Företag i fokus:

Nya vädervarningar från SMHI

Foto: Alex Ataseven.

Den 26e oktober började SMHI att använda sig av ett nytt system för vädervarningar.

Istället för den numeriska klassificeringen, som väderinstitutet använt tidigare, så kommer ett nytt system som är baserat på färgade symboler. 

Det nya vädervarningssystemet har som syfte att ge tydligare information kring hur svårt det aktuella väderförhållandet är samt vilken nivå av krisberedskap som bör tas av myndigheter och privatpersoner.  

Tidigare har SMHI använt sig av klass 1-, 2- och 3 varningar för att informera kring utmanade väderförhållande. Med de nya vädervarningarna gul varning, orange varning, röd varning, där röd är den allvarligaste, ska det bli enklare för allmänheten att förstå vilket läge som råder.  

Däremot, så motsvarar inte de nya varningarna de tidigare klassificeringarna som SMHI använt. En gul varning, den lägsta nivån, kan fortfarande betyda att enskilda och samhällsaktörer behöver förbereda sig med förebyggande åtgärder. 

Att SMHI bestämt sig för att använda sig av färgade symboler är ingen slump. Det ska underlätta för allmänheten att ta till sig av vädervarningarna och vilka åtgärder som bör tas. Josef Runbäck, produktansvarig i meterologi vid SMHI, säger att färgsystemet använder sig av symboler för att underlätta för människor med synvariationer.  

– Varningsnivå beskriver vi med text och symbol som har olika färg och form vilket kommer underlätta för personer med synvariationer, till exempel färgblinda. Gul varning är en cirkel, orange varning en romb och röd varning en triangel. 

Med de färgade symbolerna som riktlinjer för hur allvarligt väderförhållande är, så är förhoppningen att allmänheten enklare ska kunna ta rätt åtgärder och förbereda sig. Varningarna ska informera allmänheten i ett område om vilka konsekvenser vädret kan ge. Därför är varningarnas tröskelnivå och riskfaktorer regionalt anpassade.  

Fredrik Linde, chef för SMHI:s prognos- och varningsverksamhet, berättar att bättre beslutsunderlag är viktigt för samhället i stort. 

– Syftet med förändringen är att öka relevansen och kvaliteten i varningarna så att alla i samhället kan förbereda sig, till exempel inför ett snöfall. Bättre beslutsunderlag är viktiga för såväl samhällsaktörer, bland annat kommuner och räddningstjänster, som enskilda människor.  

Det nya vädervarningssystemet gäller ifrån den 26e oktober och går att läsa mer om på smhi.se eller i SMHI:s app.  

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 29 oktober 2021 00:00

Täljerevyn kammade hem SM-guldet till Södertälje

TR

Foto: Täljerevyn

Revy-SM 2023 avslutades på lördagskvällen i Oskarshamn med en framgång för Täljerevyn från Södertälje. Efter fyra dagars tävlande stod det klart att deras bidrag ”Älskar min EPA” tog hem segern i kategorin ”Sång och musik”.

Årets upplaga av Revy-SM, som hölls i Oskarshamn, kulminerade på lördagskvällen med spänning och glädje. Bland de deltagande revygrupperna fanns återigen Täljerevyn från Södertälje, som visade upp sin kreativitet och talang på scenen. Efter dagar av tävlande och underhållning kunde de stolt ta hem guldet i kategorin ”Sång och musik”.

Täljerevyn hade skickat in inte mindre än fem bidrag till årets Revy-SM, där regissören Lasse Karlsson spelade en central roll i skapandet av deras framträdanden. Deras bidrag bestod av föreställningarna ”Älskar min EPA” av Roland Cox och Alva Westerberg, ”Eget godis på bio” av Lasse Karlsson själv, ”Lösning på elförsörjningen” av Torbjörn Wrigh, ”Restaurangen som var en kiosk” också av Lasse Karlsson samt ”Kringelgumman” av Marina Nyström.

Tävlingen pågick under fyra dagar, där revygrupper från olika delar av landet samlades för att visa upp sina bästa inslag och underhållning på scenen. Efter en noga övervägd bedömning från juryn kunde Täljerevyn glädjas över att deras föreställning ”Älskar min EPA” tog hem förstaplatsen i kategorin ”Sång och musik”.

Revy-SM 2023 har således avslutats med en lysande prestation från Södertäljes egna Täljerevyn, som visat att de är en kraft att räkna med inom svensk revykonst.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 6 augusti 2023 00:52

Larmbolag brister – ”Känner mig inte alls trygg längre”

pexels Dörr Door Inbrott

Foto: Pexels

I Rönninge drabbades flera familjer av inbrott och vittnar om brister i Verisures larmsystem, enligt rapporter från tidningen LT. Flera invånare i Södertälje, som också använder samma leverantör, meddelar nu att de inte längre känner sig trygga.

– Vi har Verisures larmsystem hemma och blev oerhört oroliga när vi fick höra om att flera familjer hade inbrott i Rönninge, säger en Södertäljebo till Telgenytt.

Enligt LT hade familjerna både dekaler på fönster och dörrar, skalskydd och kameror. Trots detta aktiverades inte larmet. Inbrottstjuvarna lyfte bort fönstret och lyckades ta sig in den vägen, men trots att skalskydd fanns installerat, gick inte larmet.

– Vi har larm på alla våra fönster och nu går jag runt och grubblar hela tiden. Jag tänker ”herregud”, tänker om de inte fungerar. Känner mig inte alls trygg längre.

Varför tror du inte att larmet fungerade i för de drabbade familjerna i Rönninge?

– Jag har själv inte läst om det, utan mest hört via ryktesvägar, så jag kan enbart spekulera. Min första känsla var att inbrottstjuvarna samarbetade med någon inne i deras team, jag vet inte. Sen googlade jag om Verisure och hittade en artikel på Aftonbladet som verkligen gjorde mig riktigt orolig, säger Södertäljebon.

(Annonslänk)

Artikeln i fråga är ett avslöjande som Aftonbladets ”200 sekunder” publicerade förra året. Där framgår att Aftonbladets team avslöjade brister i Verisures larmsystem och att en före detta anställd berättade att de ”Instruerades att ljuga”.

– Det var ofta jag kom ut till kunder som sa att larmet inte fungerar eller inte hade fungerat. Vi instruerades ett ljuga för en kund vars larm inte fungerade och inte hade fungerat på flera år trots månadsbetalningar hela tiden, sade den tidigare anställda personen på Verisure till Aftonbladet.

I ett fall avslöjade tidningen att det började brinna hemma hos en familj, men brandkåren larmades inte.

– Det är skrämmande. Verisure är jättestora i Södertälje, många jag känner använder dem. Jag tycker att allmänheten bör vara medvetna riskerna.

Telgenytt söker Verisure för en kommentar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 augusti 2023 11:51
Senast uppdaterad: 8 augusti 2023 11:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors