Företag i fokus:

Regeringen föreslår att höja CSN räntan med 900 procent – Fackförbund varnar för en negativ samhällsutveckling

Foto: Creative Commons.


Förslaget från regeringen innebär att CSN- räntan ska höjas från 0.05 procent till 0.5 procent. Förslaget har lagts fram som en ekonomisk lösning till det som kallas för omställningsstödet. Fackförbundet Akavia menar att lösningen som förslaget ger kommer leda till en försämrad samhällsutveckling. 

Omställningsstödet är ett förslag som ska underlätta för yrkesverksamma människor att ställa om och skaffa akademiska meriter utifrån sin arbetslivserfarenhet, eller i ett helt nytt val av studier. Stödet ska vara tillgängligt för de med minst åtta års heltidsarbete de senaste fjorton åren. Enligt CSN:s hemsida kommer stödet att täcka upp till 80% av lönen man haft.

Fackförbundet Akavia är positiva till själva idén om att stärka omställningsstödet, men att det skulle finansieras av studenter är en oönskad utveckling, menar Amanda Beckman, vice ordförande i Akavias studerandesektion. 

– Förslaget riskerar att i förlängningen öppna för att studenter ska stå för notan även för framtida statliga arbetsmarknadsreformer. Vi motsätter oss en sådan utveckling, säger Beckman. 

Akavias ordförande, Marcus Karlén, utvecklar Akavias ståndpunkt i frågan gällande den dubbelsidiga betydelsen av att studenter ska finansiera statliga stöd. 

– Omställningsstudiestödet är bra, det är viktigt för allas möjlighet till ett livslångt lärande. Men förslagets finansieringsmodell motverkar dock själva målsättningen, nämligen att göra det möjligt för fler att studera och välja den akademiska vägen.

Om räntan höjs och studenter avskräcks kommer utvecklingen bli att utbildningen är något som är reserverat för de som föds in i välbärgade familjer, något som inte får ske igen, säger Amanda Beckman i frågan om politiken får använda CSN- räntan till annat än administrativa kostnader. 

– Trösklarna till högre utbildning får inte höjas – högre utbildning får aldrig återgå till att bli det privilegium det en gång var.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 3 november 2021 00:00

Kommuner i samarbete för att rädda sjöar från övergödning

E4FCA1C9-A913-4F72-B18C-3A4231F73AA2

Foto: Södertälje kommun

Uttran och Utterkalven, två pittoreska sjöar som delas av kommunerna Botkyrka, Salem och Södertälje, kämpar mot övergödning. Nu går kommunerna samman för att återställa och bevara dessa sjöar.

Många av våra sjöar runt om i landet lider av föroreningar och övergödning. Uttran och Utterkalven är inget undantag, och deras ekosystem har länge stått under hot på grund av detta allvarliga problem.

I en gemensam insats för att återställa och skydda dessa sjöar har kommunerna beslutat att ta till en innovativ lösning: aluminiumbehandling av vattnet. Denna teknik har använts framgångsrikt på andra håll för att bekämpa övergödning och förbättra vattenkvaliteten. Genom att tillsätta aluminiummineraler till sjövattnet, kan näringsämnen som kväve och fosfor bindas upp och minskar därmed risken för övergödning.

Aluminiumbehandlingen är planerad att pågå under september och oktober, och för den intresserade ges möjligheten att lära sig mer om arbete. Båtturer kommer att anordnas där deltagarna får möjlighet att se behandlingen i aktion och samtidigt lära sig mer om vattenvård. Det första tillfället är den 19 september med avgång klockan 16 och 17.

För de som är intresserade av att delta finns sex möjliga tillfällen att anmäla sig till. Varje båttur beräknas ta cirka en timme och kommer att utgå från Rönninge och tar ungefär 20 minuter att köra dit från Södertälje.

Just nu är följande sex tillfällen möjliga för allmänheten att anmäla sig till:

  • Tisdag 19/9 – klockan 16.00 och klockan 17.00
  • Måndag 25/9 – klockan 15.00 och klockan 16.00
  • Onsdag 4/10 – klockan 15.00 och klockan 16.00

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 10:46
Senast uppdaterad: 16 september 2023 10:46

Grönt ljus för nattåg från Södertälje till Europas hjärta

Södertälje_Syd. Foto. Creative Commons

Foto: Creative Commons

Nattåget, som gör ett stopp i Södertälje innan tåget rullar vidare ner mot Europas hjärta, får grönt ljus av SJ. – Det är jätteroligt att kunna ge det här beskedet, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.

Fram till förra veckan var planen att tågen skulle avsluta sin resa i Hamburg efter den sista dagen i september i år. Nu har SJ beslutat att ändra ruttplanen och låta tågen fortsätta till Berlin även efter den 1 oktober.

– Det är verkligen goda nyheter, resenärerna har visat stort intresse från start för att resa till Berlin med Euronight. Tack vare en ny överenskommelse med vår tyska samarbetspartner kan vi även fortsatt köra daglig trafik hela sträckan till Berlin, säger Christer Litzell.

Detta beslut har föranletts av det överraskande höga intresset från både privatresenärer och företagsresenärer som väljer tåget för sina affärsresor till olika evenemang och konferenser på kontinenten.

– Vi har också sett ett större resande än vi väntat oss från tyska resenärer som tar tåget till Sverige. I Tyskland har linjen blivit väldigt uppmärksammad, säger affärschefen Litzell.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 15 september 2023 21:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors