Företag i fokus:

Efter ilskan och frustrationen – Kommunen bjuder in till dialog kring finska klasser

Bild/Foto: Södertälje kommun

Turerna har varit många. Hur ska den finskspråkiga undervisningen i Södertälje ske framöver? Det är en fråga som framförallt skolungdomarna med finska som modersmål och dess vårdnadshavare har ställt sig – utan att få ett vettigt svar.

– Det var så mycket som vi inte fick svar på, inte alls ett tillfredställande möte, berättade Jenna Laakso för Telgenytt i maj. Det efter ett möte mellan föräldrar, rektor, lärare och representanter från utbildningskontoret där kommunen skulle presentera hur undervisningen på Stålhamraskolan skulle gå till.

Läs mer: Besvikelse och frustration över planer på nedläggning av finskaklasser ”Oerhört viktigt att klasserna inte läggs ner”

I juni kontrade utbildningsnämnden med att 300 000 kronor skulle satsas på den finskspråkiga undervisningen. Ett besked som flera vårdnadshavare vittnade om att det trots allt fanns fortsatta frågetecken och en oro kring vilka insatser som ska ske. Grundsynen i frågan är att dom finska klasserna ska bevaras såsom dom är nu. Finska språket skyddas, som tidigare skrivet, av flera lagar och konventioner, menar Realistpartiets Harri Salminen som är aktiv i frågan.

Förhoppningsvis kan nu oroliga elever och vårdnadshavare få svar på sina frågor. Södertälje kommun bjuder nu in invånarna till ett digitalt öppet samråd som äger rum den 30 november klockan 17. För att delta krävs en föranmälan som skickas till utbildningskontoret@sodertalje.se.

Läs mer: 300 000 kronor extra till finska klasser ”Vi är positiva”

FAKTA: Här är utbildningsnämndens tre förslag för den fortsatta finskspråkiga undervisningen:

  1. Finskspråkiga elever går i en sverigefinsk klass där undervisningen i alla ämnen är tvåspråkig, det vill säga bedrivs av två lärare som talar svenska respektive finska.
  2. Finskspråkiga elever går i en finskspråkig klass där hälften av undervisningen bedrivs på finska och den andra hälften på svenska.
  3. Finskspråkiga elever går i en av skolans svenskspråkiga klasser hälften av tiden och hälften av tiden i finsk grupp med undervisning på finska.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 13 november 2021 00:00

Kommunanställd dömd i tingsrätten för Hitlerhälsning

Sodertalje-kommun-scaled

Montagebild: Alexander Isa

En man, som arbetar för Södertälje kommun har fällts i Stockholms tingsrätt för hets mot folkgrupp efter att offentligt ha gjort Hitlerhälsningar och skanderat ”sieg heil”.

(Annonslänk)

Den 4 mars 2024 meddelade Stockholms tingsrätt dom i målet mot en man skriven i Södertälje kommun. Han dömdes för hets mot folkgrupp, ett brott han begick i december 2022. Enligt domen uttalade Södertäljebon upprepade gånger ”sieg heil” och utförde nazisthälsningar mot flera personer i centrala Stockholm.

Trots att mannen under förundersökningen varken erkände eller förnekade gärningen, på grund av minnesförlust till följd av berusning, ansåg tingsrätten att vittnesmål och polisrapporter klart bevisade hans agerande. Detta ledde till att han fälldes för brottet.

Påföljden sattes till villkorlig dom och 40 dagsböter om 50 kronor vardera, totalt 2 000 kronor, samt en avgift till brottsofferfonden på 800 kronor. Tingsrätten motiverade sitt beslut med att brottets straffvärde inte motiverade fängelsestraff och att mannen inte dömts för liknande brott sedan gärningen begicks.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 8 mars 2024 01:08

Bryt tystnaden – Södertäljes medborgare förtjänar svar

Södertälje kommun

Arkivbild

Jag vill börja denna insändare med att tacka Telgenytt som valt att upplysa allmänheten om den betydande personalomsättning bland chefer inom Södertälje kommun medan andra lokala mediekanaler valt att vara tysta. Jag skulle däremot vilja tillägga några viktiga punkter till er lista. 

Det var inte länge sen som säkerhetschefen Anna Flink valde att lämna sitt uppdrag i Södertälje kommun efter att ha arbetat i Södertälje i 14 år. Som en ledande aktör i utvecklandet och implementeringen av PAX arbetet och den häxjakt som pågår i Södertälje just nu så var denna nyhet väldigt chockerande och kom helt utan förvarning. 

Kort därefter kommer nästa chock, Stefan Hollmark, Stadsdirektör, väljer att lämna enligt honom själv, sitt drömjobb för staden han brinner för, efter ca ett år. Stefan har arbetat i Södertälje sedan 1998 med ett par uppehåll. Efter Anna Flinks plötsliga avgång var det Stefan som tog över häxkvasten och på sociala medier stoltserar han sitt arbete med PAX och kampen mot den organiserade brottsligheten. 

När man börjat tro att det hela var en tillfällighet så smäller det i stadshuset, igen. Fast denna gång smäller det högt. 

Den 29 augusti kommer nyheten om att HR-direktören, Johan Lefverström. Han som har varit en av dem som drivit frågan och arbetet om att införa regelbundna bakgrundskontroller på anställda inom kommunen – som en del i arbetet mot organiserad brottslighet, Väljer att lämna sitt uppdrag efter 13 år i kommunen utan att ha ett nytt jobb och med ett, i min värld, osmakligt citat’’ jag kliver av när festen är som roligast’’ 

Kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner (S).
Foto: Shamash Oyal

Som medborgare i kommunen ser jag inte det roliga i detta. Men festen tar inte slut där. Den 30 augusti, dvs, dagen efter nyheten om att Johan Lefverström avgår kommer nästa smäll, exploateringschefen Sofia Cedergren tvingas gå efter 7 år på kommunen. Som LT redan rapporterat är det tydligt att hon fått skulden för den kritik som riktas mot verksamheten det senaste året. 

”Ett desperat försök att mörka sitt misslyckande i hanteringen av enskilda individer som inte bara saknar grunder, utan är olagliga.” 

Förutom de höga chefernas avgångar så har media under sommaren rapporterat om extrema personalomsättningar och skyhöga konsultkostnader. 

Man undrar ju naturligtvis vad detta beror på och man kan ju inte låta bli att ställa sig frågan om detta är ett desperat försök att mörka sitt misslyckande i hanteringen av enskilda individer som inte bara saknar grunder, utan är olagliga. 

Så Boel Godner, istället för att skicka fram, Kajsa De Vall, Områdeschef för tidiga skeden, som väljer att inte besvara en enda fråga om vad som faktiskt skett, så förväntar jag mig att du, Boel Godner, Kommunstyrelsens ordförande och folkvald att representera medborgarna i kommunen, berättar för Södertäljes medborgare om vad det är som faktiskt sker i Stadshuset som drivs under din ledning. 

Eller råder den tystnadskultur och Gestapo verksamhet som tjänstemän flaggar för i stadshuset även mot oss medborgare och skattebetalare i kommunen?

/ Bekymrad medborgare 

LISTA: Här är cheferna som lämnat Södertälje kommun

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 mars 2024 04:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors