Företag i fokus:

Nya vädervarningar från SMHI

Foto: Alex Ataseven.

Den 26e oktober började SMHI att använda sig av ett nytt system för vädervarningar.

Istället för den numeriska klassificeringen, som väderinstitutet använt tidigare, så kommer ett nytt system som är baserat på färgade symboler. 

Det nya vädervarningssystemet har som syfte att ge tydligare information kring hur svårt det aktuella väderförhållandet är samt vilken nivå av krisberedskap som bör tas av myndigheter och privatpersoner.  

Tidigare har SMHI använt sig av klass 1-, 2- och 3 varningar för att informera kring utmanade väderförhållande. Med de nya vädervarningarna gul varning, orange varning, röd varning, där röd är den allvarligaste, ska det bli enklare för allmänheten att förstå vilket läge som råder.  

Däremot, så motsvarar inte de nya varningarna de tidigare klassificeringarna som SMHI använt. En gul varning, den lägsta nivån, kan fortfarande betyda att enskilda och samhällsaktörer behöver förbereda sig med förebyggande åtgärder. 

Att SMHI bestämt sig för att använda sig av färgade symboler är ingen slump. Det ska underlätta för allmänheten att ta till sig av vädervarningarna och vilka åtgärder som bör tas. Josef Runbäck, produktansvarig i meterologi vid SMHI, säger att färgsystemet använder sig av symboler för att underlätta för människor med synvariationer.  

– Varningsnivå beskriver vi med text och symbol som har olika färg och form vilket kommer underlätta för personer med synvariationer, till exempel färgblinda. Gul varning är en cirkel, orange varning en romb och röd varning en triangel. 

Med de färgade symbolerna som riktlinjer för hur allvarligt väderförhållande är, så är förhoppningen att allmänheten enklare ska kunna ta rätt åtgärder och förbereda sig. Varningarna ska informera allmänheten i ett område om vilka konsekvenser vädret kan ge. Därför är varningarnas tröskelnivå och riskfaktorer regionalt anpassade.  

Fredrik Linde, chef för SMHI:s prognos- och varningsverksamhet, berättar att bättre beslutsunderlag är viktigt för samhället i stort. 

– Syftet med förändringen är att öka relevansen och kvaliteten i varningarna så att alla i samhället kan förbereda sig, till exempel inför ett snöfall. Bättre beslutsunderlag är viktiga för såväl samhällsaktörer, bland annat kommuner och räddningstjänster, som enskilda människor.  

Det nya vädervarningssystemet gäller ifrån den 26e oktober och går att läsa mer om på smhi.se eller i SMHI:s app.  

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 29 oktober 2021 00:00

Drunkningsolycka i centrala Södertälje

5ACBB1B1-C6F8-4B2C-92D5-A983F40D4A08

Läsarbild.

En drunkningsolycka har inträffat i kanalen i Södertälje. Polisen är just nu på platsen och enligt uppgift har en kvinna förts till sjukhus.

Klockan 18:42 på lördagskvällen mottog SOS Alarm ett larm om en drunkningsolycka på Bergsviksgatan, nära minigolfbanan. Flera räddningsenheter ryckte snabbt ut till platsen och polisen har etablerat avspärrningar runt området och undersöker händelsen närmare.

– Vi larmades om att en person ska ha hittats i vattnet. När vi kommer fram visar det sig att sjukvården och polisen påbörjade HLR, säger räddningstjänstens vakthavande befäl, till Telgenytt.

Räddningspersonal agerade snabbt och kvinnan fördes till sjukhus med ambulans Vid nuvarande tidpunkt är skadeläget oklart och vårdpersonal kämpar för att ge henne den vård hon behöver. Det är för närvarande också oklart hur kvinnan hamnade i vattnet.

Uppdatering:

”För polisens del är ärendet avslutat. Det har bedömts som en ren olyckshändelse.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 17:44
Senast uppdaterad: 13 augusti 2023 10:28

Lämnades ensam med andnöd av personal på gruppboende

Sodertalje-kommun-scaled-1

Arkivbild

En anmälan om allvarligt missförhållande mot ett av kommunens gruppboenden har mottagits av IVO. Detta skedde efter att en person lämnades ensam med andnöd av personal på gruppboendet.

Det var i början av juni som en person slog larm under natten och morgonen på grund av andnöd, men någon hjälp kom aldrig fram vid första försöket. Personen slog då larm igen, men ingen personal reagerade förrän efter att personen hade larmat för tredje gången. Detta inträffade trots att boendet är bemannat dygnet runt enligt ett rullande schema, som inkluderar dagtid, kvällar, jour på nätter samt helger.

Den boende, som hade fått receptbelagda mediciner att ta vid andnöd, fick inte sin medicin och lämnades ensam av personalen i väntan på ambulans. Händelsen anmäldes enligt lex Sarah till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, som nu kräver omedelbara åtgärder.

Bland åtgärderna ingår att det kommunala boendet måste genomföra dagliga kontroller för att förebygga eventuell övermedicinering samt upprätta en uppdaterad rutinbeskrivning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 13:57
Senast uppdaterad: 12 augusti 2023 13:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors