Företag i fokus:

Kustbevakningen: -”Oljeutsläppet i Mälaren under kontroll”

Foto: Kustbevakningen.

Tidigt på måndagsmorgonen upptäcktes ett oljeutsläpp i Underåsviken norr om Södertälje.

Kustbevakningen åkte snabbt till platsen med två fartyg och ett flyg för att kartera utsläppets spridning och påbörja begränsande åtgärder.

Vid 13:30-tiden dag meddelade kustbevakningen att man vallat in oljan och att sanering pågår. Just nu befinner man sig på platsen och pumpar upp oljan med sugbilar.

– Vi har flugit över området under förmiddagen och ser ingen olja utanför våra länsor. Det finns därmed inte längre något akut hot mot dricksvattenproduktionen i Mälaren, säger räddningsledare Jonas Holmstrand, i ett pressmeddelande.

– Tack vare att vi snabbt länsade in oljan har närmiljön skyddats från föroreningar samtidigt som vattenverken kunnat fortsätta bedriva sin verksamhet, säger Jonas Holmstrand. som arbetat intensivt med förhindra oljans spridning

I samband med oljeutsläppet har förundersökning om en misstänk miljöbrott inletts och leds av Kustbevakningens förundersökningsledare.

– Med tanke på sekretess kan vi inte säga mer i nuläget än att flera utredningsåtgärder har vidtagits, berättar Jonas Holmstrand. Vi har läget under kontroll för tillfället men är beredda att agera om förutsättningarna skulle förändras avslutar han.

Enligt kustbevakingen har man ingen tidsprognos för när insatsen avslutas utan befinner sig på platsen tillsvidare.

”Uppskattningsvis har cirka 50 kubikmeter oljeblandat vatten sanerats med hjälp av sugbilar från en privat aktör. Det finns i nuläget ingen prognos över hur länge saneringsarbetet kommer att pågå.” skriver kustbevakningen i pressmeddelandet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 16 november 2021 00:00

Nytt restaurangkoncept lanseras i Södertälje

sa7xjn4orjqvkmkzmo42

Nytt koncept tar plats på Hotell Quality Park i Södertälje. Pressbild.

Norska investeraren och hotellmagnaten, Petter Stordalen, presenterar två nya restaurangkoncept som tar plats i Södertälje – The Social bar & bistro och Brasserie NÒR.

Quality Hotel Park Södertälje utsågs i januari till koncernens bästa hotell i hela Norden. Nu lanserar hotellkedjan Strawberry (tidigare Nordic Choice Hotels) sitt bredaste koncept på Södertäljehotellet. The Social bar & bistro är en avslappnad internationell bistro där enkelhet och tillgänglighet är nyckelorden, enligt bolaget själva. Menyn är en crossover baserad på favoriter hämtade från hotellbarer och lounger världen över.

– The Social ska vara gästernas vardagsrum och en självklar mötesplats för att varva ner efter dagen och ladda upp inför kvällen! Här ska gästerna känna sig som hemma och snabbt hitta sin favorit på menyn och i dryckeslistan, säger Maria Reisö, Concept & Commercial Food & Beverage Director Strawberry.

Quality Hotel Park Södertälje. Pressbild.

Det andra konceptet, Brasserie NÒR, som nu lanseras i full skala, satsar på väl utvalda europeiska viner med fokus på Frankrike, Italien, Tyskland och Spanien. Dessutom kommer de även att erbjuda några av världens främsta cocktails.

– De allra bästa hotellbarerna är rika på historia och uppfunnit många av världens mest populära cocktails. På NÒR vill vi höja dessa klassiker som är skapade i just en hotellbar, men vi blandar dem med fördel på nordiska råvaror, säger Angelica Wallberg, Director of Restaurants & Bars Strawberry.

The Social i Södertälje har redan invigts, medan brasserie NÒR etableras på andra order under hösten 2023.

Läs även: – Hotellägaren och Norwegian bildar gemensamt bolag

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 08:20
Senast uppdaterad: 3 september 2023 08:20

Kvinna misshandlade och rånade en person på smycken

polisen

Arkivbild

Under lördagskvällen kallades polisen till en fest på Granövägen. När de anlände på platsen greps en kvinna, misstänkt för rån och misshandel.

Händelsen inträffade på Granövägen i Hovsjö strax efter klockan 21, efter att polisen reagerade på ett samtal om en pågående fest på adressen. När polispatrullen anlände till platsen för att utföra en kontroll av festen fick de information om att en kvinna hade misshandlat och rånat en annan person.

Polisen kunde snabbt identifiera kvinnan på plats, som visade sig ha en hög berusningsnivå. Enligt polisen ska kvinnan ha misshandlat och ryckt av brottsoffrets tre guldkedjor. Hon är nu under misstanke för både rån och misshandel. Polisen omhändertog henne på grund av hennes berusning och förde henne sedan till stationen för att låta henne nyktra till.

För tillfället är det oklart hur allvarliga skador offret har ådragit sig, men det finns inga rapporter om några allvarliga skador efter händelsen under natten i Hovsjö.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors