Företag i fokus:

24-årig man döms till fängelse efter skott mot restaurangägare i Södertälje

Bild/Foto: Bild ur polisens förundersökning.

Den var den 20 november 2018 som en ung man besköt en restaurangägare i stadsdelen Lina med flera skott. Mannen friades i tingsrätten, men nu dömer hovrätten honom till 3 år och 9 månaders fängelse för vapenbrott och grovt olaga hot.

– Det handlar om stor hänsynslöshet när man skjuter inne i ett bostadsområde och det är mycket positivt att vi äntligen får till en fällande dom. Dessa brott är svårutredda men både ingripandepoliser, utredare, åklagare och tekniker har gjort ett utmärkt jobb med detta ärende, säger Magnus Köhler, ansvarig för insats Tore 3 i ett pressmeddelande.

Två män greps kort efter skjutningen som befann sig i nära anslutning till brottsplatsen. Bland annat kunde polisen säkra tändsatspartiklar på männen samt att polisen fann en bild på en pistol i ena männens mobiltelefon.

Några månader senare hittades även vapnet av en slump norr om Stockholm som undersöktes av polisens nationellt forensiskt center(NFC). NFC kunde visa att vapnet som användes vid brottet var samma vapen som fanns på bild i den misstänktes telefon, men trots bevisningen friades männen i tingsrätten.

Åklagaren överklagade tingsrättens friande domar till hovrätten som nu dömer en 24-årig man till fängelse.

– De poliser som kom till brottsplatsen gjorde långtgående förstahandsåtgärder och säkrade snabbt bevisning som annars gått förlorad. Det går inte att i efterhand hämta hem de första timmarnas arbete. Om inte ingripandepoliserna hade gjort ett sådant bra arbete hade det aldrig blivit en fällande dom, säger Magnus Köhler.

”24-åringen döms till fängelse i 3 år och 9 månader för grovt vapenbrott och grovt olaga hot. En 23-årig man frias av en oenig hovrätt då det bedöms finnas utrymme för att denne besudlats av tändsatspartiklar på annat sätt.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 9 november 2021 00:00

Polisen varnar – stölderna av dyra pickupen ökar

free-photo-of-dodge-ram-in-snow

Foto: Pexels

Antalet stulna Dodge RAM-bilar har ökat med över 400 procent det senaste året och många misstänks föras ut ur landet. – Tjuvarna använder olika metoder, säger polisen.

Stölder av den exklusiva bilmodellen Dodge RAM har ökat kraftigt under 2023, särskilt i Stockholmsregionen. Enligt polisen har 60 Dodge RAM-bilar blivit stulna i Sverige hittills i år, varav 28 bara i Stockholm.

Detta är en ökning med över 400 procent jämfört med föregående år. Bilarna har ett nypris mellan 800 000 och 1,6 miljoner kronor.

– Vi ser inte att stölderna minskar, säger Monica Krüger, inspektör på gränspolisenheten i Stockholm.

Krüger menar att det låga antalet återfunna bilar tyder på att de stulna RAM-bilarna förs ut ur Sverige. Polisen arbetar aktivt med problemet tillsammans med bland annat försäkringsbolag.

– Tjuvarna använder olika metoder för att stjäla och dölja bilarna, till exempel genom att ta bort spårningsenheter, säger Krüger.

Hon uppmanar Dodge RAM-ägare att skaffa extra spårningsenheter, förvara bilnycklarna i metallhölje för att blockera signalen och se till att larmet är på maximal volym.

– Får du information om att bilen precis har blivit stulen, ring 112, uppmanar Krüger.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 21:17

SENASTE NYTT: Regeringen vill stänga SiS i Södertälje

IMG_4266-scaled

Polis på Sis-Tysslinge vid ett tidgare tillfälle. Foto: Shamash Oyal

Regeringen siktar på att stänga Sis och lägga nytt fokus på en helt ny organisation, vars namn ännu inte är fastställt. – Det är ett faktum att myndigheten SiS inte har förmågan att möta samhällsutvecklingen på ett tillfredsställande sätt, säger Linda Lindberg, gruppledare (SD).

I ljuset av den ökande kritiken mot Statens institutionsstyrelse, SiS, inklusive dess verksamhet i Södertälje, har regeringen beslutat att tillsätta en utredning för att omfattande reformera den statliga barn- och ungdomsvården.

Utredningen kommer att fokusera på att analysera organisationens effektivitet, föreslå åtgärder för att stärka barnrätts- och rättssäkerhetsperspektiven, och undersöka behovet av förbättrad utslussning och eftervård. Denna åtgärd kommer som ett svar på det växande behovet bland barn och unga, där många har kopplingar till kriminella nätverk eller utsätter sig för risker genom missbruk eller självskadande beteende.

– Situationen för barn och unga som är i samhällets vård ska alltid leda till det bättre, aldrig till det sämre, säger socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall(M).

SiS ungdomshem Tysslinge utanför Södertälje. Bild: SiS

Regeringens ambition är att skapa en statlig barn- och ungdomsvård av hög kvalitet, som är trygg, säker och rättssäker för alla inblandade. För att uppnå detta mål är det nödvändigt att se över och förbättra nuvarande brister inom verksamheten, när våldet och åldern kryper allt längre ner och fler ungdomar placeras på Sis på grund av grov kriminalitet.

– När Sis skapades på 90-talet så var det nog få som trodde att vi skulle se den utveckling vi har fått se. Att unga gängkriminella skulle placeras på myndigheten var det nog få som kunde förutspå. Vi har en allt grövre våld bland våra ungdomar och på den här myndigheten, säger Camilla Waltersson Grönvall.

Nuvarande brister inom verksamheten ska kartläggas, beskrivas och analyseras och utredningen ska redovisas senast den 25 april 2025. Samtidigt förbereder sig Kriminalvården för en etableringen av ungdomsfängelser för 15- till 17-åringar som dömts för grova brott, vilka ska vara i drift i juli 2026.

Läs även:

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 februari 2024 21:18
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 21:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors