Företag i fokus:

Vänsterpartiet: 20 miljoner kronor till nytt hjärt- och kärlcentrum vid sjukhuset

Bild: Södertälje sjukhus.

Hjärt- och kärlsjukdomar är en av regionens och Södertäljes  verkligt stora folkhälsoproblem och utmaningar. Specialisthjärtvården lades ned och flyttades från Luna i Södertälje 2017.

Nedläggningen berörde tusentals Södertäljebor mycket negativt. Omkring 5000 patienter inskrivna i Södertälje, hänvisades då till mottagningar i Stockholms city eller Handen istället. Detta innebar stora problem för alla de Södertäljebor som nu tvingas till långa och omständliga resor vid sina vårdbesök.  

”Behovet av ett Hjärt- och Kärlcentrum i denna del av Södra regionen är bevisligen mycket stort.”

Nu kommer nästa slag mot alla äldre med hjärtproblem. Det kardiologiprojekt som delvis underlättat situationen för alla vårdcentraler i Södertälje, Nykvarn och Salems kommuner (14 stycken) läggs ned.

Kardiologiprojektet har erbjudit medborgare med hjärtsvikt och högt blodtryck konsultation. Utan att undersöka om alternativet kostnadseffektiva hjärtsviktsmottagningar är en möjlighet. Det gäller att inte lämna den här stora patientgruppen i sticket. Behovet av ett Hjärt- och Kärlcentrum i denna del av Södra regionen är bevisligen mycket stort.

”Behövas en rejäl uppryckning av vården för alla Hjärt-och kärlsjuka i Södertälje.”

Inrättande av ett modernt Hjärt- och kärlcentrum vid Södertälje sjukhus i egen regi skulle vara till stor hjälp för alla medborgare i södra länsdelen som lider av dessa sjukdomar. De låga folkhälsotalen i regionen för denna typ av sjukdomar har mycket övrigt att önska.  

Engagemanget bland invånare och boende i frågan har varit massivt och den upphandling som gjordes senast det begav sig blev närmast fiaskoartad. Nu behövas en rejäl uppryckning av vården för alla Hjärt-och kärlsjuka i Södertälje och södra regionen i Stockholms län  

För  att bota och förebygga Hjärt- och kärlsjukdomar föreslår och finansierar Vänsterpartiet i Region Stockholm i sin budget för nästa år att 20 mkr per år anslås för att inrätta ett Hjärt-och kärlcentrum vid Södertälje sjukhus som drivs i egen regi för att skapa en jämlik vård för alla länets och regionens invånare.  

Staffan Norberg (V)

Ledamot i Regionfullmäktige och regionstyrelsen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 18 november 2021 00:00

MINGELBILDER v.10 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0088-1

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.9

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 mars 2024 21:47
Senast uppdaterad: 11 mars 2024 21:47

Friday’s skulle etablera sig i Södertälje – går i konkurs

Foj

Kedjan TGI Friday’s planerade att etablera i Södertälje
Foto: Stadsrum

Friday’s skulle etablera sig i det nya Marenhotellet i Södertälje, men nu rapporterar Fastighetsvärlden att bolaget går i konkurs.

(Annonslänk)

Efter en markant hyreshöjning av sina lokaler i Kungsträdgården, Stockholm, tvingades den svenska grenen av restaurangkedjan TGI Friday’s till stängning, vilket utlöste en kedjereaktion som nu resulterat i konkurs. Fastighetsägaren Jakob Johansson, som köpte fastigheten på kungsträdgården från Apple, höjde årshyran från cirka 5,5 miljoner kronor till över 15 miljoner.

Denna ökning blev ohållbar för verksamheten, som beslutade att lämna lokalen. Detta ledde till att även andra verksamheter inom kedjan nu har drabbats. Med tre återstående restauranger i Malmö, Täby och Uppsala är TGI Friday’s framtid osäker.

Stängningen av den prestigefyllda platsen i Kungsträdgården markerar en betydande tillbakagång för kedjan och har stoppat de planerade expansionerna, inklusive en nyöppning i Södertälje.

Kedjan TGI Friday’s går i konkurs.
Foto: Creative Commons.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 mars 2024 16:42
Senast uppdaterad: 11 mars 2024 16:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors