Företag i fokus:

Södertäljes äldsta bilhandlare på Birkavägen öppnade redan 1985

Bilförsäljarna Stene Carlgren och Tim Forsberg. Foto: Eric Germundsson.

Södertäljes äldsta bilhandlare ligger på Birkavägen som öppnade redan 1985 drivs idag av två entusiastiska kompanjoner, Tim Forsberg och Stene Carlgren.

Stene Carlgren var den som introducerade Tim Forsberg, för 12 år sedan, efter att ha sett hans unika talang för bilar. Idag jobbar kompanjonerna sida vid sida i den anrika Birkahallen vid Grusåsen.

Tim intresse för bilar går många år tillbaka. Som ung var Tims mammas tillsammans med en etablerad bilhandlare, Tommy Forsberg, som jobbade tillsammans ihop med sin bror Peter Forsberg.

Peter Forsberg, som är en kultförklarad bilhandlare, men också en gammal ordförande i SSK och vice ordförande i Svenska Ishockeyförbundet, insåg Tims fantastiska egenskaper när han en dag besökte bilhallen med Tommy.

Nästkommande vecka fick Tim provanställning i ett halvår för att därefter utvärdera situationen. 12 år senare är Tim kvar på samma plats och är en av Södertäljes främsta bilförsäljare.

Telgenytt träffar Tim i den gamla och anrika hallen på Birkavägen, en plats där det en gång låg en OK-mack.

Har du haft andra yrken?

-Ja, har jobbat som bilrekondare, truckförare, lagerarbetare och en del i databranschen, säger Tim Forsberg till Telgenytt.

Det bästa sättet att skaffa sig en bil på, leasa eller köpa?
– Som privatperson rekommendera jag starkt att köpa.

Nån populär bil du rekommenderar?

– Ja, en Citroën C4. Den har grym design, lite förhöjd med lite SUV känsla och bensinsnål. Mycket bil för pengarna och coolast just nu.

Hur blir man bilhandlare?

– Man bör nog vara social kompetent och ha ett affärssinne, nu var det en slump att jag blev det. Stene anade väl att jag hade talang och han sa åt mig att jobba som provanställd i ett halvår sen fick vi se. Har jobbat här i 12 år nu.

Är det bra betalt i branschen ?

– Det är lite tillknäppt just nu, det har blivit tuffare tack vare Corona. Det råder bilbrist just nu i Sverige och svårt att få tag i nya bilar, men annars kan det vara ett mycket bra betalt jobb. Beroende på hur mycket man säljer.

Påverkar bensinpriset bilförsäljningen just nu?

– Nej! Folk ska ha bil ändå.

Hur är det att sälja elbilar?

– Vi säljer det folk vill ha. Vill dom ha en elbil så finns det, vill dom ha en dieselbil så ordnar vi det. Folk börjar få upp ögonen för elbilar mer och mer. Driftkostnaden är ju ganska markant billigare, men man får lägga upp mycket mera pengar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 17 juni 2022 23:55

De besöker Södertälje med sin musikaliska glädje

2

Foto: Privat

I över ett halvt sekel har Solistkvartetten spridit sin musikaliska glädje över hela Sverige. Nu besöker gruppen, som bildades på 1950-talet, Södertälje för att hålla konserten ”Att gå i Guds kärlek”.

Under många år har gruppen, bestående av begåvade sångare och en skicklig pianist, delat med sig av sin konst till förmån för Läkarmissionen. Sedan gruppen startades för cirka 70 år sedan har medlemskapet i gruppen varierat, men en gemensam nämnare för samtliga medlemmar genom tiden har varit deras kvalitet och passion för musik.

Idag består Solistkvartetten av Anders Andersson, Sten Bäckman, Arne Lundmark, Ove Gotting och pianisten Hans Carlén, som på söndag bjuder på en hjärtevärmande musikupplevelse hämtad från den kristna sångskatten.

Läkarmissionen grundades 1958 och har utvecklats till en internationell biståndsorganisation med fokus på långsiktiga hjälpinsatser för att bekämpa fattigdom, främja social och ekonomisk rättvisa, samt förbättra hälsa, utbildning, vatten och sanitet. Deras arbete sträcker sig från Afrika till Latinamerika och östra Europa och är regelbundet granskat av Svensk Insamlingskontroll för att säkerställa integriteten i deras insatser.

Konserten ”Att Gå I Guds Kärlek” med Solistkvartetten kommer att äga rum den 10 september klockan 16:00 i Equmeniakyrkan i Södertälje.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 6 september 2023 18:32

60-åring körde av vägen i en stulen bil

Polis

Arkivbild

En singelolycka inträffade tidigt på onsdagsmorgonen i Järna. När polis anlände till platsen upptäcktes att bilen, som kört av vägen, var stulen.

Det var vid klockan 05:19 som SOS Alarm fick samtal om en singelolycka på länsväg 525 nära Skiljetorp i Järna. Föraren, en man i 60-årsåldern, misstänks för att ha kört bilen utan giltigt körkort och för att ha stulit bilen.

En bärgningsbil anlände snart till platsen för att ta hand om bilen som polisen hade beslagtagit, med avsikt att återlämna den till dess rättmätiga ägare.

En anmälan om stöld av fordonet och för att ha kört det utan rätt behörighet har upprättats mot den 60-årige mannen.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 september 2023 20:30
Senast uppdaterad: 6 september 2023 20:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors