Företag i fokus:

Byggärende i Pershagen upphävt efter klagomål från boende

Foto: Creative Commons.

Stadsbyggnadsnämnden i Södertälje kommun beviljade, den 14 april 2020, bygglov för nybyggnad av två stycken flerbostadshus, fem våningar höga, vid båtvarvet i Pershagen. Ett beslut som boende överklagat och fått rätt.

Klagande menar att ritningsunderlaget har vissa brister, att det bland annat är en våning mer än vad detaljplanen beskriver. Efter att personen inte fick gehör hos kommunen överklagades beslutet till Länsstyrelsen som, efter flera turer, ger klagande rätt.

Den 19 augusti 2020 överklagades kommunens beslut till Länsstyrelsen som avvisade personens överklagan. Han ansågs då inte ha talerätt, rätten att föra talan inför domstol i en rättslig angelägenhet, men även det beslutet överklagades som avvisades av Länsstyrelsen. Den ansågs inkomma för sent.

Personen vände sig då till mark- och miljödomstolen, MMD, och begärde bland annat inhibition, att beslutet skulle avvaktas och inte verkställas. MMD avslog begäran om inhibition, men gav honom rätt mot Länsstyrelsen om att överklagandet kommit in i rätt tid.

Klagande från Pershagen har bland annat anfört att ritningsunderlaget som redovisar hans tomt inte överensstämmer med de verkliga förhållandena.

Det planerade flervåningshuset ska enligt beskrivning vara fem våningar högt, något som klagande menar att det är en våning mer än vad som medges i detaljplanen.

Nu bedömer Länsstyrelsen att åtgärden strider mot detaljplanen beträffande våningsantal och beslutar att upphäva Stadsbyggnadsnämndens beslut i Södertälje.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 18 november 2021 00:00

Återvinningsstationen stänger – Sökandet efter ny plats pågår

2022_05_FTI-Atervinningsbarometern-20192-1

Pressbild: FTI

Snart kommer återvinningsstationen på Industrivägen i Hölö att stänga, på grund av att bygglovet löper ut. Telge Återvinning arbetar aktivt för att hitta en ny lämplig plats för stationen.

Invånarna i Hölö står inför en förändring när återvinningsstationen på Industrivägen 1-3, en viktig resurs för återvinning och avfallshantering, tas bort den 17 mars. Orsaken till stängningen är att bygglovet för den nuvarande platsen snart upphör, vilket har tvingat Telge Återvinning att börja leta efter en ny plats för att fortsätta erbjuda tjänsten till områdets invånare.

– För att underlätta sorteringen när stationen försvinner har vi intensifierat vårt arbete med att iordningställa fastighetsnära insamling för dem som bor i flerfamiljshus. Förpackningssortering nära hemmet har de som bor i villa och fritidshus redan genom tjänsten Hemsortering, säger Micael Ottosson, Insamlingschef på Telge Återvinning.  

(Annonslänk)

Än så länge har sökandet efter en ny lämplig plats inte burit frukt, och invånarna uppmanas att tillfälligt nyttja kringliggande återvinningsstationer. Telge Återvinning betonar vikten av att hitta en ny plats i eller i närheten av Hölö för att minimera obehaget för boende och säkerställa att återvinningstjänster fortfarande är lättillgängliga.

– Så fort vi har hittat en ny plats för återvinningsstationen kommer vi att meddela det på vår hemsida och i våra sociala medier, avslutar Micael Ottosson, Insamlingschef på Telge Återvinning.

Tills en ny station är på plats, arbetar Telge Bostäder för att informera boende om alternativa återvinningsmöjligheter och uppmuntrar alla att fortsätta sitt återvinningsarbete, trots de tillfälliga omständigheterna.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 12 mars 2024 01:39

Stor polisinsats efter misshandel i Fornhöjden

IMG_D4CFE5363B83-1

Foto: Shamash Oyal

En misshandel rapporterades i Fornhöjden under måndagskvällen, vilket ledde till att flera polisenheter ryckte ut.

(Annonslänk)

Ett larm om misshandel i Fornhöjden fick polisens uppmärksamhet vid 21-tiden på måndagskvällen. Händelsen ledde till att flera polisenheter snabbt begav sig till platsen för att hantera situationen.

Detaljerna kring skadeläget är än så länge okända, och polisen har inte gett någon officiell information om den drabbades tillstånd.

– En person har misshandlats i Fornhöjden och just nu pågår ett utredningsarbete, mer information har jag inte just nu, säger polisen presstalesperson till Telgenytt.

Enligt uppgifter till Telgenytt har en person omhändertagits i samband med händelsen och förts till polisstationen för vidare utredning. Dessa uppgifter har dock inte bekräftats av polisen, som fortsätter att utreda omständigheterna kring misshandeln.

Polisen på plats i Fornhöjden under måndagskvällen.
Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 00:59
Senast uppdaterad: 12 mars 2024 00:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors