Företag i fokus:

24-årig man döms till fängelse efter skott mot restaurangägare i Södertälje

Bild/Foto: Bild ur polisens förundersökning.

Den var den 20 november 2018 som en ung man besköt en restaurangägare i stadsdelen Lina med flera skott. Mannen friades i tingsrätten, men nu dömer hovrätten honom till 3 år och 9 månaders fängelse för vapenbrott och grovt olaga hot.

– Det handlar om stor hänsynslöshet när man skjuter inne i ett bostadsområde och det är mycket positivt att vi äntligen får till en fällande dom. Dessa brott är svårutredda men både ingripandepoliser, utredare, åklagare och tekniker har gjort ett utmärkt jobb med detta ärende, säger Magnus Köhler, ansvarig för insats Tore 3 i ett pressmeddelande.

Två män greps kort efter skjutningen som befann sig i nära anslutning till brottsplatsen. Bland annat kunde polisen säkra tändsatspartiklar på männen samt att polisen fann en bild på en pistol i ena männens mobiltelefon.

Några månader senare hittades även vapnet av en slump norr om Stockholm som undersöktes av polisens nationellt forensiskt center(NFC). NFC kunde visa att vapnet som användes vid brottet var samma vapen som fanns på bild i den misstänktes telefon, men trots bevisningen friades männen i tingsrätten.

Åklagaren överklagade tingsrättens friande domar till hovrätten som nu dömer en 24-årig man till fängelse.

– De poliser som kom till brottsplatsen gjorde långtgående förstahandsåtgärder och säkrade snabbt bevisning som annars gått förlorad. Det går inte att i efterhand hämta hem de första timmarnas arbete. Om inte ingripandepoliserna hade gjort ett sådant bra arbete hade det aldrig blivit en fällande dom, säger Magnus Köhler.

”24-åringen döms till fängelse i 3 år och 9 månader för grovt vapenbrott och grovt olaga hot. En 23-årig man frias av en oenig hovrätt då det bedöms finnas utrymme för att denne besudlats av tändsatspartiklar på annat sätt.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 9 november 2021 00:00

Södertälje blir en redaktion fattigare – P4 stänger ner

IMG_2205

Foto: Alexander Isa

Efter fem års sändning lägger Sveriges Radio ned morgonprogrammet i P4 Södertälje – Det känns väldigt tråkigt, säger ansvarig utgivare Alisa Bosnic om beslutet.

Sveriges Radio meddelade på onsdagen att P4 Södertälje kommer att läggas ned, en del i de omfattande besparingsåtgärder som organisationen står inför. Denna nedläggning är en följd av behovet att spara mellan 200 till 250 miljoner kronor, med en betydande del riktad mot minskning av personalkostnader.

(Annonslänk)

Av de ungefär 2 000 tillsvidareanställda hos Sveriges Radio, kommer 180 tjänster att påverkas av dessa besparingar. Cirka hälften av dessa positioner förväntas försvinna genom pensionsavgångar och naturlig avgång, medan 100 personer varslades om uppsägning under onsdagen.

Bland de åtgärder som nu genomförs är en betydande minskning av redaktionen i Södertälje, där endast två reportrar blir kvar för att arbeta mot P4 Stockholm. Rollerna som producent, programledare, nyhetssändare och direktsändande reporter, vilka främst arbetade med det direktsända morgonprogrammet, kommer att tas bort.

– Det känns väldigt tråkigt förstås, men jag vill samtidigt säga att det här betyder inte att vi kommer att sluta bevaka Södertälje, ansvarig utgivare Alisa Bosnic till P4 Södertälje.

Nedläggningen markerar slutet på denna epok, vilket lämnar Södertälje och dess lyssnare en nyhetsredaktion fattigare.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 februari 2024 11:30
Senast uppdaterad: 1 februari 2024 07:43

Singelolycka i Ronna – En person förd till sjukhus

Ambulans-scaled-1

Arkivbild

En bilolycka i Södertälje tidigt på torsdag morgon resulterade i att en person fördes till sjukhus, efter att deras fordon träffat ett räcke.

Vid 05:42 på torsdagsmorgonen nåddes SOS Alarm av larm om en singelolycka på Robert Anbergsväg i Ronna. En personbil avvek av okänd anledning från vägen och kolliderade med ett räcke.

Olyckan ledde till en snabb insats från flera räddningsenheter, som arbetade effektivt på platsen för att hantera situationen. Vid ankomsten visade det sig att två personer färdades i olycksbilen, men båda kunde ta sig ut ur fordonet efter olyckan.

Informationen om personernas skadeläge är i nuläget oklart, men en av de inblandade personerna behövde vård och fördes därför till sjukhus med ambulans för en närmare kontroll.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 februari 2024 07:34
Senast uppdaterad: 1 februari 2024 07:34

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors