Företag i fokus:

NY RAPPORT: Läkare med utländskt utbildning anmäls oftare som patientfara

Bild/Foto: Pixnio.

I en ny och stor granskning, utförd av Nyhetsbyrån Siren, visar att mer än hälften av alla läkare som anmälts till IVO de senaste fem åren är utbildade utomlands. Statistik från Socialstyrelsen visar att mellan åren 2016–2020 har 52 procent av anmälningarna varit mot läkare med utländsk utbildning.

Granskningen visar även att en lägre andel av alla anmälningar mot utlandsutbildade läkare leder till kritik eller en anmälan till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN), jämfört med anmälningar mot läkare som har svensk examen.

Varför utlandsutbildade läkare så ofta blir föremål för vårdgivarnas larm om misstänkta patientfaror är inget involverade myndigheter kan svara på.

– Det är något man kan konstatera men vi har inte analyserat det närmare, säger inspektör Petra Carlbaum på Inspektionen för vård och omsorg, IVO, till Nyhetsbyrån Siren.

Enligt Siren avböjer de myndigheter och organisationer som har insyn i vården och läkarnas arbetssituation att kommentera uppgifterna och menar att de bland annat saknar underlag. I flera fall hänvisar de till varandra.

IVO, den myndighet vars uppgift är att utreda patientfarlig vårdpersonal, har inte gjort någon analys av anmälda läkares utbildningsbakgrund.

– Jag tänker att det skulle man behöva titta närmare på och analysera om man ska uttala sig och det har vi inte gjort. Så jag vill inte spekulera, säger Petra Carlbaum, inspektör och jurist på IVO till Siren.

Enligt statistiken som Nyhetsbyrån Siren tagit fram sticker EU-länderna mest ut, men brister i vissa länders läkarutbildningar har Socialstyrelsen inte sett. Ett land som sticker ut är Rumänien, där har var femte anmäld läkare fått sitt svenska legg med examensbevis.

Av de fem utbildningsländer som förekommer oftast är ytterligare tre – Polen, Danmark och Ungern, skriver Siren.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 17 november 2021 00:00

Södertäljebon fick guldbiljett – Tävlar live i ”Idol” på TV4

22

Foto/Montage: Jakob Dahlstrom/TV4, Alexander Isa

Kvalveckan i årets säsong av ”Idol” närmar sig med stormsteg, och en av de talangfulla deltagarna är Antranik Khantarashian från Södertälje. Han gjorde ett starkt intryck på juryn och belönades välförtjänt med en guldbiljett.

– Att vara med idol är det bästa jag vet, säger Södertäljebon till Telgenytt.

Antranik Khantarashian flyttade till Sverige för fem år sedan och hade ett tydligt mål i sikte när han kämpade sig igenom hinder och motgångar för att nå sitt drömprojekt – ”Idol”. Efter tre tidigare försök där han inte fick möjligheten att uppträda framför juryn, fick han äntligen den efterlängtade chansen. Han imponerade direkt och belönades med fyra ”ja” och en guldbiljett till kvalveckan i handen.

Imorgon, på måndag, inleds den första av fem kvällar då det avgörs vilka som tar sig vidare till fredagens finaler och som i slutändan gör upp om titeln som årets Idol-vinnare. Totalt är det 22 deltagare som tagit sig vidare till Kvalveckan. 

(Annonslänk)

När Telgenytt når Södertäljebon Antranik, som studerar vid Södra Latins Gymnasium, är han peppad och ser fram emot att uppträda live på TV, där tittarna kommer att ha möjlighet att rösta och påverka resultatet.

– Jag är väldigt tacksam att jag kom så här långt till kvalveckan och att jag ska sjunga live. Det här bevisar mitt hårda arbete och visar att jag sjunger bra, men det är folket som bestämmer om jag ska vidare eller inte, säger Antranik.

Imorgon, måndag den 25:e klockan 20:00, kommer han att uppträda live på TV4. Där delar han scenen med andra begåvade deltagare och kämpar för sin plats i tävlingen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 september 2023 19:03
Senast uppdaterad: 24 september 2023 19:03

Motorcykelförare förd till sjukhus efter olycka

Olycka Ambulans

Arkivbild.

På söndagen larmades räddningstjänsten till Enhörna efter ett samtal om en singelolycka. En person fördes till sjukhus.

Det var vid strax innan klockan 15 på söndagen som SOS Alarm fick in uppgifter om en olycka i Enhörna. Polisen och ambulans ryckte snabbt ut till platsen där det visade sig röra om motorcykel som var inblandad i en singelolycka.

Skadeläget är för närvarande oklart, men föraren fördes till sjukhus med ambulans för kontroll, och polisen utreder för närvarande olyckan närmare.

”Polisen har upprättat en anmälan gällande trafikbrott, men det finns ingen misstanke om brott.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 september 2023 15:27
Senast uppdaterad: 24 september 2023 17:31

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors