Företag i fokus:

Niklas Petranyi sätter egen prägel på personliga gåvor

Niklas Petranyi var en flera tusen svenskar som drabbades av Covid-19. Efter en lång period av isolering växte något fantastiskt fram, det egna koncept Nicksdiy, blöjtårtor

Nicksdiy är projektet som började som en hobby, men utvecklades nästintill ett heltidsarbete. Idag har Niklas Petranyi utvecklat konceptet från att bara sälja blöjtårtor till att även säga egen designade tavlor.

Niklas Petranyi, som till vardags jobbar på H&M i Södertälje, har alltid varit kreativ och älskar att designa. Under pandemin vägrade han att sitta stilla. I samband med den inställda flytten till Budapest blev han svårt sjuk i mars 2020. Då valde han att omvandla sitt hem till en unik plats där han lät sin kreativa sida ta över.

– Jag kände att jag behövde göra något för att sysselsätta mig. Dels för att ha något att göra då jag aldrig gick ut, träffade inte vänner och hade inget att sysselsätta mig med. Sedan hade jag redan kollat klart på alla serier som fanns att kolla på, säger Niklas Petranyi till Telgenytt.

Det började lite lätt när Niklas fick en förfrågan från familjen om att skapa något unikt åt deras brorsdotter som nyligen hade fått barn. Det blev en blöjtårta som uppskattades av alla inblandade.

– Det bästa jag vet är att ge mina nära och kära speciella och personliga presenter, säger Niklas.

På sociala medier började vänner och bekanta höra av sig om den otroligt fina böjtårtan han skapade till sin brorsdotter och ville beställa en likandan.

Intresset var enormt och kort därefter började Niklas lägga ut egendesignade tavlor till försäljning. I samband med skapandet startade han Instagramkontot NICKSDIY och några dagar senare såldes första verket.

– Alla tårtor på min sida är saker jag gjort till beställning och jag lägger praktiskt taget upp allt kreativt jag kan komma på. Nu till jul kommer det bland annat komma upp fina julkransar och det Assyriska/Syrianska julgodiset (akhode). Jag tillverkade det förra året och var oerhört uppskattat, så det kommer jag även göra i år igen, avslutar Niklas Petranyi.

Instagram – NICKSDIY

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 29 oktober 2021 00:00

Upprustning av Järna torg – Nu kan du tycka till

Jarna-Park-Kartor

Foto: Kartor

Södertälje kommun bjuder in till medborgardialog för att diskutera framtiden för Järna torg. Delta genom att fylla i en enkät eller möta kommunens representanter den 20 maj.

Södertälje kommun planerar att rusta upp Järna torg och vill nu veta vad invånarna i Järna tycker att platsen ska innehålla. Alla Järnabor uppmanas att delta i medborgardialogen genom att fylla i en enkät eller träffa kommunens representanter på plats den 20 maj.

(Annonslänk)

Järna torg är en central del av Järna centrum, känd för sina stora gräsmattor, perennplanteringar, högresta träd, lekplats, sommarservering och scen. Historiskt har torget varit en naturlig samlingsplats, ofta använt vid midsommarfiranden, uppvisningar, torghandel och julmarknader.

Nu är det dags att förnya torget med ny utrustning och funktioner som kan locka fler målgrupper och säkerställa torgets fortsatta roll som en viktig mötesplats i Järna. Södertälje kommun vill därför ha invånarnas åsikter och idéer för att skapa en attraktiv och användarvänlig plats för alla.

Måndagen den 20 maj mellan klockan 16-18 hålls en öppen workshop vid scenen på Järna torg. Här får invånarna möjlighet att träffa kommunens representanter, delta i diskussioner och dela med sig av sina tankar om torgets framtid. Det är en chans för alla att påverka och bidra till utvecklingen av Järna torg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:59

Pressbyrån och 7-Eleven vill sluta sälja cigaretter

Pressbyran

Foto: Alexander Isa

Snart kan det vara slut på cigarettförsäljningen hos Pressbyrån och 7-Eleven. I framtiden vill de helt sluta sälja cigaretter, rapporterar TT.

Bolaget bakom kedjorna, Reitan, ett norsk familjeägd företag vill successivt fasa ut sin försäljning av cigaretter, med målet att helt upphöra med försäljningen. Enligt bolagets VD Anna Wallenberg, som TT talat med, vill bolaget verka för att produkterna helt försvinner från marknaden.

(Annonslänk)

Utfasningen, som börjar 2026, innebär att franchisekedjorna Pressbyrån och 7-Eleven inte längre kommer att ta in nya cigarettprodukter eller varumärken. Detta ses som ett steg mot en rökfri framtid och har inspirerats av liknande lagförslag i Storbritannien och Nya Zeeland, där unga förbjuds att köpa tobaksprodukter.

– Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen, säger Wallenberg till TT.

För närvarande kommer 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning från cigaretter, medan resten består av snus, nikotinprodukter och andra rökfria alternativ.

Läs även: – Alexander Berg firar 20 år på Pressbyrån

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors