Företag i fokus:

15-åringen Angelo Melkemichel – En av Sveriges främsta målvakter

Bild/Foto: Alex Ataseven.

Han vann nyligen SM-Guld med Brommapojkarna, utsågs till MVP, Most Valuable Player, i världens största fotbollsturnering för unga – Gothia Cup och är aktuell för svenska landslaget.

Fotbollsmålvakten Angelo Melkemichel, född och uppvuxen i Södertälje, gör avtryck som en av de främsta målvakterna i Sverige.

Angelo är 15-åringen som i somras kallades till svenska landslaget där han bland annat fick träffa Sveriges förbundskapten, Janne Andersson, i ett träningsläger i Bosön.

Han började spela fotboll i tidig ålder för moderklubben Syrianska, men även hunnit spela för bland annat Hammarby innan Brommapojkarna satte klorna i honom. I somras var han en av de 130 unga spelare som kallades till svenska landslagets träningsläger i Bosön.

– Man är riktigt förberedd att komma till landslagsläger som BP spelare. Vi får en otroligt bra utbildning av våra duktiga tränare som lyckades få in hela åtta spelare från vårt lag till landslaget, säger Angelo Melkemichel till Telgenytt.

Idag är Angelo Brommapojkarnas U16 förstemålvakt och en av landets mest lovande målvakter i sin åldersklass.

Det bevisade han redan 2019 när han tillsammans med Brommapojkarna åkte till Göteborg för att spela Gothia Cup. Där höll han nollan under hela turneringen och var en stor anledning till att Brommapojkarna vann världens största fotbollsturnering för unga med målskillnaden 82-0.

Att världens största fotbollsturnering för unga, med cirka 1700 lag från 80 nationer, utsåg Angelo Melkemichel från Södertälje till turneringens Most Valuable Player var ett givet val för juryn.

”Brommapojkarna gick igenom turneringen med den imponerande målskillnaden 82-0. Most Valuable Player: Angelo Melkemichel”, skrev Gothia Cup på sin hemsida när Angelo presenterades.

Men det är inte bara under Gothia Cup som 15-åringen visat vilken fantastik talangen han besitter.

– Jag har spelat för Brommapojkarna i cirka fyra år och har vunnit i stort sett alla turneringar vi deltagit i. Vi vann spanska turneringarna Mallorca Futcup, MIC tournament och Medimurec cup i Kroatien där vi mötte lag som Dynamo Zagreb och Haiduk split, säger Melkemichel.

Den största turneringen utomlands var helt klart den spanska turneringen, Madrid fotboll cup i spanska huvudstaden. Där ställdes Angelo Melkemichel och Brommapojkarna mot flera världslagen såsom PSG, Atletico Madrid och Bayern München. Även där visade Angelo sina fantastiska egenskaper.

– I Madrid vann vi över PSG i kvartsfinalen där vi bland annat spelade mot Kylian Mbappes bror, Nathan Mbappe. I semifinal mötte vi Bayern München och slog ut även dom också. I finalen ställdes vi mot Atletico Madrid som slog ut storlaget Barcelona, men vi vann även den matchen också med 2-0, säger han.

Efter fantastiska prestationer uppmärksammades Angelo Melkemichel av svenska landslaget som kallades till landslagsläger i Bosön tillsammans med 130 andra fotbollsspelare.

– Totalt fick 130 spelare, varav 16 målvakter, följa med det svenska landslagen till Bosön i fem dagar för att träna och spela matcher under fem dagar. Fyra veckor senare bantades truppen ner till 40 utespelare och 6 målvakter till landslagsläger i Göteborg, säger Angelo.

Södertäljebon Angelo Melkemichel var en av de 6 målvakterna som gick vidare i uttagningen och femte november visade han återigen sin talang. Efter en räddad straff säkrade han SM-guldet för Brommapojkarnas U-16 och blev därmed Sveriges bästa lag.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 23 november 2021 00:00

INSÄNDARE: Moderaterna kritiseras – ”En fråga om prioriteringar”

Alexander

Moderaternas gruppledare i Södertälje, Alexander Rosenberg.

Med den annonserade fritidsgården i Ronna, som uppgår till hela 100 miljoner kronor, känner vi inom Moderata Ungdomsförbundet (MUF) i Södertälje en krypande frustration och besvikelse över Moderaternas beslut att inte agera. Vi ser en stad med ett annat, mer akut problem: arbetslöshet och kriminalitet bland ungdomar. 

Vi måste förstå att en fritidsgård, hur värdefull den än må vara, inte borde ha en sådan enorm kostnad. Den totala kostnaden består till cirka 30 % av material och resten av andra faktorer som projektering och genomförande. Ändå hamnar priset på omkring 83 000 kr per kvadratmeter – en siffra som inte rimmar väl med verkligheten. 

Varför skulle kostnaden för att bygga en fritidsgård i Södertälje motsvara priset på en bostad i centrala Stockholm? Vi i MUF anser att det ligger en större fråga bakom detta: Prioriteringar. 

Med arbetslöshet och kriminalitet som ett problem i Södertälje, varför sätter vi inte dessa 100 miljoner på att förbättra chanserna för våra ungdomar att ta sig in på arbetsmarknaden? Varför investerar vi inte i utbildning, mentorskap, och stödprogram som kan hjälpa dem att finna en väg ut ur arbetslöshet och kriminalitet? 

”Frågan om hur en enda aktör kunde få så stort inflytande över ett sådant viktigt projekt måste granskas noggrant.”

Vi måste också se över själva upphandlingsprocessen Frågan om hur en enda aktör kunde få så stort inflytande över ett sådant viktigt projekt måste granskas noggrant. Hur kommer det sig att kostnaderna svällde så pass mycket? Hur kan vi vara säkra på att allt har gått rätt till? 

MUF i Södertälje uppmanar Moderaterna att ompröva beslutet. En investering av den här storleken borde vara föremål för noggrann granskning, och vi måste alltid ha våra ungas bästa i åtanke. 

Pengarna som skulle kunna besparas genom en mer ekonomiskt ansvarsfull hantering av fritidsgårdsprojektet kan istället kanaliseras till program som verkligen gör skillnad i unga människors liv. 

Det är dags att agera ansvarsfullt och se till att våra pengar går dit de gör mest nytta. Det är dags att investera i vår framtid, inte i överprisade projekt. 

Med respekt, 

Daniel Eilert, Ordförande 
Moderata Ungdomsförbundet, Södertälje 

Läs även: – Fritidsgården behöver inte kosta 100 miljoner!

Fritidsgårde i Ronna. Illustration: Södertälje kommun.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 augusti 2023 10:03
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

En till sjukhus efter olycka på lyxhotell – ”Taket rasade över oss”

0ED419BC-E311-4CA8-A2E6-9C0EEE38BADD

Foto: Privata

Under helgen hölls en tvådagarsfest på Ellery Beach House på Lidingö. Det som skulle ha varit en minnesvärd dag för några vänner från Södertälje slutade istället i stor dramatik när en bar rasade över dem.

– Tunga stenplattor föll rakt på oss, säger Södertäljebon, som inte vill medverka med namn, till Telgenytt.

Under två dagar intog den populära nattklubben från Göteborg, Port du Soleil, lyxresorten Ellery beach house i Lidingö. Gäster lockades av ett beach club-event med dagsfester vid poolområdet och populära DJs vid spakarna. Två personer som lockades till Lidingö var två vänninor från Södertälje.

Under tillställningen hade arrangören bokat in tre dansare som skulle stå på taket av den höj- och sänkbara poolbaren. På taket av poolbaren sitter stora, tunga stenplattor monterade, vilka är jämnt med marken när baren sänks ner helt till marknivå.

Men när tillställningen på lördagen började närma sig sitt slut, inträffade en livsfarlig olycka.
När dansarna var klara för dagen beslutade den populära artisten Nause och en anställd att ställa sig på taket av den höj- och sänkbara baren och hoppade rakt ner i poolen. Det verkade spännande för två gäster som beslöt sig för att klättra efter. Men när dessa två gäster hade klättrat upp och precis skulle hoppa ner i poolen, lossnade flera tunga stenplattor från taket. Nedanför stod Södertäljetjejerna helt ovetande om vad som var på väg att hända.

Fick tunga stenplattor rakt på huvudet.

– Jag kände ett hårt slag mot huvudet och kroppen, men förstod inte riktigt vad som hade hänt. Sedan lade jag handen på huvudet och märkte att jag blödde kraftigt, säger en av tjejerna.

Trots allvaret och det faktum att stora tunga stenplattor precis hade lossnat och träffat två unga kvinnor, var det få som reagerade. Festen runt omkring fortsatte som vanligt.

Artisten Nause på taket av poolbaren, minuterna före olyckan. Foto: Privat

– Det tog ett tag innan vi fick hjälp, men till slut kom någon och frågade om vi mådde bra. Han såg att vi båda blödde, så då hjälpte de oss in och fick oss att prata med någon ansvarig.

Men det skulle dröja ytterligare en stund innan riktig hjälp tillkallades.

– Istället för att ringa ambulans ställde de flera frågor om var vi hade ramlat och hur det hade gått till, medan vi stod där och blödde från huvudet. Vi förklarade att vi inte hade ramlat utan att taket hade rasat över oss.

Slutligen tillkallades ambulans till Lidingö, och tjejerna kunde få den nödvändiga vården. Den ena kvinnan kunde få vård på plats av sjukvårdspersonal, medan den andra fördes till sjukhus där hon vårdades och skrevs ut strax efter midnatt, cirka sex timmar efter incidenten.

Hur tycker ni att Ellery Beach House hanterade situationen?

– Det dröjde innan de förstod vad som verkligen hade hänt, men i det stora hela tycker jag att de hanterade det bra. De beklagade verkligen det som hände och såg till att vi fick den hjälp vi behövde.

Telgenytt söker Ellery Beach House för kommentar.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 7 augusti 2023 10:52

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors