Företag i fokus:

Sköterska anmäld till IVO – Sa upp sig och började jobba på en annan vårdcentral

Foto: Alex Ataseven.

En sjuksköterska i Södertälje har anmälts som en patientfara till Inspektionen för vård och omsorg, IVO. Detta efter att hon flera gånger förekommit i avvikelser och klagomål på en vårdcentral i Södertälje.

Efter tillsägelse och försök om att korrigera sjuksköterskans arbetssätt valde kvinnan istället att säga upp sig och började på en annan vårdcentral.

Sjuksköterskan har aktivt ha tagit ställning mot vaccinationer och brister sin i administrativ förmåga och efter flera avvikelser fick hon även en skriftlig erinran.

Enligt verksamhetschefen utmärks sköterskan av svaga baskunskaper och arbetssätt utifrån personliga åsikter istället för medicinska rutiner.

”Jag har gått igenom dessa avvikelser och jag tycker det är helt tydligt att denna SSK saknar tillräcklig medicinsk kompetens (eller insikt om sina begränsningar), går utanför sitt kompetensområde, inte förmår ta till sig nya arbetssätt (FLOW) och dessutom aktivt i sitt arbete tagit ställning mot vaccinationer, skriver chefsläkare i anmälan.

”Jag känner oro för verksamheten och den skada hon faktiskt gör då flera patienter har listat om sig efter kontakt då det upplevt henne oseriös. Jag ser en stor risk i en dålig självinsikt och där hon har ursäkter för sina brister som hon gärna vill skylla på andra, alternativt privata problem.”, skriver chefsläkaren.

Enligt anmälan har det gjorts flera försök att korrigera sjuksköterskans arbetssätt. Upprepade samtal har hållits med bland annat verksamhetschef och HR supporten som ledde till att sköterskan fick en skriftlig erinran.

Trots det har patientklagomålen och avvikelserna fortsatt, vilket resulterade i att hon sade upp sig och började på en annan vårdcentral.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 11 november 2021 00:00

Skottskadad 16-åring nedsövd i månader har nu vaknat

A747BD55-5C4C-42F9-AE1F-70156FD33CAD

Foto: Shamash Oyal

För snart tre månader sedan skottskadades en 16-åring allvarligt i Hovsjö och har varit nedsövd sedan dess. Nu har pojken, enligt uppgifter till LT, vaknat upp på sjukhus.

(Annonslänk)

Den 9 december sköts tre personer mitt i ett bostadsområde i Hovsjö. Två av de skadade klarade sig med lindriga skador, men den tredje, en 16-åring, hölls nedsövd på grund av allvarliga skador. Enligt uppgifter till Telgenytt sköts 16-åringen i ansiktet.

Efter skjutningen i Hovsjö lyckades polisen gripa tre misstänkta, varav två senare släpptes fria. Den tredje, även han 16 år, häktades misstänkt på sannolika skäl för försök till mord och grovt vapenbrott.

Dagarna innan jul grep spansk polis ytterligare två misstänkta män för inblandning: en 22-årig man från Södertälje och en 19-åring skriven i Stockholmsområdet. De misstänks för grovt skyddande av brottsling efter att ha hjälpt den yngre mannen, som misstänks för mordförsök, att fly med bil ner till Spanien.

16-åringen, som var kritiskt skadad, sövdes ner men ska nu ha vaknat upp på sjukhus efter två och en halv månad, rapporterar LT. Enligt tidningens uppgifter vågade läkarna inte väcka honom tidigare på grund av hans svåra skador.

BILDEXTRA: Skjutningen i Hovsjö

Polisen på plats i samband med skjutningen i Hovsjö.
Läsarbild

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 18:25
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 18:25

Länsstyrelsen bötfäller företag för miljöbrott

Länsstyrelsen (Kartor)

Bild: Kartor

Ett företag med säte i Hölö har ålagts att betala en företagsbot på 75 000 kronor. Detta för otillåten miljöverksamhet efter att ha brutit mot länsstyrelsens villkor.

Det var vid en inspektion i april förra året som det upptäcktes att företaget inte uppfyllde de miljövillkor som fastställts av Länsstyrelsen. Företaget, som bedriver näringsverksamhet på en fastigheten i Hölö, hade enligt ett tillstånd från 2006 skyldighet att placera dropplåtar under bussar för att förhindra läckage av föroreningar. Denna åtgärd hade inte vidtagits för flera bussar som riskerade att läcka.

Dessutom hade företaget förvarat kemikalier och farligt avfall, inklusive blybatterier, på ett sätt som stred mot villkoren. Dessa behållare skulle ha förvarats på en tät och invallad yta, vilket inte var fallet vid inspektionstillfället.

Företaget anses av oaktsamhet ha bedrivit otillåten miljöverksamhet, då de saknat adekvata rutiner och metoder för att efterfölja tillståndsvillkoren. Som en konsekvens av dessa överträdelser har företaget ålagts att betala en företagsbot på 75 000 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 14:53
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 14:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors