Företag i fokus:

Södertälje City inför Black friday och julhelgen – ”Handla lokal”

Centrumchefen Aljoša Lagumdžija. Bild/Foto: Alex Ataseven /Södertalje City.

Under pandemin drabbades tusentals människor runt om i Sverige där folk bland annat förlorade sina jobb och företag som gick i konkurs.

Nu när landet sakta men säkert återhämtar sig, och att vi har Black Friday och julhandeln runt hörnet, uppmanas Södertäljeborna till lokalhandel för att värna om vår stadskärna.

– Vi gör detta tillsammans med 40 andra städer och vi kommer sprida budskap i våra sociala medier kommande två veckorna. Vi vill uppmuntra Södertäljebor att handla lokalt så att vi behåller en levande stadskärna, säger Aljoša Lagumdžija, Södertäljes centrumchef.

Syftet är att med manifestationen är att upplysa och förstärka kunskapen om hur varje konsument kan påverka stadskärnans och samhällets utveckling genom sina val.

”Budskapet är bredare än bara handelskonsumtion och fokuserar även på mat, tjänster och upplevelser. Det handlar om utbudet och platsen i sig som gör våra stadskärnor levande och välbesökta – att varje individ bidrar bara genom sitt besök. Folk drar folk, och en välbesökt plats upplevs även som trygg.”, skriver arrangören Ingenpulsutandin.

– Staden är under positiv utveckling med många utvecklingsprojekt och byggen som kommer ge positiva effekter. Samtidigt vill vi behålla och utveckla ett brett utbud av verksamheter. Då är det viktigt att vi har invånare och besökare som väljer konsumera i Södertäljes stadskärna, säger Aljoša Lagumdžija till Telgenytt.

– Problemet är att kunden ofta inte är medveten om hur deras val faktiskt påverkar deras egen närmiljö på sikt, när de klickar hem en vara från ett annat land. Att det till exempel innebär färre arbetstillfällen och missade skatteintäkter, som bland annat går till vår välfärd. Jag önskade en informativ kampanj som skulle upplysa och skapa medvetenhet, utan att skriva någon på näsan, säger Marie Strinnholm på Popolino i pressmeddelandet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 13 november 2021 00:00

MINGELBILDER v.10 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0088-1

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.9

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 mars 2024 21:47
Senast uppdaterad: 11 mars 2024 21:47

Friday’s skulle etablera sig i Södertälje – går i konkurs

Foj

Kedjan TGI Friday’s planerade att etablera i Södertälje
Foto: Stadsrum

Friday’s skulle etablera sig i det nya Marenhotellet i Södertälje, men nu rapporterar Fastighetsvärlden att bolaget går i konkurs.

(Annonslänk)

Efter en markant hyreshöjning av sina lokaler i Kungsträdgården, Stockholm, tvingades den svenska grenen av restaurangkedjan TGI Friday’s till stängning, vilket utlöste en kedjereaktion som nu resulterat i konkurs. Fastighetsägaren Jakob Johansson, som köpte fastigheten på kungsträdgården från Apple, höjde årshyran från cirka 5,5 miljoner kronor till över 15 miljoner.

Denna ökning blev ohållbar för verksamheten, som beslutade att lämna lokalen. Detta ledde till att även andra verksamheter inom kedjan nu har drabbats. Med tre återstående restauranger i Malmö, Täby och Uppsala är TGI Friday’s framtid osäker.

Stängningen av den prestigefyllda platsen i Kungsträdgården markerar en betydande tillbakagång för kedjan och har stoppat de planerade expansionerna, inklusive en nyöppning i Södertälje.

Kedjan TGI Friday’s går i konkurs.
Foto: Creative Commons.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 mars 2024 16:42
Senast uppdaterad: 11 mars 2024 16:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors