Företag i fokus:

Telge Energi satsar på lokalproducerad solkraft – Ska bygga 40 solelparker

Johannes Boson, VD Telge Energi. Pontus Ringaby, VD och Co-Founder SunSpark Nordic, Ralph Dahlin, Co-Founder SunSpark Nordic, Kenny Fogel, VD HP Solartech. Foto: Telge Energi.

Nu satsar Telge Energi och SunSpark Nordic på efterfrågad lokalproducerad solkraft och planerar att bygga 40 solelparker under de kommande två till tre åren.

Fokus kommer att ligga på Södra Sverige där Telge energi hanterar försäljningen samt marknadsföring och etableringarna genomförs av SunSpark Nordic.

– Vi var tidiga med att satsa på solenergi och har alltid haft en stark tro på solens potential i energisystemet. Satsningen möter svenska folkets intresse för lokalproducerad solkraft och elen kommer självklart också att vara märkt Bra Miljöval, säger Johannes Boson VD Telge Energi.

Telge Energi var först ut i branschen med att möjliggöra för sina kunder att köpa solel och 2012 och år 2014 började de erbjuda hjälp med installation av solpaneler.

”Telge Energi kommer att erbjuda mindre företag köp av solel från valfri lokal solelpark, medan större företag
med högre förbrukning erbjuds så kallade PPA-avtal (Power Purchase Agreement). Konceptet gör det enkelt för
företag att köpa och använda solel utan att behöva bygga egna solelparker.”, skriver Telge Energi i ett pressmeddelande.

– Vi ser en ökad efterfrågan på förnybara energilösningar från svenska företag. Fler och fler undersöker
möjligheterna att teckna elavtal som bygger på leverans av svenskproducerad solkraft, säger Pontus Ringaby VD på SunSpark Nordic AB.

Enligt en färsk undersökning från Telge Energi vill var tredje svensk (35%) helst se att den egna elen kommer från solkraft, 35% anser att solenergi är den viktigaste energikällan att satsa på inför framtiden och sju av tio svenskar kan tänka sig att sätta upp egna solceller.

Telge Energi: – ”Var tredje svensk vill att elen kommer från solel”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 30 oktober 2021 00:00

Pensionär krävs på stort belopp för felaktiga utbetalningar

äldre hemtjänst 1 Pixabay

Foto: Pexels

Pensionsmyndigheten har beslutat att kräva tillbaka över 360 000 kronor från en pensionär i Södertälje efter att felaktiga utbetalningar upptäckts.

(Annonslänk)

En pensionär i Södertälje måste återbetala totalt 361 874 kronor till Pensionsmyndigheten efter att ha fått felaktiga utbetalningar av garantipension och bostadstillägg under perioden november 2021 till februari 2024. Enligt myndigheten har pensionären vistats utomlands under en längre tid utan att anmäla detta, vilket ledde till att ersättningarna betalades ut felaktigt.

Totalt handlar det om felaktiga utbetalningar på 230 562 kronor i garantipension och 131 312 kronor i bostadstillägg.

Pensionsmyndigheten mottog information från Försäkringskassan och Södertälje kommun som tydde på att pensionären inte längre var bosatt i Sverige. Efter vidare utredning och kontroller hos Migrationsverket, som visade att pensionären reste ut ur landet den 2 oktober 2021 utan att återvända, beslöt myndigheten att stoppa utbetalningarna från och med mars 2024.

Trots att pensionären fick möjlighet att lämna synpunkter på utredningen, inkom inga sådana synpunkter. Därför har Pensionsmyndigheten nu beslutat att kräva tillbaka det felaktigt utbetalda beloppet och överlämnat ärendet till Försäkringskassan för vidare hantering.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 02:00

Södertälje kommun fastställer framtiden för hemtjänsten

Undersköterska Vård Hemtjänst Pressbild: Vardaga

Pressbild: Vardaga

Från och med 2025 kommer hemtjänsten i Södertälje att utföras av kommunen och två privata leverantörer, med en fördelning där kommunen står för 60 procent och de privata leverantörerna för 40 procent av tjänsterna.

På kommunstyrelsens möte den 17 maj 2024 beslutades att framtidens hemtjänst i Södertälje ska delas mellan kommunen och två privata leverantörer. Kommunen kommer att ansvara för 60 procent av hemtjänsten, medan de privata leverantörerna kommer att stå för 40 procent.

Det nuvarande ramavtalet med privata hemtjänstutförare kommer inte att förlängas när det löper ut i december 2025. En ny upphandling ska genomföras innan dess för att säkerställa en smidig övergång.

(Annonslänk)

Från 2018 till 2022 verkade kommunen själva som utförare tillsammans med Attendo, Aros och Eveo. I dagsläget bedrivs hemtjänsten av kommunen, Eveo och Saand, men med en justerad fördelning som inte alltid har kunnat genomföras fullt ut på grund av svårigheter att få in kvalificerade anbud och avtal som har hävts, vilket har lämnat två platser lediga.

Med den nya fördelningen ges de privata leverantörerna en större andel av tjänsterna jämfört med tidigare. Istället för fyra utförare som tidigare planerat blir det nu enbart två från och med 2025 som får större andelar.

– Det är viktigt att vi har en fortsatt stabil hemtjänst i Södertälje. Att vi nu ger en större andel till respektive privat utförare kan bidra till just det, säger Karin Björkryd, omsorgsdirektör i Södertälje kommun.

Kommunens beslut att justera andelarna för hemtjänsten syftar till att förbättra tjänsternas kvalitet och säkerställa att både kommunala och privata aktörer kan bidra till vården av kommunens invånare på ett effektivt sätt.

Läs även – Attendo lämnar hemtjänsten i Södertälje

Karin Björkryd, omsorgsdirektör Södertälje kommun.
Foto: Liza Simonsson

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 01:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors