratade med, att matematiken var den svåra delen.

Efter en lång dag kunde Kevin Lindberg och Lovisa Landgren sträcka ut på benen ordentligt. Efter 5 timmars skrivande hade de olika åsikter om vilket delprov som var svåras.

– Jag tyckte mattedelen den svåra biten. Det blir inte enklare av att man har en tidspress, säger Kevin Lindberg.

– För min del var det tvärtom, jag tyckte mattedelen var lättast, säger Lovisa Landgren.

– Mattedelen tyckte vi var den svåraste delen, säger syskonen André och Lovisa Oksanen.

Antuvan Koc, som var provledare under söndagens skrivning, har hjälp till de senaste två åren och ger sitt tips till de som gör högskoleprovet.

– Det gäller att vara väl förberedd. Exempelvis går det att träna och förbereda sig inför Högskoleprovet genom att göra gamla prov för bästa resultat. Provet skrivs två gånger per år så det är inte hela världen om det inte går som planerat första gången. Man får göra den hur många gånger som helst, säger Anton Koc till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 26 oktober 2021 00:00

Begärde ut allmänna handlingar – Kommunen svarade anonymt

Södertälje kommun

Foto: Alexander Isa

När en begäran om allmänna handlingar skickades till Södertälje kommun ledde detta till fördröjd handläggning, och kommunen svarade dessutom med ett anonymt mail. Ärendet har anmälts till Justitieombudsmannen, JO, som nu kräver att Södertälje kommun yttrar sig i ärendet.

Ett ärende som berör Södertälje kommun och dess hantering av en begäran om utlämnande av allmänna handlingar har fångat Justitieombudsmannens uppmärksamhet. En journalist hade begärt att få tillgång till dokument om motpartsgranskningar utförda av samhällsbyggnadskontoret sedan 2020. Trots upprepade påminnelser och kommunikation med kommunen, har ingen konkret information eller dokumentation överlämnats.

Dessutom svarade kommun vid ett tillfälle via ett anonymt mail att begäran är en komplex fråga som tar tid och skapat interna diskussioner. 

(Annonslänk)

Situationen ledde till en officiell anmälan till Justitieombudsmannen (JO), där kommunens långsamma process och dess brist på skyndsamhet i hanteringen kritiserades, vilket strider mot kravet på snabbt utlämnande av allmänna handlingar enligt offentlighetsprincipen. Mot bakgrund av anmälan har JO nu begärt att Södertälje kommun ska avge ett formellt yttrande över det som framförs i anmälan, inklusive en detaljerad redogörelse för handläggningsprocessen och en översyn av relevant lagstiftning.

JO:s förfrågan innebär också att de befattningshavare som är inblandade ges möjlighet att lämna sina synpunkter. Med ett sista svarsdatum satt till den 26 april 2024, förväntas yttrandet inkludera protokollsutdrag

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 12:41
Senast uppdaterad: 20 mars 2024 12:41

DEBATT: (S)toppad breddning av Motorvägsbron en pyrrhusseger

Saltsjöbron Foto: Alex Isa

Saltsjöbron
Foto: Alexander Isa

Trafikverket planerade och öronmärkte pengar för att bredda, trafiksäkra och miljöförbättra Motorvägsbron över kanalen. Men efter kommunledningens kampanj mot projektet – till förmån för en lokal tunnel – har både arbete och finansiering stoppats. Resultatet för Södertälje kommun kan bäst beskrivas som en pyrrhusseger.

(Annonslänk)

Den ålderstigna genomfarten mellan Moraberg och Saltskog är i starkt behov av upprustning. Pulsådern kräver ökad kapacitet, högre säkerhet och effektivare bulleravskärmning. Inte minst bedöms fordonsflödet öka kraftigt när Förbifart Stockholm och Tvärförbindelse Södertörn invigs. Det var mot den bakgrunden som Robert Halef (KD) under förrförra mandatperioden agerade oförtrutet i riksdagens trafikutskott för att hitta en framtidslösning för den ökända ”Södertäljeproppen”. Noterbart i sammanhanget är att de relativt nya broarna i Vårby med tre körfält, jämfört med de tvåfiliga Södertäljebroarna från 1965, ska ersättas för att svälja de större trafikmängderna.

Det sårbara nålsögat hamnade i blixtbelysning när ett långtradarekipage kolliderade med brospannet midsommarafton 2016 – med ödesdigra konsekvenser för Mellansverige i allmänhet och Kringelstan i synnerhet som följd. Myndigheterna stod inledningsvis handfallna och kommunen tog på sig ledartröjan för att samordna nödvändiga insatser. Södergående fjärrtrafik leddes över Saltsjöbron, men där även centrala staden och Mälarbron fick sin beskärda del – vilket förklarar det hårdnackade motståndet mot en ombyggnad.

”Det som talar emot förslaget är att statsmakterna slagit dövörat till”

Kommunen har på eget initiativ tagit fram en tunnellösning, med dragning från trafikplats Moraberg till Nyköpingsvägen i centrum. Det som talar för förslaget är att Södertäljeborna får ytterligare en passage som knyter ihop västra och östra sidan. Sannolikt minskar också miljöproblematiken i Turinge- och Birkakorset, dessutom får vi en reservväg till E4/20. Det som talar emot förslaget är att statsmakterna slagit dövörat till, eftersom det främst handlar om en lokal förbindelse som bara marginellt gynnar den genomgående trafiken. Och följaktligen saknas finansiering helt.

Södertälje kommun befinner sig nu i limbo. Vi har inget stöd för tunnelkonceptet. Arbetet med breddningen av E4/E20 har avbrutits, hundratals miljoner har prioriterats om och inga miljö- och trimningsåtgärder är i sikte. Det senare är angeläget för att dels minska bullerstörningarna för villorna i Hagaberg och de kommande flerbostadshusen i kvarteret Sporren respektive Floretten på var sida om östra landfästet, dels möta expansionen hos våra två enastående världsföretag (redan idag pendlar 24 000 personer in till kommunen varje vardag.)

Tiden håller snabbt på att rinna ut för oss. Dagens status quo gagnar inte någon, varken Södertäljeborna, AstraZeneca, Scania, trafiken på Sveriges mest trafikerade motorväg eller vår gemensamma miljö. Åtgärder måste utredas, finansieras och förverkligas, allt ifrån uppgradering av befintlig infrastruktur till en ny förbifart.

Men när plan A, breddning av broarna över kanalen, lagts i malpåse och plan B, lokaltunnel under kanalen sågats, vilken är Boel Godners (S) och majoritetens plan C?

Mats Siljebrand (KD)
2:e vice ordförande, stadsbyggnadsnämnden

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 08:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors