Företag i fokus:

Den politiska majoriteten presenterade budgeten – 500 miljoner ska investeras

Bild/Foto: Fojab/Södertälje kommun.

Idag presenterades den styrande majoriteten i Södertälje, Socialdemokraterna KD, C och MP, ett starkt budgetförslag för 2022, med plan för 2023-2024.

– Vi har god ekonomi i Södertälje och stabil politisk ledning så majoritetens gruppledare ser ganska glada ut idag, skriver Boel Godner i ett inlägg på Facebook.

I budgetförslaget prioriteras bland annat barn och unga, äldreomsorg, trygghet, klimatarbete och en attraktiv stad.

Totalt satsar kommunen cirka 500 miljoner, varav cirka 200 miljoner är avsedda för Marenplan för att bland annat stärka kajerna och göra Maren till en given plats att vara på.

Här är några delar ur budgeten som presenterades idag.

  • Totalt investeras cirkaa 500 miljoner kronor under budgetperioden.
  • Stärker grundskolan med 25 miljoner kronor utöver volymkompensation och löneuppräkning.
  • Stärker grundskolan med 25 miljoner kronor utöver volymkompensation och löneuppräkning.
  • Vuxenutbildningen stärks med 4 miljoner kronor samt ytterligare satsningar med 6 miljoner kronor för gymnasieskolan.
  • Stärker äldreomsorgen med 30 miljoner kronor för ökad grundbemanning och bättre arbets- och schemavillkor.
  • Bygger ut antalet platser i våra vård- och omsorgsboenden genom ett nytt äldreboende i Lina. Trygghet och säkerhet.
  • Stärker arbetet med förebyggande insatser och avhopparverksamhet med 5 miljoner kronor.
  • Det myndighetsgemensamma arbetet – PAX – stärks med 3 miljoner kronor. Attraktiv kommun för boende och näringsliv.
  • Gratis parkering i 2 timmar på 3 parkeringsytor i stadskärnan fortsätter under 2022.
  • Arbetet med att motverka sopdumpning får ett tillskott på 2 miljoner kronor.
  • 58,5 miljoner kronor investeras årligen för underhåll av gator och vägar, för cykelvägar investeras 30 miljoner årligen.
  • Under budgetperioden investeras 22,9 miljoner kronor för att säkra vattenkvaliteten i våra sjöar.
  • Bygga 20 000 nya bostäder mellan 2017 och 2036 står fast.
  • Området kring Maren, Järna centrum och Lunakvarteren att utvecklas vidare.


BILDEXTRA: Såhär kan hotellet vid Maren se ut

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 29 oktober 2021 00:00

Vägen vid Östertälje stängs av för all trafik

vag-avstangd-ostertale-webb-1200-1

Bild: Södertälje kommun

En vägsträcka i Östertälje kommer att stängas av för all trafik under natten mellan den 18 och 19 januari, det meddelar Södetälje kommun.

Trafikanter som använder Nynäsvägen vid Östertälje bör planera sina resor noggrant den kommande natten. En del av denna viktiga trafikled kommer att vara helt avstängd för trafik från klockan 23.30 ikväll, den 18 januari, fram till fredagsmorgoen klockan 05.30. Avstängningen berör sträckan mellan Gärtunavägen och Glasbergavägen.

Denna åtgärd har vidtagits för att minimera påverkan på trafiken under arbetet med en viktig infrastrukturell uppgift – en omlastning av en transformator. Genom att utföra arbetet nattetid minskas trafikstörningarna avsevärt.

För att underlätta för trafikanter kommer det att finnas tydlig skyltning för omledning under avstängningstiden. Myndigheterna uppmanar alla trafikanter att följa dessa anvisningar för att säkerställa en smidig trafikflöde och för att upprätthålla säkerheten för såväl trafikanter som arbetarna på plats.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 januari 2024 16:47
Senast uppdaterad: 18 januari 2024 16:47

Polis ryckte ut till bostadshus – Två misstänkta för inbrott

2022_02_polis

Arkivbild

Ett inbrott inträffade i ett flerbostadshus i centrala Södertälje, vilket resulterade i att två personer, en man och en kvinna, nu är misstänkta för stöld och brott mot knivlagen.

På torsdagskvällen, klockan 22.32, tillkallades polisen till Nedre Torekällgatan i Södertälje av ett källarinbrott. Boende i området vittnade om en misstänksam situation som ledde till ingripande.

Enligt uppgifter sågs en okänd person ta sig ner i en av fastigheternas källare. Efter att ha hört misstänkt skrammel från källaren, kontaktade de boende omedelbart polisen som snabbt ryckte ut till adressen.

Vid polisens ankomst till platsen påträffades en man i 50-årsåldern och en kvinna i 35-årsåldern i källaren. Dessa två personer, som inte hade någon legitim anledning att befinna sig i fastighetens källare, blev snabbt misstänkta för inbrott.

Utöver misstankarna om stöld, är de båda nu även misstänkta för brott mot knivlagen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 januari 2024 14:36
Senast uppdaterad: 18 januari 2024 14:41

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors