Företag i fokus:

Vänsterpartiet: 20 miljoner kronor till nytt hjärt- och kärlcentrum vid sjukhuset

Bild: Södertälje sjukhus.

Hjärt- och kärlsjukdomar är en av regionens och Södertäljes  verkligt stora folkhälsoproblem och utmaningar. Specialisthjärtvården lades ned och flyttades från Luna i Södertälje 2017.

Nedläggningen berörde tusentals Södertäljebor mycket negativt. Omkring 5000 patienter inskrivna i Södertälje, hänvisades då till mottagningar i Stockholms city eller Handen istället. Detta innebar stora problem för alla de Södertäljebor som nu tvingas till långa och omständliga resor vid sina vårdbesök.  

”Behovet av ett Hjärt- och Kärlcentrum i denna del av Södra regionen är bevisligen mycket stort.”

Nu kommer nästa slag mot alla äldre med hjärtproblem. Det kardiologiprojekt som delvis underlättat situationen för alla vårdcentraler i Södertälje, Nykvarn och Salems kommuner (14 stycken) läggs ned.

Kardiologiprojektet har erbjudit medborgare med hjärtsvikt och högt blodtryck konsultation. Utan att undersöka om alternativet kostnadseffektiva hjärtsviktsmottagningar är en möjlighet. Det gäller att inte lämna den här stora patientgruppen i sticket. Behovet av ett Hjärt- och Kärlcentrum i denna del av Södra regionen är bevisligen mycket stort.

”Behövas en rejäl uppryckning av vården för alla Hjärt-och kärlsjuka i Södertälje.”

Inrättande av ett modernt Hjärt- och kärlcentrum vid Södertälje sjukhus i egen regi skulle vara till stor hjälp för alla medborgare i södra länsdelen som lider av dessa sjukdomar. De låga folkhälsotalen i regionen för denna typ av sjukdomar har mycket övrigt att önska.  

Engagemanget bland invånare och boende i frågan har varit massivt och den upphandling som gjordes senast det begav sig blev närmast fiaskoartad. Nu behövas en rejäl uppryckning av vården för alla Hjärt-och kärlsjuka i Södertälje och södra regionen i Stockholms län  

För  att bota och förebygga Hjärt- och kärlsjukdomar föreslår och finansierar Vänsterpartiet i Region Stockholm i sin budget för nästa år att 20 mkr per år anslås för att inrätta ett Hjärt-och kärlcentrum vid Södertälje sjukhus som drivs i egen regi för att skapa en jämlik vård för alla länets och regionens invånare.  

Staffan Norberg (V)

Ledamot i Regionfullmäktige och regionstyrelsen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 18 november 2021 00:00

Återvinningsstationen stänger – Sökandet efter ny plats pågår

2022_05_FTI-Atervinningsbarometern-20192-1

Pressbild: FTI

Snart kommer återvinningsstationen på Industrivägen i Hölö att stänga, på grund av att bygglovet löper ut. Telge Återvinning arbetar aktivt för att hitta en ny lämplig plats för stationen.

Invånarna i Hölö står inför en förändring när återvinningsstationen på Industrivägen 1-3, en viktig resurs för återvinning och avfallshantering, tas bort den 17 mars. Orsaken till stängningen är att bygglovet för den nuvarande platsen snart upphör, vilket har tvingat Telge Återvinning att börja leta efter en ny plats för att fortsätta erbjuda tjänsten till områdets invånare.

– För att underlätta sorteringen när stationen försvinner har vi intensifierat vårt arbete med att iordningställa fastighetsnära insamling för dem som bor i flerfamiljshus. Förpackningssortering nära hemmet har de som bor i villa och fritidshus redan genom tjänsten Hemsortering, säger Micael Ottosson, Insamlingschef på Telge Återvinning.  

(Annonslänk)

Än så länge har sökandet efter en ny lämplig plats inte burit frukt, och invånarna uppmanas att tillfälligt nyttja kringliggande återvinningsstationer. Telge Återvinning betonar vikten av att hitta en ny plats i eller i närheten av Hölö för att minimera obehaget för boende och säkerställa att återvinningstjänster fortfarande är lättillgängliga.

– Så fort vi har hittat en ny plats för återvinningsstationen kommer vi att meddela det på vår hemsida och i våra sociala medier, avslutar Micael Ottosson, Insamlingschef på Telge Återvinning.

Tills en ny station är på plats, arbetar Telge Bostäder för att informera boende om alternativa återvinningsmöjligheter och uppmuntrar alla att fortsätta sitt återvinningsarbete, trots de tillfälliga omständigheterna.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 12 mars 2024 01:39

Stor polisinsats efter misshandel i Fornhöjden

IMG_D4CFE5363B83-1

Foto: Shamash Oyal

En misshandel rapporterades i Fornhöjden under måndagskvällen, vilket ledde till att flera polisenheter ryckte ut.

(Annonslänk)

Ett larm om misshandel i Fornhöjden fick polisens uppmärksamhet vid 21-tiden på måndagskvällen. Händelsen ledde till att flera polisenheter snabbt begav sig till platsen för att hantera situationen.

Detaljerna kring skadeläget är än så länge okända, och polisen har inte gett någon officiell information om den drabbades tillstånd.

– En person har misshandlats i Fornhöjden och just nu pågår ett utredningsarbete, mer information har jag inte just nu, säger polisen presstalesperson till Telgenytt.

Enligt uppgifter till Telgenytt har en person omhändertagits i samband med händelsen och förts till polisstationen för vidare utredning. Dessa uppgifter har dock inte bekräftats av polisen, som fortsätter att utreda omständigheterna kring misshandeln.

Polisen på plats i Fornhöjden under måndagskvällen.
Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 00:59
Senast uppdaterad: 12 mars 2024 00:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors