Företag i fokus:

NY RAPPORT: Läkare med utländskt utbildning anmäls oftare som patientfara

Bild/Foto: Pixnio.

I en ny och stor granskning, utförd av Nyhetsbyrån Siren, visar att mer än hälften av alla läkare som anmälts till IVO de senaste fem åren är utbildade utomlands. Statistik från Socialstyrelsen visar att mellan åren 2016–2020 har 52 procent av anmälningarna varit mot läkare med utländsk utbildning.

Granskningen visar även att en lägre andel av alla anmälningar mot utlandsutbildade läkare leder till kritik eller en anmälan till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN), jämfört med anmälningar mot läkare som har svensk examen.

Varför utlandsutbildade läkare så ofta blir föremål för vårdgivarnas larm om misstänkta patientfaror är inget involverade myndigheter kan svara på.

– Det är något man kan konstatera men vi har inte analyserat det närmare, säger inspektör Petra Carlbaum på Inspektionen för vård och omsorg, IVO, till Nyhetsbyrån Siren.

Enligt Siren avböjer de myndigheter och organisationer som har insyn i vården och läkarnas arbetssituation att kommentera uppgifterna och menar att de bland annat saknar underlag. I flera fall hänvisar de till varandra.

IVO, den myndighet vars uppgift är att utreda patientfarlig vårdpersonal, har inte gjort någon analys av anmälda läkares utbildningsbakgrund.

– Jag tänker att det skulle man behöva titta närmare på och analysera om man ska uttala sig och det har vi inte gjort. Så jag vill inte spekulera, säger Petra Carlbaum, inspektör och jurist på IVO till Siren.

Enligt statistiken som Nyhetsbyrån Siren tagit fram sticker EU-länderna mest ut, men brister i vissa länders läkarutbildningar har Socialstyrelsen inte sett. Ett land som sticker ut är Rumänien, där har var femte anmäld läkare fått sitt svenska legg med examensbevis.

Av de fem utbildningsländer som förekommer oftast är ytterligare tre – Polen, Danmark och Ungern, skriver Siren.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 17 november 2021 00:00

Han blir VD för en av Sveriges största fjärrvärmeleverantörer

2022_03_Soderenergi

Foto: Söderenergi

Söderenergi, som levererar fjärrvärme till cirka 300,000 invånare, företag och industrier samt elektricitet som motsvarar förbrukningen i 100,000 hushåll, utser en ny VD.

Från och med den 1 oktober kommer civilekonomen Robert Tingvall att tillträda tjänsten som VD för energiföretaget Söderenergi i Södertälje.

Tingvall har omfattande erfarenhet inom områden som ledarskap, verksamhetsutveckling och strategi och blir nu rekryterad från den egna koncernen. För närvarande innehar han rollen som Affärsenhetschef på Söderenergi, en befattning han tillträdde i början av 2023.

– Vi är mycket glada för att Robert har tackat ja till detta uppdrag. Med sin bakgrund inom Telge och sitt gedigna affärskunnande är Robert precis den vd vi nu behöver, säger Boel Godner, kommunstyrelsen ordförande och ordförande för Söderenergi.

Tingvall har dessutom tidigare innehaft rollen som VD för Södertälje hamn och varit ekonomi- och finansdirektör för Telge. Han kommer att tillträda tjänsten som VD den 1 oktober.

– Söderenergi är ett spännande företag som har en viktig roll i den gröna omställningen. Jag ser fram emot att fortsätta bidra i den resa som företaget befinner sig på, säger Robert Tingvall.

Robert Tingvall, vd Söderenergi. Pressbild

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 28 september 2023 09:36

Tonåringar döms för den anlagda branden

Ritorp

Foto: David Fjeldal

Rättegången mot de två tonåringarna efter den omfattande villabranden i Brunnssäng har avslutats. Tonåringarna dömdes till böter och sluten ungdomsvård.

Det var på söndagseftermiddagen den 9 juli som räddningstjänsten larmades till Stenevägen i Ritorp efter en omfattande villabrand. Ingen person skadades, men i samband med händelsen greps två personer, båda 17 år gamla, misstänkta för mordbrand. En flicka som bor i Södertälje men var vid tillfället skriven i Falköping, samt en pojke skriven i Rydaholm.

Båda har sedan dess varit frihetsberövade och erkänt den anlagda branden i Ritorp. Domen har nu meddelats av tingsrätten.

Flickan har tilldelats ett straff om ett år och fyra månader i sluten ungdomsvård, medan pojken har blivit dömd till ett års och sex månaders sluten ungdomsvård. Dessutom har de båda blivit ålagda att betala skadestånd till olika familjemedlemmar, sammanlagt över 335 000 kronor.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 september 2023 16:55
Senast uppdaterad: 28 september 2023 17:56

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors