Företag i fokus:

NY RAPPORT: Läkare med utländskt utbildning anmäls oftare som patientfara

Bild/Foto: Pixnio.

I en ny och stor granskning, utförd av Nyhetsbyrån Siren, visar att mer än hälften av alla läkare som anmälts till IVO de senaste fem åren är utbildade utomlands. Statistik från Socialstyrelsen visar att mellan åren 2016–2020 har 52 procent av anmälningarna varit mot läkare med utländsk utbildning.

Granskningen visar även att en lägre andel av alla anmälningar mot utlandsutbildade läkare leder till kritik eller en anmälan till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN), jämfört med anmälningar mot läkare som har svensk examen.

Varför utlandsutbildade läkare så ofta blir föremål för vårdgivarnas larm om misstänkta patientfaror är inget involverade myndigheter kan svara på.

– Det är något man kan konstatera men vi har inte analyserat det närmare, säger inspektör Petra Carlbaum på Inspektionen för vård och omsorg, IVO, till Nyhetsbyrån Siren.

Enligt Siren avböjer de myndigheter och organisationer som har insyn i vården och läkarnas arbetssituation att kommentera uppgifterna och menar att de bland annat saknar underlag. I flera fall hänvisar de till varandra.

IVO, den myndighet vars uppgift är att utreda patientfarlig vårdpersonal, har inte gjort någon analys av anmälda läkares utbildningsbakgrund.

– Jag tänker att det skulle man behöva titta närmare på och analysera om man ska uttala sig och det har vi inte gjort. Så jag vill inte spekulera, säger Petra Carlbaum, inspektör och jurist på IVO till Siren.

Enligt statistiken som Nyhetsbyrån Siren tagit fram sticker EU-länderna mest ut, men brister i vissa länders läkarutbildningar har Socialstyrelsen inte sett. Ett land som sticker ut är Rumänien, där har var femte anmäld läkare fått sitt svenska legg med examensbevis.

Av de fem utbildningsländer som förekommer oftast är ytterligare tre – Polen, Danmark och Ungern, skriver Siren.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 17 november 2021 00:00

Larm om brand i centrala i Södertälje 

61224826-DA47-4C48-9B2A-28117B387147

Foto: Alexander Isa

Strax efter lunch inkom det rapporter till SOS Alarm om en brand i en byggnad i centrala Södertälje. Flera räddningsenheter skickades till platsen.

– Enligt den som ringde in ska det ha varit rökutveckling från bostaden, men när vi kommer fram ser vi inte någon rökutveckling, säger räddningstjänsten vakthavande befäl till Telgenytt.

Larmet kom in vid 14:30 och enligt de första rapporterna från SOS Alarm inträffade branden i en bostad på Astrabacken. Men larmet ska ha kommit från en byggnad, och ska enligt uppgifter till Telgenytt inte användas som en bostad.

För närvarande befinner sig rökdykare på platsen, och enligt Telgenytts reporter har det observerats lätt rökutveckling från byggnaden. Inga personskador har dock rapporterats i samband med branden i centrala Södertälje.

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 september 2023 13:02
Senast uppdaterad: 25 september 2023 13:05

KLART: Han blir Syrisk-ortodoxa kyrkans nya biskop

Tommy

Patriarken på besök i februari när tidigare biskopen klev av. Foto: Tommy Hanna.

I februari valde ärkebiskopen Abdulahad Shabo att avsäga sig sin tjänst efter 35 års trogen tjänst för att gå i pension. Sedan dess har man sökt efter en ny biskop, och det meddelades på söndagen att man nu har funnit en efterträdare, rapporterar SVT.

Ärkebiskopen Abdulahad Gallo Shabo ledde ärkestiftet för den Syrisk-ortodoxa kyrkan i Sverige, med S:t Jacobs katedral i Hovsjö som dess huvudsakliga plats. I samband med hans avgång och valet av en ny efterträdare besökte patriarken Mor Patriark Ignatius Aphrem II från Damaskus, Syrien Södertälje.

– Jag är oerhört glad att vara här idag och ser fram emot att tillsammans med er välja en ny ärkebiskop, sade Patriark Ignatius Aphrem II, till åhörarna i S:t Jacob under besöket i februari.

På söndagen tillkännagavs det, cirka sju månader efter Abdulahad Shabos avgång, att en ny biskop har blivit vald. Det blir Youhanon Lahdo, som är i fyrtioårsåldern och har tidigare erfarenhet som munk i en av de syrisk-ortodoxa kyrkorna i Norrköping, enligt SVT.

– Vi förväntar oss att den nya biskopen tar tag i en hel del viktiga frågor som rör kyrkan, framför all vikten av att kyrkan engagerar ungdomar, säger Besim Aho, ordförande i S:t Jacobs församlingen i Södertälje, till SVT.

Läs även: – BILDEXTRA: Patriarken på besök när biskopen kliver av

Patriarken Mor Patriark Ignatius Aphrem II och tidigare ärkebiskopen Abdulahad Shabo.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 september 2023 07:00
Senast uppdaterad: 24 september 2023 22:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors