Företag i fokus:

Södertälje City inför Black friday och julhelgen – ”Handla lokal”

Centrumchefen Aljoša Lagumdžija. Bild/Foto: Alex Ataseven /Södertalje City.

Under pandemin drabbades tusentals människor runt om i Sverige där folk bland annat förlorade sina jobb och företag som gick i konkurs.

Nu när landet sakta men säkert återhämtar sig, och att vi har Black Friday och julhandeln runt hörnet, uppmanas Södertäljeborna till lokalhandel för att värna om vår stadskärna.

– Vi gör detta tillsammans med 40 andra städer och vi kommer sprida budskap i våra sociala medier kommande två veckorna. Vi vill uppmuntra Södertäljebor att handla lokalt så att vi behåller en levande stadskärna, säger Aljoša Lagumdžija, Södertäljes centrumchef.

Syftet är att med manifestationen är att upplysa och förstärka kunskapen om hur varje konsument kan påverka stadskärnans och samhällets utveckling genom sina val.

”Budskapet är bredare än bara handelskonsumtion och fokuserar även på mat, tjänster och upplevelser. Det handlar om utbudet och platsen i sig som gör våra stadskärnor levande och välbesökta – att varje individ bidrar bara genom sitt besök. Folk drar folk, och en välbesökt plats upplevs även som trygg.”, skriver arrangören Ingenpulsutandin.

– Staden är under positiv utveckling med många utvecklingsprojekt och byggen som kommer ge positiva effekter. Samtidigt vill vi behålla och utveckla ett brett utbud av verksamheter. Då är det viktigt att vi har invånare och besökare som väljer konsumera i Södertäljes stadskärna, säger Aljoša Lagumdžija till Telgenytt.

– Problemet är att kunden ofta inte är medveten om hur deras val faktiskt påverkar deras egen närmiljö på sikt, när de klickar hem en vara från ett annat land. Att det till exempel innebär färre arbetstillfällen och missade skatteintäkter, som bland annat går till vår välfärd. Jag önskade en informativ kampanj som skulle upplysa och skapa medvetenhet, utan att skriva någon på näsan, säger Marie Strinnholm på Popolino i pressmeddelandet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 13 november 2021 00:00

BILDEXTRA: Larm om stort bråk – Flera personer knivskurna

IMG_9564

Ambulans på plats för att vårda flera skadade personer
Foto: Shamash Oyal

En omfattande polis- och ambulansinsats pågår i Hovsjö efter ett stort bråk som involverade flera personer och resulterade i skador. Enligt uppgiftet till Telgenytt har flera personer knivskadats samt att en ambulanshelikopter skickats till platsen.

(Annonslänk)

Sent under tisdagskvällen utbröt ett stort bråk i Hovsjö, med flera personer inblandade och rapporter om skadade. Polis och ambulans enheter svarade snabbt på larmet och är för närvarande på plats för att vårda de skadade.

Polisen mottog larmet om oroligheterna vid 23-tiden och reagerade snabbt genom att skicka flera enheter till platsen. Enligt information till Telgenytt finns det uppgifter om att flera personer har blivit knivskurna under sammandrabbningen, men detta har ännu inte har bekräftats av polisen.

Kort därefter utökades insatsen med ytterligare ambulansresurser. Vid 23:30-tiden hade två nya ambulansbilar anlänt till brottsplatsen i Hovsjö. Vittnen beskriver platsen som kaosartad, med flera skadade som fått akutvård och förbereddes för transport till sjukhus. Dessutom har en ambulanshelikopter skickats till platsen, enligt uppgifter till Telgenytt.

– Det har varit ett slagsmål mellan ett flertal personer. Jag har inget mer att ge för tillfället, men vi är på plats med ett antal enheter för att reda ut situationen. Vi måste försöka samla ihop det första innan jag kan ge en någon bild om vad som har hänt där, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Ett stort område runt händelseplatsen har spärrats av av polisen i ett försök att säkra platsen och underlätta utredningsarbetet. Det är ännu oklart vad som utlöste bråket och hur många som exakt är inblandade eller skadade.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 23:59
Senast uppdaterad: 13 mars 2024 01:08

Stor polisinsats i Geneta – Rån i bostad

IMG_BCF31EB71403-1

Polisen på plats i Geneta under tisdagskvällen
Foto: Shamash Oyal

En omfattande polisinsats pågår för närvarande i Geneta, med uppemot tio polisenheter på plats.

(Annonslänk)

Under tisdagskvällen utlöstes ett stort polispådrag i Geneta, där enligt uppgifter till Telgenytt, uppemot tio polisenheter har dirigerats till olika adresser inom området. Larmet om händelsen inkom strax innan klockan 22 på tisdagskvällen, men detaljerna kring vad som föranlett polisens närvaro är ännu oklart.

Polisen har ännu inte lämnat någon officiell information om insatsens natur eller det specifika ärende som ligger till grund för operationen, men har bekräftat att man är på plats.

– Vi är på plats och utreder, men mer än så kan jag inte kommentera, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Uppdatering:

Runt 23:30 meddelade polisen att ett grovt rån ägt rum i en bostad i Geneta. Flera okända gärningspersoner ska ha tagit sig in i en lägenhet där flera personer befann sig och genomfört rånet.

– Vi har rubricerat ärendet som grovt rån. Ingen person har kommit till skada, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Inga misstänkta personer gripna i nuläget.

– Tyvärr fick vi larmet 1,5 timme efter det inträffade, men vi förhör målsägande, knackar dörr och har spärrat av bostaden för teknisk undersökning, säger polisen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 22:15
Senast uppdaterad: 12 mars 2024 23:33

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors