Företag i fokus:

NY RAPPORT: Läkare med utländskt utbildning anmäls oftare som patientfara

Bild/Foto: Pixnio.

I en ny och stor granskning, utförd av Nyhetsbyrån Siren, visar att mer än hälften av alla läkare som anmälts till IVO de senaste fem åren är utbildade utomlands. Statistik från Socialstyrelsen visar att mellan åren 2016–2020 har 52 procent av anmälningarna varit mot läkare med utländsk utbildning.

Granskningen visar även att en lägre andel av alla anmälningar mot utlandsutbildade läkare leder till kritik eller en anmälan till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN), jämfört med anmälningar mot läkare som har svensk examen.

Varför utlandsutbildade läkare så ofta blir föremål för vårdgivarnas larm om misstänkta patientfaror är inget involverade myndigheter kan svara på.

– Det är något man kan konstatera men vi har inte analyserat det närmare, säger inspektör Petra Carlbaum på Inspektionen för vård och omsorg, IVO, till Nyhetsbyrån Siren.

Enligt Siren avböjer de myndigheter och organisationer som har insyn i vården och läkarnas arbetssituation att kommentera uppgifterna och menar att de bland annat saknar underlag. I flera fall hänvisar de till varandra.

IVO, den myndighet vars uppgift är att utreda patientfarlig vårdpersonal, har inte gjort någon analys av anmälda läkares utbildningsbakgrund.

– Jag tänker att det skulle man behöva titta närmare på och analysera om man ska uttala sig och det har vi inte gjort. Så jag vill inte spekulera, säger Petra Carlbaum, inspektör och jurist på IVO till Siren.

Enligt statistiken som Nyhetsbyrån Siren tagit fram sticker EU-länderna mest ut, men brister i vissa länders läkarutbildningar har Socialstyrelsen inte sett. Ett land som sticker ut är Rumänien, där har var femte anmäld läkare fått sitt svenska legg med examensbevis.

Av de fem utbildningsländer som förekommer oftast är ytterligare tre – Polen, Danmark och Ungern, skriver Siren.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 17 november 2021 00:00

Kvinnlig företagare misstänkt för brott med Uppsalakriminella

tingsrätt

Foto: Alexander Isa

Tre personer bakom ett bolag i Uppsala åtalas för grovt skattebrott. En av bolagspersonerna ska enligt LT vara en kvinnlig företagare från Södertälje i 55-årsåldern.

De misstänks för att ha undanhållit över 20 miljoner kronor från att redovisas i inkomstdeklarationer till Skatteverket, och Södertäljekvinnan misstänks för att ha undanhållit över 800.000 kronor i utebliven skatt.

(Annons)

Enligt tidningen ska kvinnan år 2015 ha ansökt om tillstånd för ett HVB-hem, med Johanna Möller som föreståndare för verksamheten, även känd som ”Arbogakvinnan” efter morden i en sommarstuga. Hon dömdes 2017 till livstids fängelse för mord och mordförsök på sina föräldrar. Åren innan morden, mellan år 2009 och 2014, arbetade Möller på socialtjänsten i Södertälje som handläggare.

Men bolaget, som den numera 55-åriga Södertäljekvinnan representerade, nekades tillstånd av IVO att bedriva ett HVB-hem. Myndigheten ansåg att personerna bakom bolaget var olämpliga.

Nu åtalas Södertäljekvinnan och två andra personer för misstänkt grovt skattebrott i ett bolag i Uppsala, där enligt LT en av de inblandade, en 35-åring, kopplas till det kriminella nätverket Foxtrot och den så kallade ”kurdiska räven”.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 september 2023 08:12
Senast uppdaterad: 30 september 2023 08:12

Kommunen ger miljardbolag option på ensamrätt

kommn

Bild/Illustration: Södertälje kommun

Miljardbolaget Titania vill bygga bostäder i Fornhöjden på naturmark, som de önskar köpa av Södertälje kommun. Nu rapporterar LT att kommunen ger fastighetsutvecklaren ensamrätt att förhandla med dem.

Vid Fornhöjdens infart längs Fornhöjdsvägen vill kommunen bygga nästan 2000 bostäder, vilket överensstämmer med Östertäljes planprogram som innebär 20 000 nya bostäder till år 2036 – ett mål som nya majoriteten nyligen beslutade att slopa.

Ett bolag som är intresserat av att bygga på kommunala marken är miljardbolaget Titania, som sedan några år tillbaka har fört diskussioner med kommunen om att uppföra uppemot 600 bostäder

Här kan LT nu avslöja att Södertälje kommun har genomfört förhandlingar om en markanvisning för bostadsexploatering. Detta inkluderar en option som ger dem ensamrätt att förhandla med kommunen fram till november 2025.

Inom kort förväntas Södertälje kommun bevilja ett markköp för över 70 miljoner kronor för att bygga på en yta som omfattar cirka 20 000 kvadratmeter.

Sammanlagt planerar företaget att bygga 184 lägenheter, inklusive ettor, tvåor och treor.

Bostäder som planeras att byggas längst Fornhöjdsvägen. Bild/Illustration: Södertälje kommun

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 30 september 2023 07:38

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors