Företag i fokus:

15-åringen Angelo Melkemichel – En av Sveriges främsta målvakter

Bild/Foto: Alex Ataseven.

Han vann nyligen SM-Guld med Brommapojkarna, utsågs till MVP, Most Valuable Player, i världens största fotbollsturnering för unga – Gothia Cup och är aktuell för svenska landslaget.

Fotbollsmålvakten Angelo Melkemichel, född och uppvuxen i Södertälje, gör avtryck som en av de främsta målvakterna i Sverige.

Angelo är 15-åringen som i somras kallades till svenska landslaget där han bland annat fick träffa Sveriges förbundskapten, Janne Andersson, i ett träningsläger i Bosön.

Han började spela fotboll i tidig ålder för moderklubben Syrianska, men även hunnit spela för bland annat Hammarby innan Brommapojkarna satte klorna i honom. I somras var han en av de 130 unga spelare som kallades till svenska landslagets träningsläger i Bosön.

– Man är riktigt förberedd att komma till landslagsläger som BP spelare. Vi får en otroligt bra utbildning av våra duktiga tränare som lyckades få in hela åtta spelare från vårt lag till landslaget, säger Angelo Melkemichel till Telgenytt.

Idag är Angelo Brommapojkarnas U16 förstemålvakt och en av landets mest lovande målvakter i sin åldersklass.

Det bevisade han redan 2019 när han tillsammans med Brommapojkarna åkte till Göteborg för att spela Gothia Cup. Där höll han nollan under hela turneringen och var en stor anledning till att Brommapojkarna vann världens största fotbollsturnering för unga med målskillnaden 82-0.

Att världens största fotbollsturnering för unga, med cirka 1700 lag från 80 nationer, utsåg Angelo Melkemichel från Södertälje till turneringens Most Valuable Player var ett givet val för juryn.

”Brommapojkarna gick igenom turneringen med den imponerande målskillnaden 82-0. Most Valuable Player: Angelo Melkemichel”, skrev Gothia Cup på sin hemsida när Angelo presenterades.

Men det är inte bara under Gothia Cup som 15-åringen visat vilken fantastik talangen han besitter.

– Jag har spelat för Brommapojkarna i cirka fyra år och har vunnit i stort sett alla turneringar vi deltagit i. Vi vann spanska turneringarna Mallorca Futcup, MIC tournament och Medimurec cup i Kroatien där vi mötte lag som Dynamo Zagreb och Haiduk split, säger Melkemichel.

Den största turneringen utomlands var helt klart den spanska turneringen, Madrid fotboll cup i spanska huvudstaden. Där ställdes Angelo Melkemichel och Brommapojkarna mot flera världslagen såsom PSG, Atletico Madrid och Bayern München. Även där visade Angelo sina fantastiska egenskaper.

– I Madrid vann vi över PSG i kvartsfinalen där vi bland annat spelade mot Kylian Mbappes bror, Nathan Mbappe. I semifinal mötte vi Bayern München och slog ut även dom också. I finalen ställdes vi mot Atletico Madrid som slog ut storlaget Barcelona, men vi vann även den matchen också med 2-0, säger han.

Efter fantastiska prestationer uppmärksammades Angelo Melkemichel av svenska landslaget som kallades till landslagsläger i Bosön tillsammans med 130 andra fotbollsspelare.

– Totalt fick 130 spelare, varav 16 målvakter, följa med det svenska landslagen till Bosön i fem dagar för att träna och spela matcher under fem dagar. Fyra veckor senare bantades truppen ner till 40 utespelare och 6 målvakter till landslagsläger i Göteborg, säger Angelo.

Södertäljebon Angelo Melkemichel var en av de 6 målvakterna som gick vidare i uttagningen och femte november visade han återigen sin talang. Efter en räddad straff säkrade han SM-guldet för Brommapojkarnas U-16 och blev därmed Sveriges bästa lag.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 23 november 2021 00:00

Han blir ny skolchef på Stadsmissionens Skolstiftelse

Johan Abrahamsson

Foto: Alexander Isa

Södertäljes tidigare utbildningsdirektör, Johan Abrahamsson, har utsetts till ny skolchef för Stadsmissionens Skolstiftelse. – Vi hälsar Johan varmt välkommen till hans nya uppdrag, säger Tomas Abrahamsson vd, Stadsmissionens Skolstiftelse.

Johan Abrahamsson tar över som skolchef på Stadsmissionens Skolstiftelse, en idéburen organisation som driver Grillska gymnasiet, en gymnasieskola och anpassad gymnasieskola. Stiftelsen är en av Sveriges största idéburna skolaktörer som utbildar närmare 3000 studenter årligen.

− I vårt pågående arbete med att utveckla undervisningen, arbetssätt och uppföljning är uppdraget som skolchef en viktig pusselbit för våra gymnasieskolors utveckling. Kvalitet, attraktivitet, måluppfyllelse och elevernas välmående är viktiga områden som får ytterligare förstärkning med tillsättningen av Johan Abrahamsson som skolchef, säger vd på Stadsmissionens Skolstiftelse.

Med omfattande erfarenhet inom skolvärlden har Johan tidigare haft uppdrag som utbildningsdirektör, verksamhetschef och rektor vid olika skolor. Han kommer senast från Södertälje kommun där han arbetade som verksamhetschef och utbildningsdirektör. Abrahamsson tillträder sin nya roll den 18 september 2023.

− Det ska bli spännande att fortsätta att arbeta med skola och utbildningsfrågor i rollen som skolchef inom Skolstiftelsen, en organisation som jag känner väl sedan mina år som rektor på Grillska Gymnasiet Liljeholmen. Jag ser fram emot att vara med och bidra till utvecklingen av skolorna inom Skolstiftelsen med fokus på bra undervisning, trygghet och arbetsglädje både för medarbetare och elever, säger Johan Abrahamsson. 

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 11 augusti 2023 21:10

INSÄNDARE: Äldreomsorgen ska bli tryggare

Hemtjänst Pixabay

Foto: Pixabay

Äldreomsorgen ska bli tryggare. Idag finns för få läkare nära sköra människor och det tänker vi ställa tillrätta, skriver tre liberaler. 

Mer än en fjärdedel av svensk vård är ett kommunalt ansvar och den vården blir alltmer avancerad – samtidigt får kommuner inte anställa läkare som kan behandla sköra patienter. Färre än hälften på särskilda boenden säger att de har lätt att få tag i sin läkare. Inte en enda kommun har en ledningsansvarig läkare. Det duger inte. Coronakommisionen och Folkhälsomyndigheten har pekat ut detta som problem. Sjukhusläkarna anser att medicinskt ledningsansvariga läkare är helt nödvändiga i kommuner.

Liberalerna gick till val på att göra äldreomsorgen tryggare. Vi tänker forma vården efter människor. Sveriges liberala, borgerliga regering har nu satt spaden i backen för starkare äldreomsorg och kommunal vård. Steg för steg ska vi öka tryggheten. 

”Alla ska känna trygghet i sin vardag”

Givetvis behövs mer. Den som behöver hemtjänst ska få möta samma ansikten i sitt hem, alla med undersköterskeutbildning. Liberalerna vill också att äldreomsorgen ska stärkas inom rehabilitering.

Alla ska känna trygghet i sin vardag. Därför ska kunskap och kvalitet stärkas i kommunal hälso- och sjukvård: det ska bli enklare att träffa en läkare och fler läkare ska också tillfrågas inför strategiska kommunbeslut som påverkar sköra människor. På detta gick Liberalerna till val förra hösten, och steg för steg tänker vi infria våra löften. Skyddsnätet ska vara det bästa vi kan väva. Vi nöjer oss inte med mindre.

Lina Nordquist,
sjukvårdspolitisk talesperson (L)

Metin Hawsho,
gruppledare (L)

Joseph Adul-jalil,
ersättare äldreomsorgsnämnden (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 augusti 2023 08:32
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors