Företag i fokus:

Sköterska anmäld till IVO – Sa upp sig och började jobba på en annan vårdcentral

Foto: Alex Ataseven.

En sjuksköterska i Södertälje har anmälts som en patientfara till Inspektionen för vård och omsorg, IVO. Detta efter att hon flera gånger förekommit i avvikelser och klagomål på en vårdcentral i Södertälje.

Efter tillsägelse och försök om att korrigera sjuksköterskans arbetssätt valde kvinnan istället att säga upp sig och började på en annan vårdcentral.

Sjuksköterskan har aktivt ha tagit ställning mot vaccinationer och brister sin i administrativ förmåga och efter flera avvikelser fick hon även en skriftlig erinran.

Enligt verksamhetschefen utmärks sköterskan av svaga baskunskaper och arbetssätt utifrån personliga åsikter istället för medicinska rutiner.

”Jag har gått igenom dessa avvikelser och jag tycker det är helt tydligt att denna SSK saknar tillräcklig medicinsk kompetens (eller insikt om sina begränsningar), går utanför sitt kompetensområde, inte förmår ta till sig nya arbetssätt (FLOW) och dessutom aktivt i sitt arbete tagit ställning mot vaccinationer, skriver chefsläkare i anmälan.

”Jag känner oro för verksamheten och den skada hon faktiskt gör då flera patienter har listat om sig efter kontakt då det upplevt henne oseriös. Jag ser en stor risk i en dålig självinsikt och där hon har ursäkter för sina brister som hon gärna vill skylla på andra, alternativt privata problem.”, skriver chefsläkaren.

Enligt anmälan har det gjorts flera försök att korrigera sjuksköterskans arbetssätt. Upprepade samtal har hållits med bland annat verksamhetschef och HR supporten som ledde till att sköterskan fick en skriftlig erinran.

Trots det har patientklagomålen och avvikelserna fortsatt, vilket resulterade i att hon sade upp sig och började på en annan vårdcentral.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 11 november 2021 00:00

En tredje person gripen för knivattacken i centrum

Polis

Foto: Alexander Isa

Efter en knivrelaterad händelse i en frisörsalong i centrala Södertälje greps två unga män, misstänkta för grov misshandel och försök till människorov. Nu har polisen gripit en tredje person, rapporterar LT.


Torsdagen den 1 februari blev en man i 20-årsåldern knivhuggen flera gånger i benet i en frisörsalong på Nygatan. Mannens skadorna beskrevs som lindriga.

Polisen agerade snabbt och kunde gripa en man två män, varav en av dem som tidigare varit under utredning för medhjälp i dödsskjutningen i Saltskog den 6 oktober 2022. Bägge misstänks för grov misshandel och försök till människorov i samband med knivattacken.

En tredje misstänkt person har gripits.

Enligt LT var den tredje gripne, som är i 20-årsåldern, anhållen i sin frånvaro redan dagen efter incidenten den 2 februari, men har lyckats hålla sig undan fram till nu. Enligt tidningens uppgifter sitter alla tre personer nu förvarade i häkte, samtliga misstänkta för grov misshandel och försök till människorov.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 02:12

Här sprider de kärlek – Delade ut 500 röda rosor

A89ABAA1-8A9E-4F00-AB1D-03D89F85F7BF

Foto: Privat.

I en unik gest för att sprida glädje och kärlek, tog ”We Are One Church Södertälje” initiativet att dela ut 500 rosor i staden under Alla hjärtans dag. – Det mottogs med stor tacksamhet, säger Christian Moche.

Alla hjärtans dag i Södertälje blev extra speciell i år tack vare ”We Are One Church Södertälje. Kyrkan genomförde en hjärtlig kampanj där 500 rosor delades ut till förbipasserande i olika delar av staden, inklusive Ronna, Fornhöjden, Centrum, Geneta, Blombacka, Moraberg och Veda. Aktionen syftade till att sprida kärlek och uppmuntran, samt att förmedla ett budskap om gemenskap och tacksamhet.

En handling av generositet och omtanke som mottagits varmt av mottagarna.

– Det var en glädje att få gå ut tillsammans och göra något gott för människor i vår stad. Det mottogs med stor tacksamhet, säger Christian Moche, från We Are One Church.

Christian Moche, från We Are One Church.
Foto: Privat

Genom att ge bort rosor ville kyrkan inte bara fira kärlekens dag, utan också skapa en plattform för samtal och positiv interaktion mellan stadens invånare.

Inte första gången den lokala kyrkan tar initiativ för samhället.

– Vi har tidigare genomfört flera andra initiativ; senast lämnade vi ut matkassar och presentkort till människor i nöd under jul och nyår, säger Christian Moche.

”We Are One Church Södertälje” är en aktiv del av lokalsamhället med regelbundna sammankomster på Oxbacksgatan 6, där de välkomnar alla till sina gudstjänster fredagar klockan 19:00 och söndagar från 12:00.

Representanter från We Are One Church besökte flera stadsdelar på alla hjärtans dag
Foto: Privat

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 februari 2024 21:56
Senast uppdaterad: 15 februari 2024 22:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors