Företag i fokus:

Sköterska anmäld till IVO – Sa upp sig och började jobba på en annan vårdcentral

Foto: Alex Ataseven.

En sjuksköterska i Södertälje har anmälts som en patientfara till Inspektionen för vård och omsorg, IVO. Detta efter att hon flera gånger förekommit i avvikelser och klagomål på en vårdcentral i Södertälje.

Efter tillsägelse och försök om att korrigera sjuksköterskans arbetssätt valde kvinnan istället att säga upp sig och började på en annan vårdcentral.

Sjuksköterskan har aktivt ha tagit ställning mot vaccinationer och brister sin i administrativ förmåga och efter flera avvikelser fick hon även en skriftlig erinran.

Enligt verksamhetschefen utmärks sköterskan av svaga baskunskaper och arbetssätt utifrån personliga åsikter istället för medicinska rutiner.

”Jag har gått igenom dessa avvikelser och jag tycker det är helt tydligt att denna SSK saknar tillräcklig medicinsk kompetens (eller insikt om sina begränsningar), går utanför sitt kompetensområde, inte förmår ta till sig nya arbetssätt (FLOW) och dessutom aktivt i sitt arbete tagit ställning mot vaccinationer, skriver chefsläkare i anmälan.

”Jag känner oro för verksamheten och den skada hon faktiskt gör då flera patienter har listat om sig efter kontakt då det upplevt henne oseriös. Jag ser en stor risk i en dålig självinsikt och där hon har ursäkter för sina brister som hon gärna vill skylla på andra, alternativt privata problem.”, skriver chefsläkaren.

Enligt anmälan har det gjorts flera försök att korrigera sjuksköterskans arbetssätt. Upprepade samtal har hållits med bland annat verksamhetschef och HR supporten som ledde till att sköterskan fick en skriftlig erinran.

Trots det har patientklagomålen och avvikelserna fortsatt, vilket resulterade i att hon sade upp sig och började på en annan vårdcentral.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 11 november 2021 00:00

Stort polispådrag i centrum

IMG_9020

Läsarbild

Polisinsats centralt med flera enheter på plats onsdagskvällen.

Vid 19-tiden under onsdagskvällen drog en omfattande polisinsats igång i stadens centrum. Enligt ögonvittnen mobiliserades flera polisbilar som riktade in sig på Gallerian Kringlan bland andra platser.

– Poliserna gick snabbt ut ur bilarna och in i gallerian och andra stannade kvar ute, väldigt många poliser på plats, säger ett ögonvittne till telgenytt.

-Vi fick in ett tips vid 18:49 om att en person ska ha blivit jagad av några personer som eventuellt ska ha burit på ett vapenliknande föremål, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Insatsen pågick i ca 2 timmar och polisen kunde senare lämna utan resultat.

-Vi larmades till platsen efter vittnesuppgifter och säkra att inget har skett på platsen kunde vi lämna då vi inte hittade något, avslutar polisens presstalesperson.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 19:58
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 20:25

Kvinna frisläppt efter misstanke om mord i Västergård

CBFDEE0A-15E7-49AA-B61B-E81E01E3FEA1

Foto: Shamash Oyal

Kvinna som tidigare anhölls misstänkt för mordet på en man i Södertälje har släppts fri efter att obduktionen visade att dödsfallet orsakades av fallskador.

Det var under söndagseftermiddagen som polisen kallades till Västergård. På plats påträffades en avliden 55-årig man med kraftiga skallskador i ett trapphus, och en kvinna greps senare misstänkt för mord. Obduktionen visade dock att mannen avlidit till följd av fallskador, vilket ledde till att åklagaren beslutade att släppa den anhållna kvinnan fri.

Bland annat framkommer uppgifter om att kvinnan kände offret och att inget mordvapen kunde hittas, vilket ytterligare stärker teorin att dödsfallet inte var resultatet av ett brott.

Polisens tekniker på plats efter dödsfallet i Västergård.
Foto: Shamash Oyal

En kvinna som anhölls misstänkt för att ha mördat en man i Västergård, Södertälje, har släppts fri efter obduktionen visade att mannen dog av fallskador. Kvinnan greps efter att polisen larmats om ett bråk söndag eftermiddag och hittat mannen död i ett trapphus.

Åklagaren beslutade att släppa kvinnan, som var bekant med offret, eftersom det inte fanns bevis för att någon knuff skett. Ingen misstänkt mordvapen hittades, vilket ytterligare förstärkte osäkerheten om brott begåtts.

Förundersökningen fortsätter medan polisen väntar på ytterligare kriminalteknisk analys för att avgöra om utredningen ska läggas ned helt och kvinnans misstankar avskrivas.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 18:00
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 20:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors