Företag i fokus:

Kanaltorget vid Köpmangatan börjar ta form

Kanaltorget. Illustration: Södertälje kommun.

Kanaltorget börjar ta form och nu börjar Södertälje kommun med arbetet kring Kanaltorget som ska göra Köpmangatan till en mer attraktiv plats i centrum.

Här blir det flera mötesplatser med handel och gångstråk, grönska, sittplatser och ett vattenspel samt en ny tunnelnedfart in i Kringlanhusets P-garage.

Platsen har varit en byggarbetsplats sedan våren 2020 och det är inte långt kvar till att Södertäljeborna kan njuta av en härlig mötesplats i centrala Södertälje.

Nu har kommunen börjat med att bygga det nya torget ovanpå tunnelnedfarten som kommer att bidra till att knyta samman och bilda ett naturligt stråk mellan gågatan i centrum och kanalen.

Det här händer just nu:

  • Västra kanalgatan håller på och blir klar. Här arbetar man med att lägga kantsten, skapa planteringsytor och asfalterad gata. Även belysning och parkutrustning ska tillkomma. Arbetet beräknas vara klart under våren 2022. Vädret under vintern, med snö och is, kan dock påverka tidsplanen.
  • Nya tunneln till Kringlangaraget har asfalterats och här pågår just nu arbeten med refuger och installationer för el, belysning och brandsläcksystem. I början av våren 2022 planeras nedfarten till garaget att öppnas.
  • På Köpmangatan pågår reparationer av tätskikt mot fastigheten Kringlan, samt några övriga reparationer som beräknas bli klara under vintern. Arbetet med den nya gångbanan, busshållplatser och bilväg görs i etapper under vintern och våren. Det beräknas vara klart i september 2022.
  • Arbetet med Kanaltorget har påbörjats, med bland annat el- och ledningsarbeten. Trädgropar har skapats och betongarbeten till vattenspelet har utförts. Om vädret tillåter kommer vi även att utföra ytskikt på torgytan, granit till fontän, möbler/utrustning under vintern och våren, för att slutligen göra planteringar till hösten 2022.

Fakta: Södertälje kommun.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 12 november 2021 00:00

INSÄNDARE: Ansvarslös publicering spär på rasism

Mobil-iphone-Pexels

Foto: Pexels

I LTs val att publicera insändaren ”Följ regler – eller lämna landet” visar tidningen en oroande brist på redaktionellt ansvar. 

Att sprida generaliseringar och peka ut en hel grupp människor baserat på handlingar av en fåtal, bidrar till en förgiftad och polariserad debatt. 

Insändarens språkbruk och idéer om deportation baserade på förmodat ursprung är inte bara moraliskt förkastliga utan spär också på rasistiska stereotyper. Det är dags för tidningen att reflektera över vilken typ av samtal ni faciliterar och bidra till en mer konstruktiv och respektfull samhällsdebatt.

Ansvarslöst att ge plats åt rasism. 

/Invandrare från 1972

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2024 10:47
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Hon vinner nyinstiftade priset Guldfjärilen

Tom.t

Guldfjärilens vinnare, Sabina Meimermondt
Foto: Niclas Carlsson

Guldfjärilen, ett nytt pris instiftat av Hands-On-Science för att uppmärksamma pedagogiska innovationer inom naturvetenskap och teknik, har tilldelats Sabina Meimermondt. Ceremonin ägde rum på Tom Tits Experiment, känt för sitt engagemang inom STEM-utbildning.

I syfte att hylla innovativa pedagogiska insatser inom de naturvetenskapliga ämnena och teknik har Hands-On-Science, i samarbete med Lekolar, instiftat priset Guldfjärilen. Priset syftar till att erkänna de som skapat möjligheter för ett lustfyllt och likvärdigt lärande. Under en ceremoni hos Tom Tits tilldelades Sabina Meimermondt detta prestigefyllda pris samt en vinstcheck på 50.000 kronor.

– Årets vinnare av Guldfjärilen är en eldsjäl som inspirerar både elever och andra lärare. Hon skapar magi med de naturvetenskapliga ämnena redan från förskoleklass, säger Utbildningspedagog Sofia Winerdal, Hands-On Science. 

(Annonslänk)

Evenemanget blev även en plattform för invigningen av ett nytt Makerspace på Tom Tits Experiment, utvecklat i nära samarbete med Lekolar. Det nya skaparutrymmet är utformat för att främja upptäckarglädje och kreativitet, med hjälp av återbruksmöbler och flexibel inredning anpassad för dynamiskt lärande. Visionen bakom Makerspace och samarbetet med Lekolar är att göra lärande tillgängligt och engagerande för alla, vilket speglas i användningen av roliga och utbildande bygg- och konstruktionsprodukter.

– Makerspace är en attraktiv plats för skapande i alla åldrar och storlek på grupper. Här skapar barn och ungdomar prototyper av sina idéer ena dagen och vuxna konferensgrupper sitter i kreativa möten nästa dag, säger Tiffany Alnefelt, pedagog och partnerskapsansvarig på Tom Tit.

Genom Guldfjärilen och det nya Makerspace stärker Tom Tit och Lekolar sitt åtagande att inspirera till ett positivt förhållningssätt till STEM, och markerar vikten av innovativt och tillgängligt lärande i naturvetenskap och teknik.

– Lustfyllt lärande är kärnan i Tom Tits verksamhet, vilket vi verkligen kan satsa på i samarbetet med Lekolar. Med vårt gemensamma arbete och det vi åstadkommer tillsammans, gör vi skillnad för barn och unga i samhället, säger Tiffany Alnefelt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 mars 2024 19:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors