Företag i fokus:

Telge Energi satsar på lokalproducerad solkraft – Ska bygga 40 solelparker

Johannes Boson, VD Telge Energi. Pontus Ringaby, VD och Co-Founder SunSpark Nordic, Ralph Dahlin, Co-Founder SunSpark Nordic, Kenny Fogel, VD HP Solartech. Foto: Telge Energi.

Nu satsar Telge Energi och SunSpark Nordic på efterfrågad lokalproducerad solkraft och planerar att bygga 40 solelparker under de kommande två till tre åren.

Fokus kommer att ligga på Södra Sverige där Telge energi hanterar försäljningen samt marknadsföring och etableringarna genomförs av SunSpark Nordic.

– Vi var tidiga med att satsa på solenergi och har alltid haft en stark tro på solens potential i energisystemet. Satsningen möter svenska folkets intresse för lokalproducerad solkraft och elen kommer självklart också att vara märkt Bra Miljöval, säger Johannes Boson VD Telge Energi.

Telge Energi var först ut i branschen med att möjliggöra för sina kunder att köpa solel och 2012 och år 2014 började de erbjuda hjälp med installation av solpaneler.

”Telge Energi kommer att erbjuda mindre företag köp av solel från valfri lokal solelpark, medan större företag
med högre förbrukning erbjuds så kallade PPA-avtal (Power Purchase Agreement). Konceptet gör det enkelt för
företag att köpa och använda solel utan att behöva bygga egna solelparker.”, skriver Telge Energi i ett pressmeddelande.

– Vi ser en ökad efterfrågan på förnybara energilösningar från svenska företag. Fler och fler undersöker
möjligheterna att teckna elavtal som bygger på leverans av svenskproducerad solkraft, säger Pontus Ringaby VD på SunSpark Nordic AB.

Enligt en färsk undersökning från Telge Energi vill var tredje svensk (35%) helst se att den egna elen kommer från solkraft, 35% anser att solenergi är den viktigaste energikällan att satsa på inför framtiden och sju av tio svenskar kan tänka sig att sätta upp egna solceller.

Telge Energi: – ”Var tredje svensk vill att elen kommer från solel”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 30 oktober 2021 00:00

SENASTE NYTT: Ännu en högt uppsatt kommunchef avgår

8a2cb38b0fe5a836_org

Foto: Södertälje kommun

En högt uppsatt kommunchef sätter fokus på förändringar inom stadshuset. HR-direktören Johan Lefverström, 63, har meddelat sin avgång genom det interna nätverket för kommunanställda, enligt uppgifter till Telgenytt. Han blir den andra högt uppsatta kommunchefen som plötsligt avgår.

– Jag stortrivs med mitt jobb i Södertälje, det är här varit en jätterolig period i mitt yrkesliv, skriver HR-direktören, Johan Lefverström, genom kommunens privata nätverk.

Johan Lefverström har varit anställd inom kommunen i flera år, och de senaste åren har han varit en framträdande gestalt bakom det kritiserade initiativet att införa regelbundna bakgrundskontroller för samtliga anställda inom Södertälje kommun.

Ett initiativ som lett till flera JO-anmälningar och stark kritik från facket.

Under tisdagsmorgonen publicerades information om att har valt att säga upp sig samtiigt som processen för att rekrytera en ersättare inleds när en ny Stadsdirektör finns på plats.

I juni lämnade Stadsdirektören Stefan Holmark sin chefsposition efter knappt två år för ett nytt uppdrag. Men om 63-åriga Lefverström tar anställning någon annanstans efter tjänsten i Södertälje framgår dock inte.

– Nu vill jag få tid till annat i livet, avsluter HR-direktören.

Lefverström jobbar fram till slutet av oktober och avslutar därefter sin anställning med semester i november.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 13:02
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 13:08

Färre besökte årets festival – Så här många kom

372347109_999430211258686_4758124821735311127_n

Foto: Shamash Oyal

Tre dagars fullspäckat schema med många aktiviteter, uppträdanden, matupplevelser och tivoli. Dock hindrade vädret många från att besöka Södertäljefestivalen.

Efter en tvåårig paus gjorde Södertäljefestivalen sin efterlängtade comeback 2022 och imponerade genom att locka över 100 000 besökare. Årets festival mötte emellertid vissa utmaningar när det gällde besöksantalet, vilket delvis kan tillskrivas det ogynnsamma vädret.

Men trots att vädret satte käppar i hjulet för många potentiella besökare, lyckades tusentals ändå ta sig till stadskärnan för att delta i helgens festlighet. Centrumchefen Aljoša Lagumdžija, som Lt talat med, konstaterar dock att målet på 100 000 besökare inte nåddes.

– Det kom ungefär 96 000. Vi kom inte riktigt upp till vår målbild. Orsakerna är förstås det sämre vädret. Jag tror också att säkerhetsnivån som höjts i Sverige gjort att folk varit oroliga. Vi har fått många frågor om säkerheten. Kanske man valt att inte besöka festivalen, säger han till tidningen.

BILDEXTRA: Södertäljefestivalen

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 09:13
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 09:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors