Företag i fokus:

Regeringen föreslår att höja CSN räntan med 900 procent – Fackförbund varnar för en negativ samhällsutveckling

Foto: Creative Commons.


Förslaget från regeringen innebär att CSN- räntan ska höjas från 0.05 procent till 0.5 procent. Förslaget har lagts fram som en ekonomisk lösning till det som kallas för omställningsstödet. Fackförbundet Akavia menar att lösningen som förslaget ger kommer leda till en försämrad samhällsutveckling. 

Omställningsstödet är ett förslag som ska underlätta för yrkesverksamma människor att ställa om och skaffa akademiska meriter utifrån sin arbetslivserfarenhet, eller i ett helt nytt val av studier. Stödet ska vara tillgängligt för de med minst åtta års heltidsarbete de senaste fjorton åren. Enligt CSN:s hemsida kommer stödet att täcka upp till 80% av lönen man haft.

Fackförbundet Akavia är positiva till själva idén om att stärka omställningsstödet, men att det skulle finansieras av studenter är en oönskad utveckling, menar Amanda Beckman, vice ordförande i Akavias studerandesektion. 

– Förslaget riskerar att i förlängningen öppna för att studenter ska stå för notan även för framtida statliga arbetsmarknadsreformer. Vi motsätter oss en sådan utveckling, säger Beckman. 

Akavias ordförande, Marcus Karlén, utvecklar Akavias ståndpunkt i frågan gällande den dubbelsidiga betydelsen av att studenter ska finansiera statliga stöd. 

– Omställningsstudiestödet är bra, det är viktigt för allas möjlighet till ett livslångt lärande. Men förslagets finansieringsmodell motverkar dock själva målsättningen, nämligen att göra det möjligt för fler att studera och välja den akademiska vägen.

Om räntan höjs och studenter avskräcks kommer utvecklingen bli att utbildningen är något som är reserverat för de som föds in i välbärgade familjer, något som inte får ske igen, säger Amanda Beckman i frågan om politiken får använda CSN- räntan till annat än administrativa kostnader. 

– Trösklarna till högre utbildning får inte höjas – högre utbildning får aldrig återgå till att bli det privilegium det en gång var.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 3 november 2021 00:00

ICAs markfusk – Byggde olovligt på kommunal mark

IMG_4322

Ica i Moraberg. Foto: Alexander Isa

Ica i Moraberg har olovligt byggt på kommunal mark, vilket enligt uppgifter från Lt har varit känt i stadshuset i flera år. Trots detta har åtgärder från kommunens sida dröjt.

Byggandet av Ica Maxi i Moraberg påbörjades i december 2015 och slutfördes i november 2017. Vid färdigställandet av fastigheten visade det sig att Ica hade olovligt utnyttjat kommunal mark, och trots detta hade kommunen inte vidtagit några åtgärder.

(Annonslänk)

Lt rapporterade även om bristen på nödvändigt slutbesked för bygglovet gällande vissa delar av parkeringen och lastbilsrampen. Till en början hävdade kommunen att Ica inte hade ett slutgiltigt godkännande, men sedan meddelade de att det faktiskt fanns ett sådant. Ulrika Thalén, chef för bygglovsenheten, berättade för Lt att detta dokument senare hittades i en arkiverad handling.

År 2020 inleddes dock ett ärende mot Ica för otillåten markanvändning i Moraberg, men det skulle dröja ända fram till slutet av 2022 innan kommunen började ställa krav på företaget.

ICA byggde olovligt på kommunens mark. Foto: Alexander Isa

I kommunens svar på detta agerade man genom att skicka ett kravbrev till Ica, där man hotade med att involvera kronofogden och belägga företaget med en veckovis avgift på över 14.000 kronor för markanvändningen utan lov.

Tidningen rapporterar vidare att kommunala dokument som riktades till Ica antydde att kommunen prioriterade att upprätthålla en positiv relation med företaget framför att kräva strikta åtgärder. Det övergripande målet var att bibehålla en ”god dialog”, med hänsyn till Icas betydelse som en ”viktig aktör”.

I stället beslutade kommunen att prioritera en aktiv dialog med Ica för att förmå företaget att göra rätt för sig. Samtidigt genomförde kommunen en strängare handläggning av privata fastighetsägare som begick mindre överträdelser, vilket resulterade i flera kravbrev och åtgärder från kronofogden, det rapporter Lt.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 12 september 2023 22:44

DEBATT: Dags att bli medlemmar i EU fullt ut

BEED8039-D92F-4B12-8708-F51D37E1DAF3

Metin Hawsho, gruppledare L i Södertälje. Foto: Pxfuel /Pressbild

I år har det svidit extra mycket i plånboken för många svenskar att semestra utomlands. Till följd av den svaga kronan har det nämligen varit en rekorddyr utlandssemester. Vi har haft en svag krona i ungefär 10 år, men den når nu nya bottennivåer. Förutom att ställa till det när vi åker på semester blir också inflationen i Sverige värre på grund av den svaga kronan.

Sverige exporterar mest till eurolandet Tyskland – det är tillsammans med våra nordiska grannländer vår viktigaste handelspartner. Genom att gå med i euron skulle handeln underlättas eftersom vi handlar i samma valuta. Det vore bra för svenska företag och svensk ekonomi.

I den senaste SCB-undersökningen ökade stödet för euron med ungefär 30 procent i jämförelse med i november förra året. Allt fler svenskar förstår att kronan gör oss svagare och fattigare i en global ekonomi.

Ett argument som brukar lyftas mot euron är eurokrisen 2009. I grund och botten handlade det om länder som inte kunde sköta sina ekonomier. I Grekland var förtidspensioneringen utbredd och problemet med skattesmitning stort. Sedan dess har eurozonen satt upp fler skyddsvallar för att förhindra en ny kris. Sverige har dessutom goda statsfinanser och kan driva på samarbetet i en ansvarstagande riktning.

”Idag väljer Sverige att sitta utanför förhandlingsrummet och avstå viktigt politiskt inflytande i frågor”

Sverige är redan djupt integrerat i det ekonomiska samarbetet i EU. Idag väljer Sverige att sitta utanför förhandlingsrummet och avstå viktigt politiskt inflytande i frågor som faktiskt påverkar vår ekonomi. Men om man inte sitter med vid bordet hamnar man lätt på menyn

Mycket i svensk politik hade sett annorlunda ut om andra partier hade tagit efter Liberalerna tidigare. Vi hade redan varit med i NATO, vi hade haft billigare elräkningar på grund av ny kärnkraft och vi hade redan haft språkkrav för medborgarskap. Eurofrågan riskerar att bli ännu en fråga där andra partier vaknar för sent.

Liberalerna kräver därför att vi ska utreda ett införande av euron i Sverige. Det är dags att vi tittar på frågan förutsättningslöst, och med hänsyn till vad som tjänar svenska hushåll och företag bäst. För nästan 30 år sedan röstade svenska folket om EU-medlemskap. Svenskarna röstade ja, vilket innebar att Sverige blivit ett rikare, grönare och fredligare land. Det är dags att bli medlemmar i EU fullt ut. För något annat har vi faktiskt inte råd med.

Metin Hawsho,
gruppledare (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors