Företag i fokus:

24-årig man döms till fängelse efter skott mot restaurangägare i Södertälje

Bild/Foto: Bild ur polisens förundersökning.

Den var den 20 november 2018 som en ung man besköt en restaurangägare i stadsdelen Lina med flera skott. Mannen friades i tingsrätten, men nu dömer hovrätten honom till 3 år och 9 månaders fängelse för vapenbrott och grovt olaga hot.

– Det handlar om stor hänsynslöshet när man skjuter inne i ett bostadsområde och det är mycket positivt att vi äntligen får till en fällande dom. Dessa brott är svårutredda men både ingripandepoliser, utredare, åklagare och tekniker har gjort ett utmärkt jobb med detta ärende, säger Magnus Köhler, ansvarig för insats Tore 3 i ett pressmeddelande.

Två män greps kort efter skjutningen som befann sig i nära anslutning till brottsplatsen. Bland annat kunde polisen säkra tändsatspartiklar på männen samt att polisen fann en bild på en pistol i ena männens mobiltelefon.

Några månader senare hittades även vapnet av en slump norr om Stockholm som undersöktes av polisens nationellt forensiskt center(NFC). NFC kunde visa att vapnet som användes vid brottet var samma vapen som fanns på bild i den misstänktes telefon, men trots bevisningen friades männen i tingsrätten.

Åklagaren överklagade tingsrättens friande domar till hovrätten som nu dömer en 24-årig man till fängelse.

– De poliser som kom till brottsplatsen gjorde långtgående förstahandsåtgärder och säkrade snabbt bevisning som annars gått förlorad. Det går inte att i efterhand hämta hem de första timmarnas arbete. Om inte ingripandepoliserna hade gjort ett sådant bra arbete hade det aldrig blivit en fällande dom, säger Magnus Köhler.

”24-åringen döms till fängelse i 3 år och 9 månader för grovt vapenbrott och grovt olaga hot. En 23-årig man frias av en oenig hovrätt då det bedöms finnas utrymme för att denne besudlats av tändsatspartiklar på annat sätt.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 9 november 2021 00:00

Polisinsats efter larm om förföljelse på vägen

IMG_8537

Läsarbild

En person larmade polisen om att de kände sig förföljda av ett annat fordon, vilket ledde till att flera polispatruller ryckte ut.

Vid 15:30-tiden på söndagseftermiddagen kontaktade en orolig person polisen med uppgifter om att de kände sig förföljda av ett annat fordon. Händelsen ledde till en omedelbar insats från polisen, som snabbt skickade ut flera enheter för att undersöka situationen.

Polisen kunde snabbt lokalisera fordonet och stoppade det vid Turingekorset, Ängsgatan/Turingegatan.

– Det är en person som ringt och sagt att ett fordon följer efter. Inget brott har upprättats, men vi är på plats och undersöker vad som hänt, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Detaljer kring händelseförloppet är i nuläget oklara. Strax efter klockan 16:00 hade polisen, enligt Telgenytts uppgifter, lämnat platsen.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 februari 2024 16:26
Senast uppdaterad: 4 februari 2024 16:26

Ung bilförare misstänkt för rattfylleri

Polis-

Pressbild: Polis KF.

En ung kvinnlig bilförare stoppades på söndagsmorgonen i Nykvarn av polis för nykterhetskontroll och blåste positivt.

Tidigt på söndagsmorgonen vid 08.31 utförde polisen i Nykvarn en rutinmässig nykterhetskontroll av flera fordon.

En av bilförarna som stoppades av polisen var en ung kvinna under 20 år, som fastnade i kontrollen.

Vid testet visade det sig att kvinnan var positiv för alkohol. Polisen beslutade att ta med henne till polisstationen för ytterligare provtagning och har nu inlett en utredning angående misstänkt rattfylleri.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 februari 2024 12:08
Senast uppdaterad: 4 februari 2024 12:09

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors