Företag i fokus:

Vänsterpartiet: 20 miljoner kronor till nytt hjärt- och kärlcentrum vid sjukhuset

Bild: Södertälje sjukhus.

Hjärt- och kärlsjukdomar är en av regionens och Södertäljes  verkligt stora folkhälsoproblem och utmaningar. Specialisthjärtvården lades ned och flyttades från Luna i Södertälje 2017.

Nedläggningen berörde tusentals Södertäljebor mycket negativt. Omkring 5000 patienter inskrivna i Södertälje, hänvisades då till mottagningar i Stockholms city eller Handen istället. Detta innebar stora problem för alla de Södertäljebor som nu tvingas till långa och omständliga resor vid sina vårdbesök.  

”Behovet av ett Hjärt- och Kärlcentrum i denna del av Södra regionen är bevisligen mycket stort.”

Nu kommer nästa slag mot alla äldre med hjärtproblem. Det kardiologiprojekt som delvis underlättat situationen för alla vårdcentraler i Södertälje, Nykvarn och Salems kommuner (14 stycken) läggs ned.

Kardiologiprojektet har erbjudit medborgare med hjärtsvikt och högt blodtryck konsultation. Utan att undersöka om alternativet kostnadseffektiva hjärtsviktsmottagningar är en möjlighet. Det gäller att inte lämna den här stora patientgruppen i sticket. Behovet av ett Hjärt- och Kärlcentrum i denna del av Södra regionen är bevisligen mycket stort.

”Behövas en rejäl uppryckning av vården för alla Hjärt-och kärlsjuka i Södertälje.”

Inrättande av ett modernt Hjärt- och kärlcentrum vid Södertälje sjukhus i egen regi skulle vara till stor hjälp för alla medborgare i södra länsdelen som lider av dessa sjukdomar. De låga folkhälsotalen i regionen för denna typ av sjukdomar har mycket övrigt att önska.  

Engagemanget bland invånare och boende i frågan har varit massivt och den upphandling som gjordes senast det begav sig blev närmast fiaskoartad. Nu behövas en rejäl uppryckning av vården för alla Hjärt-och kärlsjuka i Södertälje och södra regionen i Stockholms län  

För  att bota och förebygga Hjärt- och kärlsjukdomar föreslår och finansierar Vänsterpartiet i Region Stockholm i sin budget för nästa år att 20 mkr per år anslås för att inrätta ett Hjärt-och kärlcentrum vid Södertälje sjukhus som drivs i egen regi för att skapa en jämlik vård för alla länets och regionens invånare.  

Staffan Norberg (V)

Ledamot i Regionfullmäktige och regionstyrelsen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 18 november 2021 00:00

En död på anstalten Hall i Södertälje

Polis-4-1

Arkivbild: Shamash Oyal

En intagen vid Anstalten Hall i Södertälje har hittats död i sin cell under dagen. Trots omedelbara livräddningsförsök av personalen kunde den intagnes liv inte räddas.

(Annonslänk)

Under onsdagen upptäcktes en intagen avliden i sin cell på Anstalten Hall i Södertälje. Räddningstjänsten, polisen samt ambulanspersonal larmades till platsen där en intensiv räddningsinsats påbörjades. Anstaltspersonalen inledde omedelbart hjärt-lungräddning (HLR), men trots deras ansträngningar kunde den intagnes liv inte räddas.

– Han hittades död i sin cell under dagen. Polisen och Kriminalvården har inlett en utredning, men mer information har jag för närvarande inte möjlighet att lämna ut, säger Olaf Zobel på Kriminalvården till Telgenytt.

Detaljerna kring dödsfallet är fortfarande begränsade, och det är i nuläget oklart exakt när under dagen dödsfallet inträffade. Även den avlidnes ålder är för tillfället okänd, och anhöriga har enligt Kriminalvården ännu inte hunnit bli kontaktade.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 mars 2024 15:13
Senast uppdaterad: 6 mars 2024 17:52

Från grus till gemenskap – lanserar nya mötesplatser

FD99F51F-8372-4D6C-A400-FB127DB5B78F

Foto: Södertälje kommun/ Unisport

I ett nyskapande initiativ tar Södertälje kommun steg för att förvandla två stora grusplaner till dynamiska mötesplatser, rika på aktiviteter för invånarna.

I centrum av Södertäljes samhällsutveckling står nu två tidigare grusplaner, belägna vid Innovitaskolan längs Prästgårdsvägen i Geneta och i Brunnsäng vid Nydalavägen. Dessa platser, som en gång var enkla, inhägnade ytor, är på väg att omformas till fleraktivitetsytor, designade för att främja både fysisk aktivitet och social interaktion.

Den första planen, placerad mitt emot Innovitaskolan i Geneta, kommer att utrustas för en rad olika sporter inklusive fotboll, basket och fotbollstennis. För att göra området ännu mer inbjudande, planeras även installation av nya sittmöbler, vilket underlättar för både vila och socialt umgänge.

Exempel på hur platserna kan se ut när de står klara.
Foto: Södertälje kommun/Unisport

Den andra omvandlingen sker vid Nydalavägen i Brunnsäng, där liknande uppdateringar förutspås. Här kommer invånare att kunna ta del av faciliteter för fotboll och basket, kompletterat med sittmöbler som möjliggör avkoppling och samvaro.

Dessa nya fleraktivitetsytor representerar Södertälje kommuns engagemang för att skapa levande och inkluderande gemenskapsytor. Med projektets fullbordan i augusti 2024, ser Södertälje fram emot att välkomna invånare av alla åldrar till dessa nyutvecklade platser för motion, lek och gemenskap.

Grusplanen vid Nydala i Brunnsäng. 
Foto: Södertälje kommun

Grusplanen vid Prästgårdsvägen i Geneta. 
Foto: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 mars 2024 11:59
Senast uppdaterad: 6 mars 2024 14:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors