Företag i fokus:

NY RAPPORT: Så många beslagtagna vapen och skjutningar i Södertälje

 Bild/Statistisk: Creative Commons / Polisen. 

Enligt en ny rapport som polisen släppte idag placeras Södertälje på en tredje plats som den stad med flest beslagtagna vapen och skjutningar i Region Stockholm.

I Södertälje beslagtogs 27 vapen och totalt utfördes 17 skjutningar under året 2020. Enligt rapporten har skjutningarna med automatkarbiner minskat från tidigare år, men samtidigt märks en ökning av användningen av konverterade start- och tårgasvapen.

– Konverterade start- och tårgasvapen står för en tredjedel av vapenbeslagen och minst en femtedel av skjutningarna. Vi ser också en ökning i kaliberdiameter i de konverterade start- och tårgasvapnen, vilket betyder att de får allt högre eldkraft och att de används även i mord, säger Joakim Sturup, kriminolog och forskare vid polisen i region Stockholm i ett pressmeddelande.

Totalt rör det sig om 166 skjutningar och 269 beslag av skarpa vapen i kriminella miljöer som skett i region Stockholm under 2020.

”När det gäller typen av beslagtagna vapen är traditionella äldre vapen som oftast kommer från tidigare konfliktområden vanligast, de bedöms utgöra 40 procent av beslagen. Cirka 35 procent av de beslagtagna vapnen utgörs av konverterade start- och tårgasvapen. Nyare vapen som nyligen gått från den legala till illegala marknaden i Sverige eller annat land bedöms utgöra 15-20 procent, och cirka 5 procent av beslagen utgörs av hemtillverkade vapen och 3D-vapen.” skriver polisen i pressmeddelandet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 17 november 2021 00:00

Friades från mordmisstankar – kräver skadestånd

Kriminalvarden-1

Foto/Montage: Kriminalvården/Alexander Isa

Efter att ha blivit oskyldigt frihetsberövad yrkar nu en ung man på skadestånd. Mordmisstankarna och tiden i häkte har lämnat spår både fysiskt och psykiskt, skriver mannens juridiska ombud.

Med ett register med en ringa stöld i sitt förflutna, hamnade en 17-årige man under våren i häkte misstänkt för mord. Dock ändrades sisstankarna ändrades senare till medhjälp till mord.

Han förflyttades mellan anstalter på grund av platsbrist, vilket ledde till avbruten skolgång och förlorad kontakt med sin vårdnadshavare på grund av den långa distans till häktet. Men Södertäljebon friades helt från anklagelserna. Efter sin tid i häkte, från april till juni 2023, yrkar han nu på skadestånd enligt en ansökan till Justitiekanslern, JK.

Totalt begär mannen 152.768 kronor för sitt lidande under häktestiden med restriktioner som begränsade hans kontakter med omvärlden.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 oktober 2023 08:00
Senast uppdaterad: 24 oktober 2023 15:45

Stärkt äldrevård – Sex nya akutgeriatriska platser

Skarmavbild-2023-10-23-kl.-23.10.32

Från vänster: Rasima Alija, Nina Malinen, Olena Richtnér, Noémi Katz, Moreen Hilmiz, Joy Amadasun, Alexandra Shamon och Tanattha Laosen. Foto: Södertälje sjukhus

Södertälje sjukhus intensifierar sin äldrevård genom att introducera sex nya akutgeriatriska vårdplatser, särskilt avsedda för multisjuka äldre med akuta besvär.

– Det här kommer att förbättra vården för våra multisjuka äldre patienter. De slipper långa väntetider på akutmottagningen och kan läggas in direkt på de akutgeriatriska vårdplatserna, säger Olena Richtnér, medicinskt ledningsansvarig läkare på avdelning 27, i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Södertälje sjukhus tar ännu ett steg för att förbättra vården för äldre genom att omvandla sex befintliga vårdplatser på Avdelning 27 till akutgeriatriska enheter. Dessa platser är utformade för att ge snabb och effektiv vård till äldre patienter som lider av akuta åkommor, såsom infektioner, hjärtsvikt eller smärta från kotkompressioner.

– Vårdtiden för de äldre multisjuka patienterna förkortas också eftersom de får rätt hjälp snabbt, säger Noémi Katz, överläkare på verksamhetsområde Geriatrik.

Förutom akutmottagningen som tar emot patienter dygnet runt, kan patienter även anlända till dessa nya platser via ambulans eller remiss från vårdcentralen under kontorstid. Dessutom finns det möjlighet för intag från ASIH och mottagningen för multisjuka när som helst på dygnet.

Varje patient kan stanna på dessa akutvårdsplatser upp till tre dygn. Vid behov av förlängd vård, kommer patienten att överföras till en annan lämplig geriatrisk avdelning. Med dessa nya tillskott, med start den 25 oktober, strävar sjukhuset efter att erbjuda en förbättrad och mer specialiserad vård för den äldre befolkningen.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 oktober 2023 05:00
Senast uppdaterad: 23 oktober 2023 23:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors