Företag i fokus:

Gynekolog rekommenderade abort på en osäker diagnos – Anmäld till IVO

Bild: Pixabay.

En privat gynekolog som är verksam på flera mottagningar i Region Stockholm, bland annat en mottagning i Södertälje, anmäls för patientfara. Detta efter en granskning av privata gynekologer som gjort av Region Stockholm.

Enligt en anmälan, som gjort till IVO mot en 55-åring Södertäljebo, anses mannen handlagt patienter på
ett sätt som inte bedöms vara enligt vetenskap och beprövad erfarenhet
.

Abortfallen upptäcktes på sjukhus i fjol och bidrog till att regionen sade upp avtalet med en klinik.

Ett av fallen innebar att en graviditet fortsatte mot kvinnans vilja i en månads tid, ett annat att gynekologen rekommenderade abort på en osäker diagnos och ett tredje att en kvinna remitterades för abort i vecka 26, vilket inte lagen tillåter.

Det är inte första gången som den 55-åriga mannen uppmärksamts för felaktigheter. Vid ett tidigare skede har han uppmärksammats för felaktigheter i handläggning av aborter, utan någon påföljd. Han har vid ett tidigare tillfälle även ansökt om avtal för att starta en egen mottagning och fick godkänt, men Stockholms regionen sa upp avtalet innan driftstart.

Regionen granskade totalt 10 journaler för så kallade mångbesökare, och i endast ett fall bedömdes handläggningen i stort sett som korrekt. Även i detta fall fanns det dock frågetecken kring handläggningen vid enstaka vårdkontakter framgår det i anmälan.

I regionens granskning avseende patienter som granskats, fanns det endast fem av 16 fall där handläggningen bedömdes utförd enligt vetenskap och beprövad erfarenhet, vilket förvaltningen anser är anmärkningsvärt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 12 november 2021 00:00

Just nu: Ännu en spelare lämnar SSK

Henrik Malmström

Efter sex säsonger i SSK lämnar nu Henrik Malmström klubben
Foto: Shamash Oyal

Backen går vidare i sin karriär. Det blev sex säsonger i SSK.

Expressen har tidigare rapporterat det som klart att backen Henrik Malmström lämnar SSK för Västerås till nästa säsong. I skrivande stund är inget officiellt med ny klubb för honom men Södertälje Sportklubb har tackat av spelaren på sin hemsida och i sociala medier.

Malmström kommenterar via klubbens hemsida:

Jag vill verkligen tacka alla i organisationen och alla supportrar för mina 6 säsonger i Sportklubben. Det har varit en ära och jag har alltid känt en stolthet att bära S:et på bröstet. Jag vill även passa på att önska SSK lycka till i framtiden

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 13:20
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 13:40

Så vill kommunen stärka vården – ”Efterlängtat samarbete”

Sjuksköterska

Pressbild: Vardaga

I ett nyskapande samarbete mellan omsorgskontoret och Torekällgymnasiet, lanseras ett traineeprogram för elever på vård- och omsorgsprogrammet denna höst.

För att adressera den akuta bristen på kvalificerad personal inom vård och omsorgssektorn, har omsorgskontoret i samarbete med Torekällgymnasiet initierat ett innovativt traineeprogram.

– Det här är ett efterlängtat samarbete där vi binder ihop elevernas studier på skolan med praktik i de verksamheter där de kan komma att arbeta efter avslutad utbildning.  Extra roligt är det förstås att eleverna erbjuds anställning både under utbildningstiden och efter avslutade studier, säger verksamhetschef gymnasieskolan Carin Caputo, i ett pressmeddelande.

Nytt traineeprogram för elever på vård- och omsorgsprogrammet lanseras på Torekällgymnasiet.
Foto: Shamash Oyal

Detta program, som startar till hösten, syftar till att erbjuda gymnasieelever på vård- och omsorgsprogrammet en praktisk och handledarledd väg in i yrket som undersköterskor. Programmet inkluderar arbetsplatsförlagt lärande inom kommunens verksamheter, möjligheter till avlönad anställning redan under studietiden, samt en tillsvidareanställning efter avslutade studier med godkänd examen.

– Vi behöver säkra bemanningen inom vård och omsorg och attrahera fler till omsorgsyrket. Traineeprogrammet är därför en viktig satsning som kommunen kommer att jobba med över tid, säger omsorgsdirektör Karin Björkryd.

Initiativet svarar mot den minskade intresset för vårdutbildningar och den växande behovet av personal, samtidigt som det bygger en grund för en kompetent och långsiktigt hållbar arbetsstyrka inom vård och omsorg.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 10:37
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 10:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors