Företag i fokus:

15-åringen Angelo Melkemichel – En av Sveriges främsta målvakter

Bild/Foto: Alex Ataseven.

Han vann nyligen SM-Guld med Brommapojkarna, utsågs till MVP, Most Valuable Player, i världens största fotbollsturnering för unga – Gothia Cup och är aktuell för svenska landslaget.

Fotbollsmålvakten Angelo Melkemichel, född och uppvuxen i Södertälje, gör avtryck som en av de främsta målvakterna i Sverige.

Angelo är 15-åringen som i somras kallades till svenska landslaget där han bland annat fick träffa Sveriges förbundskapten, Janne Andersson, i ett träningsläger i Bosön.

Han började spela fotboll i tidig ålder för moderklubben Syrianska, men även hunnit spela för bland annat Hammarby innan Brommapojkarna satte klorna i honom. I somras var han en av de 130 unga spelare som kallades till svenska landslagets träningsläger i Bosön.

– Man är riktigt förberedd att komma till landslagsläger som BP spelare. Vi får en otroligt bra utbildning av våra duktiga tränare som lyckades få in hela åtta spelare från vårt lag till landslaget, säger Angelo Melkemichel till Telgenytt.

Idag är Angelo Brommapojkarnas U16 förstemålvakt och en av landets mest lovande målvakter i sin åldersklass.

Det bevisade han redan 2019 när han tillsammans med Brommapojkarna åkte till Göteborg för att spela Gothia Cup. Där höll han nollan under hela turneringen och var en stor anledning till att Brommapojkarna vann världens största fotbollsturnering för unga med målskillnaden 82-0.

Att världens största fotbollsturnering för unga, med cirka 1700 lag från 80 nationer, utsåg Angelo Melkemichel från Södertälje till turneringens Most Valuable Player var ett givet val för juryn.

”Brommapojkarna gick igenom turneringen med den imponerande målskillnaden 82-0. Most Valuable Player: Angelo Melkemichel”, skrev Gothia Cup på sin hemsida när Angelo presenterades.

Men det är inte bara under Gothia Cup som 15-åringen visat vilken fantastik talangen han besitter.

– Jag har spelat för Brommapojkarna i cirka fyra år och har vunnit i stort sett alla turneringar vi deltagit i. Vi vann spanska turneringarna Mallorca Futcup, MIC tournament och Medimurec cup i Kroatien där vi mötte lag som Dynamo Zagreb och Haiduk split, säger Melkemichel.

Den största turneringen utomlands var helt klart den spanska turneringen, Madrid fotboll cup i spanska huvudstaden. Där ställdes Angelo Melkemichel och Brommapojkarna mot flera världslagen såsom PSG, Atletico Madrid och Bayern München. Även där visade Angelo sina fantastiska egenskaper.

– I Madrid vann vi över PSG i kvartsfinalen där vi bland annat spelade mot Kylian Mbappes bror, Nathan Mbappe. I semifinal mötte vi Bayern München och slog ut även dom också. I finalen ställdes vi mot Atletico Madrid som slog ut storlaget Barcelona, men vi vann även den matchen också med 2-0, säger han.

Efter fantastiska prestationer uppmärksammades Angelo Melkemichel av svenska landslaget som kallades till landslagsläger i Bosön tillsammans med 130 andra fotbollsspelare.

– Totalt fick 130 spelare, varav 16 målvakter, följa med det svenska landslagen till Bosön i fem dagar för att träna och spela matcher under fem dagar. Fyra veckor senare bantades truppen ner till 40 utespelare och 6 målvakter till landslagsläger i Göteborg, säger Angelo.

Södertäljebon Angelo Melkemichel var en av de 6 målvakterna som gick vidare i uttagningen och femte november visade han återigen sin talang. Efter en räddad straff säkrade han SM-guldet för Brommapojkarnas U-16 och blev därmed Sveriges bästa lag.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 23 november 2021 00:00

Tidigare säkerhetschefen: ”Flyttat hit för att stanna”

35BA46D2-5945-48ED-BCAC-0FFCA519026A

Foto: Södertälje kommun

I fjol beslutade Anna Flink att lämna sin roll som kommunens säkerhetschef för att ta sig an en ny position i hemstaden. Nu, snart ett år senare, ångrar Flink inte beslutet.

Anna Flink anställdes av Södertälje kommun för ungefär 15 år sedan och har haft olika chefsroller. År 2019 tillträdde hon tjänsten som säkerhetschef i Södertälje, men meddelade i september 2022 att hon lämnade för en ny tjänst i hemstaden Kalmar.

– Jag trivs jättebra här i Kalmar, säger Anna Flink till Telgenytt.

Det ryktas i stadshuset att Flink söker en ny tjänst inom Södertälje kommun.
Hösten 2021 presenterades Stefan Hollmark som kommunens nya stadsdirektör, men i början av juni bekräftade Södertälje kommun att han lämnar uppdraget för att bli regiondirektör för Region Gotland.

Kort efter beskedet inledde Södertälje kommun en ansökningsprocess för att finna en ny stadsdirektör. Processen leds av Kommunstyrelseordförande Boel Godner i samarbete med rekryteringsbolaget ProAstri.

”Vi behöver en stadsdirektör med ett genomtänkt och grundat ledarskap som genomsyras av en hög grad av tillit och förtroende för chefer och medarbetare.”, framgår det på kommunens hemsida om rollen som som lämnas efter Stefan Hollmark.

Enligt flera oberoende källor ryktades det om att Anna Flink har ansökt till tjänsten som stadsdirektör i Södertälje. Bland annat berättar flera anställda i kommunen att det var en planerad strategi att lämna tjänsten som säkerhetschef i Södertälje för en ”tillfällig” position i Kalmar. Enligt uppgifter till Telgenytt planerades att hon sedan skulle söka anställning i Södertälje igen – fast denna gång som kommundirektör.

– Nej, det stämmer definitivt inte, så det kan jag dementera direkt. Jag hade ingen aning om att Stefan (Hollmark) skulle sluta. Jag trodde att han skulle jobba länge, säger Anna Flink, tidigare säkerhetschef i Södertälje.

Däremot bekräftar Flink att hon blivit tipsad om tjänsten som stadsdirektör i Södertälje.

Vill du tillbaka till Södertälje kommun?

– Det jag tänker är att det tar jag i så fall med den som skulle fråga, säger Flink.

Trivs du bra i Kalmar?

– Jag saknar Södertälje, det var fantastiska år. Jag trivs verkligen jättebra här i Kalmar, jag har flyttat hit för att stanna, avslutar Anna Flink.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 augusti 2023 13:22
Senast uppdaterad: 9 augusti 2023 13:22

Tekniskt fel tvingade sjukhuset att gå in i stabsläge

Sjukhus

Foto: Alexander Isa

I måndags meddelade Södertälje sjukhus att de befann sig i stabsläge på grund av ett tekniskt fel. Berörda patienter kontaktades för att genomföra ombokningar.

Den 7 augusti inträffade ett tekniskt fel i en kylanläggning och en vattenläcka som påverkade operationsavdelningen och röntgen. Stabsläget innebar att ambulanser med patienter som möjligtvis behövde akut kirurgi omdirigerades till andra sjukhus, medan förlossningar hänvisades till andra sjukhus.

Tekniker arbetade för att åtgärda kylanläggningen och torka upp efter vattenläckan. Blivande mödrar som planerat att föda på Södertälje sjukhus ombeddes att ringa förlossningen för att ordna en plats på ett annat sjukhus vid värkarbete, medan redan närvarande födande ombeddes stanna kvar.

Felet i kylanläggningen och vattenläckan kunde snabbt åtgärdas, och tidigt på tisdagsförmiddagen återgick Södertälje sjukhus till normalläge och verksamheten bedrevs som vanligt.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 augusti 2023 11:01
Senast uppdaterad: 9 augusti 2023 11:01

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors