Företag i fokus:

Nu byter Facebook namn till Meta

Bild/Foto: Anthony Quintano.

Idag meddelade Facebook att man byter namn till Meta. Detta gör strategiskt för att inte enbart förknippas med enbart social medier.

Världens största plattform som startades för 17 år sedan och har över 2 miljarder aktiva användare byter namn till Meta.

Facebook, som byter namnet på moderbolaget, vill inte förknippas med enbart sociala plattformar. Nu gör Facebook precis som Google gjorde, där moderbolaget Alphabet bland annat äger Google, Calico och Capitalg.

I portföljen Meta ingår Facebook, Instagram, WhatsApp och Messenger. Namnbytet är även försök att flytta fokus från den starka kritiken om att Facebook medvetet lockat unga människor inte reagerade på våld på sina egna social plattformarna.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 28 oktober 2021 00:00

Startar insamling – Hoppas på flera hundra tusen kronor

Festival

Södertäljefestivalen 2022. Foto: Shamash Oyal

Den ekonomiska situationen har gjort det utmanande för Centrumföreningen Södertälje City. Nu lanserar de en omfattande insamling för årets festival med målet att nå över 300.000 kronor.

Årets festival i Södertälje, med flera stora artister, erbjuder gratis inträde för alla. Men den ekonomiska situationen är för närvarande ansträngd. Nu har både privatpersoner och företag möjligheten att stötta och hjälpa till för att göra evenemanget oförglömligt för de över 100 000 besökarna som förväntas delta på festivalen.

Centrumföreningen, som ansvarar för arrangemanget, strävar efter att skapa spännande aktiviteter och upplevelser för alla målgrupper. Bland de planerade aktiviteterna finns uppträdanden av populära figurer som Bamse och Lova, en tågturné genom staden med Tuff Tuff-tåget, stand up-föreställning med Lasse Karlsson och hans vänner, samt allsång och Music Quiz på Stora Torget.

”Du spelar en viktig roll i vårt gemensamma mål att skapa en oförglömlig upplevelse för hela vår stolta stad.”, skriver Södertälje City.

Målet är att samla uppemot 350 000 kronor, och i skrivande stund har Centrumföreningen hittills samlat 1 750 kronor.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juli 2023 14:04
Senast uppdaterad: 27 juli 2023 14:04

Hemtjänstpersonal varnas efter klagomål på bilkörning

Car-bil-Foto-Foto-Unsplash-Peter-Kalonji-

Foto: Unsplash/ Peter Kalonji

En anställd inom hemtjänsten i Hölö har fått en varning för sitt körsätt och riskerar uppsägning vid upprepning.

”Genom att upprepade gånger ha framfört kommunens fordon i tjänsten på ett olagligt och vårdslöst sätt, med risk och fara for ditt eget och andras liv.”, skriver kommunen i beslutet.

Det var i maj som kommunen mottagit flera klagomål angående en av hemtjänstens bilar. Enligt uppgifter ska hemtjänstpersonalen kört i fel fil, svängt utan att använda blinkers och kört i hög hastighet. Vid ett tillfälle inträffade nästan en olycka när hemtjänstpersonal pratade i mobiltelefonen utan handsfree utan.

Nu får den anställde en varning och meddelats att riskera uppsägning vid upprepning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 27 juli 2023 01:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors