Företag i fokus:

Kanaltorget vid Köpmangatan börjar ta form

Kanaltorget. Illustration: Södertälje kommun.

Kanaltorget börjar ta form och nu börjar Södertälje kommun med arbetet kring Kanaltorget som ska göra Köpmangatan till en mer attraktiv plats i centrum.

Här blir det flera mötesplatser med handel och gångstråk, grönska, sittplatser och ett vattenspel samt en ny tunnelnedfart in i Kringlanhusets P-garage.

Platsen har varit en byggarbetsplats sedan våren 2020 och det är inte långt kvar till att Södertäljeborna kan njuta av en härlig mötesplats i centrala Södertälje.

Nu har kommunen börjat med att bygga det nya torget ovanpå tunnelnedfarten som kommer att bidra till att knyta samman och bilda ett naturligt stråk mellan gågatan i centrum och kanalen.

Det här händer just nu:

  • Västra kanalgatan håller på och blir klar. Här arbetar man med att lägga kantsten, skapa planteringsytor och asfalterad gata. Även belysning och parkutrustning ska tillkomma. Arbetet beräknas vara klart under våren 2022. Vädret under vintern, med snö och is, kan dock påverka tidsplanen.
  • Nya tunneln till Kringlangaraget har asfalterats och här pågår just nu arbeten med refuger och installationer för el, belysning och brandsläcksystem. I början av våren 2022 planeras nedfarten till garaget att öppnas.
  • På Köpmangatan pågår reparationer av tätskikt mot fastigheten Kringlan, samt några övriga reparationer som beräknas bli klara under vintern. Arbetet med den nya gångbanan, busshållplatser och bilväg görs i etapper under vintern och våren. Det beräknas vara klart i september 2022.
  • Arbetet med Kanaltorget har påbörjats, med bland annat el- och ledningsarbeten. Trädgropar har skapats och betongarbeten till vattenspelet har utförts. Om vädret tillåter kommer vi även att utföra ytskikt på torgytan, granit till fontän, möbler/utrustning under vintern och våren, för att slutligen göra planteringar till hösten 2022.

Fakta: Södertälje kommun.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 12 november 2021 00:00

KD Södertälje utsedd till Årets Partiavdelning

123

Mats Siljebrand, Anna Syrjänen, Eisa Kandela och Tony Garabet Foto: Privat

Under det årliga mötet för Kristdemokraterna i Stockholms län, där partiledare och vice statsminister Ebba Busch närvarade, utsågs KD Södertälje till årets partiavdelning 2023.

Under lördagen samlades Kristdemokraterna i Stockholms län för sitt årsmöte, ett möte som drog stor uppmärksamhet med tal från partiledaren och vice statsministern, Ebba Busch. Mötet markerade också ett betydelsefullt ögonblick för Södertäljes lokalavdelning, med Anna Syrjänen, gruppens ledare, som valdes till ordinarie ledamot i partidistriktsstyrelsen.

– Jag är jätterörd över bemärkelsen. Vi har arbetat hårt för att bli ett sammansvetsat lag i Södertälje, för att alla ska trivas i gruppen och känna sig trygga i deras uppdrag. Mycket arbete återstår men vi är så tacksamma över att vårt arbete har inte gått obemärkt förbi, säger gruppledare Anna Syrjänen. 

(Annonslänk)

Höjdpunkten för Södertälje KD kom dock mot slutet av mötet när avdelningen mottog utmärkelsen som årets partiavdelning för 2023. Denna tilldelades för deras anmärkningsvärda engagemang och närvaro i den lokala politiska debatten, där de framhållits för att driva en tydlig och hörbar oppositionspolitik.

Motivering för utmärkelsen lyfte fram hur Södertäljeavdelningen har under året tagit allt mer plats i den lokala debatten och bedriver en tydlig oppositionspolitik.

”För att öka antalet medlemmar, attrahera yngre väljare och hitta nya former att bedriva sin verksamhet planerar avdelningen starta ett lokalt ungdomsförbund över kommungränser. Södertälje har många aktiva medlemmar och arbetar aktivt för att bli ännu fler enligt de antagna målen i verksamhetsplanen.”, framgår det i motiveringen.

Utmärkelsen som årets partiavdelning för 2023 är inte bara en triumf för KD i Södertälje utan också ett tecken på partiets växande inflytande och betydelse inom den lokala politiken. Deras framsteg och engagemang erbjuder en modell för andra avdelningar att inspireras av i sina strävanden att göra en verklig skillnad i sina samhällen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 18 mars 2024 16:13

Frälsningsarmén i Södertälje kämpar mot ökad hemlöshet

3A6623AA-6D26-4560-AC93-7A6CFFCD05E9

Leif Öberg, kårledare på Frälsningsarmén i Södertälje.
Foto: Privat/Frälsningsarmén

Med en ökning av hemlösheten tar Frälsningsarmén i Södertälje krafttag för att möta det växande behovet av hjälp. Organisationen lanserar en insamling, ”Hjälp en person i hemlöshet”, med målet att erbjuda ombyte, mat och tak över huvudet.

– För den som redan är sårbar behövs inte särskilt mycket för att hela livet ska slås omkull, säger Leif Öberg, kårledare på Frälsningsarmén i Södertälje.

Frälsningsarmén i Södertälje möter en allt större våg av människor i behov av grundläggande hjälp såsom kläder, mat och tak över huvudet. Ökningen av hemlöshet i Sverige, med över 4 400 personer utan fast boende, har lett till en större efterfrågan på organisationens tjänster, särskilt under de kalla månaderna.

– Många har kommit med trasiga sulor, vilket gör att vatten och snö rinner rätt in i skorna. Det värmer i hjärtat när någon tar på sig ett par hela kängor och sedan spricker upp i ett leende, säger Leif Öberg.

(Annonslänk)

Organisationen driver akutboenden där individer kan finna vila och näring, samt erbjuder samtal för att identifiera och adressera ytterligare behov, inklusive missbruksvård. Särskilt på Klippangården i Sundsvall, där både stöd- och utslussningsboenden finns, hjälper man individer att lämna en destruktiv livsstil bakom sig.

Utöver hjälp till de redan hemlösa, ser Frälsningsarmén en ökning av personer som riskerar hemlöshet, inklusive fattigpensionärer och ensamstående föräldrar. Utan garantier för boende, som det som finns i Stockholm, står många i Södertälje inför risk för vräkning och de livshotande kalla nätterna på gatan.

– Den som blir hemlös i den kyla som varit under vintern riskerar på riktigt livet. Så det är självklart att vi vill vara med och förebygga hemlöshet och ta strid för alla människors rätt till en bostad, säger Leif Öberg, som räknar med mer arbete framöver.

Genom sitt arbete möter Frälsningsarmén människor i akut ekonomisk nöd varje vecka, vilket understryker vikten av deras vräkningsförebyggande arbete. Med den pågående insamlingen hoppas organisationen öka medvetenheten och resurserna för att möta den växande utmaningen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2024 17:25
Senast uppdaterad: 17 mars 2024 17:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors