Företag i fokus:

Den politiska majoriteten presenterade budgeten – 500 miljoner ska investeras

Bild/Foto: Fojab/Södertälje kommun.

Idag presenterades den styrande majoriteten i Södertälje, Socialdemokraterna KD, C och MP, ett starkt budgetförslag för 2022, med plan för 2023-2024.

– Vi har god ekonomi i Södertälje och stabil politisk ledning så majoritetens gruppledare ser ganska glada ut idag, skriver Boel Godner i ett inlägg på Facebook.

I budgetförslaget prioriteras bland annat barn och unga, äldreomsorg, trygghet, klimatarbete och en attraktiv stad.

Totalt satsar kommunen cirka 500 miljoner, varav cirka 200 miljoner är avsedda för Marenplan för att bland annat stärka kajerna och göra Maren till en given plats att vara på.

Här är några delar ur budgeten som presenterades idag.

  • Totalt investeras cirkaa 500 miljoner kronor under budgetperioden.
  • Stärker grundskolan med 25 miljoner kronor utöver volymkompensation och löneuppräkning.
  • Stärker grundskolan med 25 miljoner kronor utöver volymkompensation och löneuppräkning.
  • Vuxenutbildningen stärks med 4 miljoner kronor samt ytterligare satsningar med 6 miljoner kronor för gymnasieskolan.
  • Stärker äldreomsorgen med 30 miljoner kronor för ökad grundbemanning och bättre arbets- och schemavillkor.
  • Bygger ut antalet platser i våra vård- och omsorgsboenden genom ett nytt äldreboende i Lina. Trygghet och säkerhet.
  • Stärker arbetet med förebyggande insatser och avhopparverksamhet med 5 miljoner kronor.
  • Det myndighetsgemensamma arbetet – PAX – stärks med 3 miljoner kronor. Attraktiv kommun för boende och näringsliv.
  • Gratis parkering i 2 timmar på 3 parkeringsytor i stadskärnan fortsätter under 2022.
  • Arbetet med att motverka sopdumpning får ett tillskott på 2 miljoner kronor.
  • 58,5 miljoner kronor investeras årligen för underhåll av gator och vägar, för cykelvägar investeras 30 miljoner årligen.
  • Under budgetperioden investeras 22,9 miljoner kronor för att säkra vattenkvaliteten i våra sjöar.
  • Bygga 20 000 nya bostäder mellan 2017 och 2036 står fast.
  • Området kring Maren, Järna centrum och Lunakvarteren att utvecklas vidare.


BILDEXTRA: Såhär kan hotellet vid Maren se ut

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 29 oktober 2021 00:00

46-åring dömd till fängelse för guldsmedsbedrägeri

Gold-Cc

Foto: Cc

Efter en polisinsats mot en guldsmedsbutik i Södertälje döms butiksägarens son till nästan 3 års fängelse för grovt bedrägeri och andra brott.

I januari 2020 slog polisen till mot en guldsmedsbutik i Lunagallerian efter att flera kunder anmält att de inte fått tillbaka sina smycken efter reparation. Under utredningen anhölls och häktades butiksinnehavarens son, och en husrannsakan genomfördes i butiken. Trots att vissa smycken hittades på platsen och andra i olika pantbanker, förblev de flesta smycken försvunna.

Åtalet omfattade över 100 åtalspunkter mot sonen, en 46-årig man, och två ytterligare män och inkluderar flera anklagelser.

Ägarsonen, som hade hand om smyckena i affären, döms i tingsrätten till 2 år och 7 månaders fängelse för grovt bedrägeri, grov förskingring och grovt bokföringsbrott. En 50-årig man från Huddinge döms till villkorlig dom för 12 fall av häleri i samband med pantsättning av stulet guld. Den tredje tilltalade, en man från Danderyd, frias då det inte kunde bevisas att han varit medveten om att smyckena varit åtkomna genom brott.

Domen mot sonen i ägarfamiljen, som föll på onsdagen, förpliktar honom att betala ett skadestånd på närmare 1 miljon kronor till de drabbade kunderna.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 januari 2024 22:07
Senast uppdaterad: 17 januari 2024 22:07

SENASTE NYTT: Regionen river avtalet med mottagningen

IMG_8057-scaled

Foto: Alexander Isa

Avtalet med öronmottagningen i Södertälje sägs upp med omedelbar verkan. Det meddelade Region Stockholm under onsdagen efter särskild granskning under 2023.

Avtalsutskottet i Region Stockholm meddelade idag, den 17 januari, ett viktigt beslut om uppsägning av avtal enligt LOV med två specialiserade vårdgivare. Beslutet, som träder i kraft omedelbart, påverkar Eliva Clinic AB, en leverantör av specialiserad gynekologisk vård, och Öroncenter Södertälje, som erbjuder tjänster inom öron-näsa-halssjukvård sedan 2013.

Uppsägningen av Öroncenter i Södertälje beror på hälso- och sjukvårdsförvaltningens minskade förtroende för vårdgivarens förmåga att uppfylla kraven i vårdavtalet. Patienterna från Öroncenter hänvisas nu till andra öron-näsa-halsmottagningar inom regionen, där det finns tillräcklig kapacitet att ta emot dem.

Öron- näs- och halsmottagningen i Södertälje förlorar avtalet med Region Stockholm. Foto: Alexander Isa

Även Eliva Clinic AB, som utför aborter och IVF-behandlingar, sägs upp med omedlbar verkan efter en granskning som avslöjade återkommande brister i vårdkvalitet och patientsäkerhet, samt felaktig fakturering.

För att stödja patienter som påverkas av uppsägningen, kommer en telefonlinje att upprättas av hälso- och sjukvårdsförvaltningen tillsammans med Karolinska universitetssjukhuset.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 januari 2024 17:58
Senast uppdaterad: 17 januari 2024 17:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors