Företag i fokus:

Niklas Petranyi sätter egen prägel på personliga gåvor

Niklas Petranyi var en flera tusen svenskar som drabbades av Covid-19. Efter en lång period av isolering växte något fantastiskt fram, det egna koncept Nicksdiy, blöjtårtor

Nicksdiy är projektet som började som en hobby, men utvecklades nästintill ett heltidsarbete. Idag har Niklas Petranyi utvecklat konceptet från att bara sälja blöjtårtor till att även säga egen designade tavlor.

Niklas Petranyi, som till vardags jobbar på H&M i Södertälje, har alltid varit kreativ och älskar att designa. Under pandemin vägrade han att sitta stilla. I samband med den inställda flytten till Budapest blev han svårt sjuk i mars 2020. Då valde han att omvandla sitt hem till en unik plats där han lät sin kreativa sida ta över.

– Jag kände att jag behövde göra något för att sysselsätta mig. Dels för att ha något att göra då jag aldrig gick ut, träffade inte vänner och hade inget att sysselsätta mig med. Sedan hade jag redan kollat klart på alla serier som fanns att kolla på, säger Niklas Petranyi till Telgenytt.

Det började lite lätt när Niklas fick en förfrågan från familjen om att skapa något unikt åt deras brorsdotter som nyligen hade fått barn. Det blev en blöjtårta som uppskattades av alla inblandade.

– Det bästa jag vet är att ge mina nära och kära speciella och personliga presenter, säger Niklas.

På sociala medier började vänner och bekanta höra av sig om den otroligt fina böjtårtan han skapade till sin brorsdotter och ville beställa en likandan.

Intresset var enormt och kort därefter började Niklas lägga ut egendesignade tavlor till försäljning. I samband med skapandet startade han Instagramkontot NICKSDIY och några dagar senare såldes första verket.

– Alla tårtor på min sida är saker jag gjort till beställning och jag lägger praktiskt taget upp allt kreativt jag kan komma på. Nu till jul kommer det bland annat komma upp fina julkransar och det Assyriska/Syrianska julgodiset (akhode). Jag tillverkade det förra året och var oerhört uppskattat, så det kommer jag även göra i år igen, avslutar Niklas Petranyi.

Instagram – NICKSDIY

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 29 oktober 2021 00:00

Startar insamling – Hoppas på flera hundra tusen kronor

Festival

Södertäljefestivalen 2022. Foto: Shamash Oyal

Den ekonomiska situationen har gjort det utmanande för Centrumföreningen Södertälje City. Nu lanserar de en omfattande insamling för årets festival med målet att nå över 300.000 kronor.

Årets festival i Södertälje, med flera stora artister, erbjuder gratis inträde för alla. Men den ekonomiska situationen är för närvarande ansträngd. Nu har både privatpersoner och företag möjligheten att stötta och hjälpa till för att göra evenemanget oförglömligt för de över 100 000 besökarna som förväntas delta på festivalen.

Centrumföreningen, som ansvarar för arrangemanget, strävar efter att skapa spännande aktiviteter och upplevelser för alla målgrupper. Bland de planerade aktiviteterna finns uppträdanden av populära figurer som Bamse och Lova, en tågturné genom staden med Tuff Tuff-tåget, stand up-föreställning med Lasse Karlsson och hans vänner, samt allsång och Music Quiz på Stora Torget.

”Du spelar en viktig roll i vårt gemensamma mål att skapa en oförglömlig upplevelse för hela vår stolta stad.”, skriver Södertälje City.

Målet är att samla uppemot 350 000 kronor, och i skrivande stund har Centrumföreningen hittills samlat 1 750 kronor.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juli 2023 14:04
Senast uppdaterad: 27 juli 2023 14:04

Hemtjänstpersonal varnas efter klagomål på bilkörning

Car-bil-Foto-Foto-Unsplash-Peter-Kalonji-

Foto: Unsplash/ Peter Kalonji

En anställd inom hemtjänsten i Hölö har fått en varning för sitt körsätt och riskerar uppsägning vid upprepning.

”Genom att upprepade gånger ha framfört kommunens fordon i tjänsten på ett olagligt och vårdslöst sätt, med risk och fara for ditt eget och andras liv.”, skriver kommunen i beslutet.

Det var i maj som kommunen mottagit flera klagomål angående en av hemtjänstens bilar. Enligt uppgifter ska hemtjänstpersonalen kört i fel fil, svängt utan att använda blinkers och kört i hög hastighet. Vid ett tillfälle inträffade nästan en olycka när hemtjänstpersonal pratade i mobiltelefonen utan handsfree utan.

Nu får den anställde en varning och meddelats att riskera uppsägning vid upprepning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 27 juli 2023 01:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors