Företag i fokus:

Sköterska anmäld till IVO – Sa upp sig och började jobba på en annan vårdcentral

Foto: Alex Ataseven.

En sjuksköterska i Södertälje har anmälts som en patientfara till Inspektionen för vård och omsorg, IVO. Detta efter att hon flera gånger förekommit i avvikelser och klagomål på en vårdcentral i Södertälje.

Efter tillsägelse och försök om att korrigera sjuksköterskans arbetssätt valde kvinnan istället att säga upp sig och började på en annan vårdcentral.

Sjuksköterskan har aktivt ha tagit ställning mot vaccinationer och brister sin i administrativ förmåga och efter flera avvikelser fick hon även en skriftlig erinran.

Enligt verksamhetschefen utmärks sköterskan av svaga baskunskaper och arbetssätt utifrån personliga åsikter istället för medicinska rutiner.

”Jag har gått igenom dessa avvikelser och jag tycker det är helt tydligt att denna SSK saknar tillräcklig medicinsk kompetens (eller insikt om sina begränsningar), går utanför sitt kompetensområde, inte förmår ta till sig nya arbetssätt (FLOW) och dessutom aktivt i sitt arbete tagit ställning mot vaccinationer, skriver chefsläkare i anmälan.

”Jag känner oro för verksamheten och den skada hon faktiskt gör då flera patienter har listat om sig efter kontakt då det upplevt henne oseriös. Jag ser en stor risk i en dålig självinsikt och där hon har ursäkter för sina brister som hon gärna vill skylla på andra, alternativt privata problem.”, skriver chefsläkaren.

Enligt anmälan har det gjorts flera försök att korrigera sjuksköterskans arbetssätt. Upprepade samtal har hållits med bland annat verksamhetschef och HR supporten som ledde till att sköterskan fick en skriftlig erinran.

Trots det har patientklagomålen och avvikelserna fortsatt, vilket resulterade i att hon sade upp sig och började på en annan vårdcentral.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 11 november 2021 00:00

Dömd till över 20 års fängelse i Portugal – Överklagar dom

A12ADCA4-9E9B-4F75-9932-087CED4D2B7C

Bild/Foto: Polisen/Diego Delso

Den person som polisen utpekar som ledare för Ronnafalangen dömdes till över 20 års fängelse för mord i Portugal. Nu vill han bli frikänd och har överklagat domen.

(Annonslänk)

Mordet, som skakade den lilla staden Setúbal i södra Portugal den 27 november 2022, involverade den 20-årige modellen och studenten Tiago Danu, som avled efter att ha försökt ingripa i ett bråk. En 28-årig Södertäljebo, utpekad som ledare för ett kriminellt nätverk, dömdes till 20 år och sju månaders fängelse av en portugisisk domstol för mordet.

Händelsen utspelade sig efter att 28-åringen blivit av med ett bankkort och i sitt sökande efter den ansvarige uppstod ett tumult där Danu knivhöggs till döds. Utöver fängelsestraffet har nätverksledaren ålagts att betala 180 000 euro, motsvarande över två miljoner kronor, i skadestånd till offrets familj.

Samtidigt som han avtjänar sitt straff i Portugal, är han även häktad i sin frånvaro i Sverige för synnerligen grovt narkotikabrott. Han misstänks ha spelat en central roll i en omfattande operation som involverar transporter, förvaring och distribution av kokain och cannabis.

Nu rapporterar LT att han överklagar domen.

– Han misstänks ju även för synnerligen grovt narkotikabrott i ett ärende här i Södertälje som avgörs nu i hovrätten. Blir han fri lär det tas upp på nytt, säger en polis till tidningen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 februari 2024 13:57
Senast uppdaterad: 18 februari 2024 13:57

Investerar tre miljarder på ny canceranläggning i USA

Astra Pressbild

AstraZeneca i Södertälje
Pressbild

Läkemedelsföretaget planerar att investera 300 miljoner dollar i en ny anläggning för cellterapi i Rockville, Maryland, ett steg som förväntas generera över 150 nya arbetstillfällen och främja cancerforskningen.

(Artiklen fortsätter efter annonsen)

(Annonslänk)

Enligt ett nyligen utgivet pressmeddelande kommer anläggningen att spela en central roll i bolagets forskning och utveckling, specifikt inriktad på cellterapier för behandling av olika former av cancer samt förberedelser inför framtida kommersiella lanseringar.

Den nya investeringen på 300 miljoner dollar, cirka 3 miljarder kronor, förväntas inte bara bidra till vetenskapliga genombrott inom cancerbehandling, utan också skapa mer än 150 nya arbetstillfällen. Initialt kommer anläggningen att inrikta sig på produktionen av cellterapier för att stödja kliniska prövningar, men det finns planer på att bredda verksamheten till att omfatta fler områden inom läkemedelsutveckling.

Denna investering representerar ett betydande steg för läkemedelsföretaget, som redan har säkrat leasingavtalet för en byggnad i Rockville. Genom denna satsning understryker företaget sitt engagemang för att vara i framkant inom life science-industrin och sitt mål att leverera innovativa behandlingsmetoder till patienter globalt.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 18 februari 2024 01:40

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors