Företag i fokus:

Sköterska anmäld till IVO – Sa upp sig och började jobba på en annan vårdcentral

Foto: Alex Ataseven.

En sjuksköterska i Södertälje har anmälts som en patientfara till Inspektionen för vård och omsorg, IVO. Detta efter att hon flera gånger förekommit i avvikelser och klagomål på en vårdcentral i Södertälje.

Efter tillsägelse och försök om att korrigera sjuksköterskans arbetssätt valde kvinnan istället att säga upp sig och började på en annan vårdcentral.

Sjuksköterskan har aktivt ha tagit ställning mot vaccinationer och brister sin i administrativ förmåga och efter flera avvikelser fick hon även en skriftlig erinran.

Enligt verksamhetschefen utmärks sköterskan av svaga baskunskaper och arbetssätt utifrån personliga åsikter istället för medicinska rutiner.

”Jag har gått igenom dessa avvikelser och jag tycker det är helt tydligt att denna SSK saknar tillräcklig medicinsk kompetens (eller insikt om sina begränsningar), går utanför sitt kompetensområde, inte förmår ta till sig nya arbetssätt (FLOW) och dessutom aktivt i sitt arbete tagit ställning mot vaccinationer, skriver chefsläkare i anmälan.

”Jag känner oro för verksamheten och den skada hon faktiskt gör då flera patienter har listat om sig efter kontakt då det upplevt henne oseriös. Jag ser en stor risk i en dålig självinsikt och där hon har ursäkter för sina brister som hon gärna vill skylla på andra, alternativt privata problem.”, skriver chefsläkaren.

Enligt anmälan har det gjorts flera försök att korrigera sjuksköterskans arbetssätt. Upprepade samtal har hållits med bland annat verksamhetschef och HR supporten som ledde till att sköterskan fick en skriftlig erinran.

Trots det har patientklagomålen och avvikelserna fortsatt, vilket resulterade i att hon sade upp sig och började på en annan vårdcentral.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 11 november 2021 00:00

Vändningen – Försäljningen av Innovitaskolan stoppas

IMG_8938

Innovitaskolan i Södertälje, som ägs av AcadeMedia
Bild: Kartor

Så sent som i tisdags blev det offentligt att den kända affärsmannen Roger Akelius har köpt stora delar av utbildningskoncernen Academedia. Nu meddelar Mellby Gård, som skulle sälja sina andelar till Akelius, att affären är avblåst.

(Annonslänk)

Johan Andersson, VD för Mellby Gård, hade tidigare i veckan berättat att de ursprungligen inte fanns några avsikter att sälja deras andel i AcadeMedia. Men efter genomförda diskussioner med Roger Akeliu kände sig trygga i att överlämna bolaget i händerna på Akelius Foundation. Affären, som slutligen blev av, värderades till cirka 1,68 miljarder kronor, vilket motsvarade 65 kronor per aktie.

Men nu meddelar Mellby Gård att de behåller sina aktier och därmed stoppar miljardären Roger Akelius köp som omfattade omkring 100 000 elever och 800 utbildningsinstitutioner, inklusive Innovitaskolan i Geneta.

En av orsakerna var Akelius uttalande om att prioritera kvalitativ utbildning över ekonomisk avkastning.

– Om Roger Akelius vill ändra Academedias affärsidé till att bli icke-vinstdrivande så vore det en stöld från övriga ägare. Mellby Gård har ett tungt ansvar i så fall, skrev Affärsvärldens chefredaktör Peter Benson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 19 februari 2024 12:06

En person hittad död – Kvinna misstänkt för mord

11F689BD-D36A-4A88-9453-4B0D464B9A29

Foto: Shamash Oyal

En man har avlidit i Västergård under söndagen. En person har frihetsberövats, vilket polisen bekräftade på söndagskvällen.

På söndagskvällen kunde polisen bekräfta att en person avlidit till följd av en incidenten i Västergård.

Gravljus har tändts utanför porten till en bostad som just nu är avspärrad för teknisk undersökning. Enligt uppgifter till Telgenytt ska mannen vara i 55-årsåldern och ha påträffats död i trapphuset. Enligt uppgifter från Telgenytt ska mannen vara skriven i området, men inte på den adress där händelsen inträffade.

Polisen mottog larmet kl. 16.23 på söndagseftermiddagen gällande incidenten på Erikshällsgatan och lyckades gripa en person. Den gripna, enligt uppgifter till Telgenytt, är en kvinna i 30-årsåldern och har därefter förts bort av polisen för vidare utredning. Hon ska även vara den som släppte in polisen genom porten.

En utredning om misstänkt mord har inletts och en kriminalteknisk undersökning har utförts på platsen där offret påträffades. Polisen har rapporterat gripandet till en åklagare, som under natten kommer att besluta om den gripna kvinnan ska begäras häktad eller släppas.

”Det råder många frågetecken om vad det är som har inträffat och dessa ska förundersökningen ge svar på. Dödsorsaken är en sådan fråga. Anhörig har underrättats om dödsfallet.”, skriver polisen på sin hemsida.

Med bakgrund i det inträffade har händelsen omklassificerats till mord.

Enligt uppgifter föreligger tecken på att mannen kan ha fallit då mannen visade sig ha en kraftig skallskada. Detaljerna kring händelsen, såsom om fallet var en olycka, om han blev knuffad eller om han kastades är i nuläget oklart.

Polisens tekniker på plats.
Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 februari 2024 21:18
Senast uppdaterad: 19 februari 2024 12:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors