Företag i fokus:

Den politiska majoriteten presenterade budgeten – 500 miljoner ska investeras

Bild/Foto: Fojab/Södertälje kommun.

Idag presenterades den styrande majoriteten i Södertälje, Socialdemokraterna KD, C och MP, ett starkt budgetförslag för 2022, med plan för 2023-2024.

– Vi har god ekonomi i Södertälje och stabil politisk ledning så majoritetens gruppledare ser ganska glada ut idag, skriver Boel Godner i ett inlägg på Facebook.

I budgetförslaget prioriteras bland annat barn och unga, äldreomsorg, trygghet, klimatarbete och en attraktiv stad.

Totalt satsar kommunen cirka 500 miljoner, varav cirka 200 miljoner är avsedda för Marenplan för att bland annat stärka kajerna och göra Maren till en given plats att vara på.

Här är några delar ur budgeten som presenterades idag.

  • Totalt investeras cirkaa 500 miljoner kronor under budgetperioden.
  • Stärker grundskolan med 25 miljoner kronor utöver volymkompensation och löneuppräkning.
  • Stärker grundskolan med 25 miljoner kronor utöver volymkompensation och löneuppräkning.
  • Vuxenutbildningen stärks med 4 miljoner kronor samt ytterligare satsningar med 6 miljoner kronor för gymnasieskolan.
  • Stärker äldreomsorgen med 30 miljoner kronor för ökad grundbemanning och bättre arbets- och schemavillkor.
  • Bygger ut antalet platser i våra vård- och omsorgsboenden genom ett nytt äldreboende i Lina. Trygghet och säkerhet.
  • Stärker arbetet med förebyggande insatser och avhopparverksamhet med 5 miljoner kronor.
  • Det myndighetsgemensamma arbetet – PAX – stärks med 3 miljoner kronor. Attraktiv kommun för boende och näringsliv.
  • Gratis parkering i 2 timmar på 3 parkeringsytor i stadskärnan fortsätter under 2022.
  • Arbetet med att motverka sopdumpning får ett tillskott på 2 miljoner kronor.
  • 58,5 miljoner kronor investeras årligen för underhåll av gator och vägar, för cykelvägar investeras 30 miljoner årligen.
  • Under budgetperioden investeras 22,9 miljoner kronor för att säkra vattenkvaliteten i våra sjöar.
  • Bygga 20 000 nya bostäder mellan 2017 och 2036 står fast.
  • Området kring Maren, Järna centrum och Lunakvarteren att utvecklas vidare.


BILDEXTRA: Såhär kan hotellet vid Maren se ut

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 29 oktober 2021 00:00

Mordet på 41-åringen – Mördaren överklagar domen

Polis-4

Foto: Shamash Oyal

Tre dömdes till fängelse för inblandning i mordet på en 41-åring i Ronna hösten 2022. 19-åring dömd för mord beslutar att överklaga sin dom.

Det var förra onsdagen som domen föll för totalt 13 personer åtalade för inblandning i mordet den 1 oktober 2022. Den mördade, en 41-årig person utan kriminella kopplingar, sköts till döds på Enhörnaleden i vad som tros vara en felskjutning. Motivet antas vara en hämndaktion för mordet på en 19-åring vid Rösbergas Fritidsgård, som inträffade dagen innan, enligt kammaråklagaren Markus Hankkio.

Av de 13 åtalade i fallet, associerade med Saltskogfalangen, dömdes fyra av dem, inklusive skytten, till flera års fängelse. Skytten, en 19-åring som vid mordtillfället var 17 år men misstänks vara äldre än vad han uppgett, dömdes till nio år och sex månaders fängelse för mord.

En dom som han nu väljer att överklaga, en nyhet som SVT först rapporterade. Om hovrätten, till skillnad från tingsrätten, bedömer det bevisat att 19-åringen var skytten och 18 år gammal vid mordtillfället den 1 oktober 2022, såsom åklagaren påstår, kan mördaren riskera att dömas till livstids fängelse.

– Den risken finns men jag tror inte att den är stor. Det som är viktigt är att han inte ska dömas för ett brott han inte har begått. Så därför väljer vi att överklaga, säger försvarsadvokaten, Jonas Granfelt, till SVT.

Mördaren fångad på film sittande på en elcykel sekunder efter dödsskjutningen. Foto: Polisen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 15 januari 2024 12:06

Två personer greps och misstänktes för brott

Polis-3

Arkivbild

Under natten mot lördag inträffade två separata händelser i Södertälje som ledde till gripandet av två personer.

Strax efter midnatt, natten mot lördag, greps två personer i separata incidenter, båda misstänkta för brott.

Den första händelsen inträffade vid 00.35 då en man i Södertälje kontrollerades av polisen. Han blev frihetsberövad enligt lagen om omhändertagande av berusade personer. Utöver detta är mannen även misstänkt för ett grovt brott mot knivlagen.

Den andra gripanden skedde endast tio minuter senare. Polisen stoppade en person efter misstankar om olaga intrång på en byggarbetsplats. Initialt observerades ett par personer som rörde sig nära en grävmaskin på arbetsplatsen. Efter en kort tids utredning kunde polisen gripa en person, som nu misstänks för narkotikabrott.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 januari 2024 00:02
Senast uppdaterad: 15 januari 2024 00:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors