Företag i fokus:

15-åringen Angelo Melkemichel – En av Sveriges främsta målvakter

Bild/Foto: Alex Ataseven.

Han vann nyligen SM-Guld med Brommapojkarna, utsågs till MVP, Most Valuable Player, i världens största fotbollsturnering för unga – Gothia Cup och är aktuell för svenska landslaget.

Fotbollsmålvakten Angelo Melkemichel, född och uppvuxen i Södertälje, gör avtryck som en av de främsta målvakterna i Sverige.

Angelo är 15-åringen som i somras kallades till svenska landslaget där han bland annat fick träffa Sveriges förbundskapten, Janne Andersson, i ett träningsläger i Bosön.

Han började spela fotboll i tidig ålder för moderklubben Syrianska, men även hunnit spela för bland annat Hammarby innan Brommapojkarna satte klorna i honom. I somras var han en av de 130 unga spelare som kallades till svenska landslagets träningsläger i Bosön.

– Man är riktigt förberedd att komma till landslagsläger som BP spelare. Vi får en otroligt bra utbildning av våra duktiga tränare som lyckades få in hela åtta spelare från vårt lag till landslaget, säger Angelo Melkemichel till Telgenytt.

Idag är Angelo Brommapojkarnas U16 förstemålvakt och en av landets mest lovande målvakter i sin åldersklass.

Det bevisade han redan 2019 när han tillsammans med Brommapojkarna åkte till Göteborg för att spela Gothia Cup. Där höll han nollan under hela turneringen och var en stor anledning till att Brommapojkarna vann världens största fotbollsturnering för unga med målskillnaden 82-0.

Att världens största fotbollsturnering för unga, med cirka 1700 lag från 80 nationer, utsåg Angelo Melkemichel från Södertälje till turneringens Most Valuable Player var ett givet val för juryn.

”Brommapojkarna gick igenom turneringen med den imponerande målskillnaden 82-0. Most Valuable Player: Angelo Melkemichel”, skrev Gothia Cup på sin hemsida när Angelo presenterades.

Men det är inte bara under Gothia Cup som 15-åringen visat vilken fantastik talangen han besitter.

– Jag har spelat för Brommapojkarna i cirka fyra år och har vunnit i stort sett alla turneringar vi deltagit i. Vi vann spanska turneringarna Mallorca Futcup, MIC tournament och Medimurec cup i Kroatien där vi mötte lag som Dynamo Zagreb och Haiduk split, säger Melkemichel.

Den största turneringen utomlands var helt klart den spanska turneringen, Madrid fotboll cup i spanska huvudstaden. Där ställdes Angelo Melkemichel och Brommapojkarna mot flera världslagen såsom PSG, Atletico Madrid och Bayern München. Även där visade Angelo sina fantastiska egenskaper.

– I Madrid vann vi över PSG i kvartsfinalen där vi bland annat spelade mot Kylian Mbappes bror, Nathan Mbappe. I semifinal mötte vi Bayern München och slog ut även dom också. I finalen ställdes vi mot Atletico Madrid som slog ut storlaget Barcelona, men vi vann även den matchen också med 2-0, säger han.

Efter fantastiska prestationer uppmärksammades Angelo Melkemichel av svenska landslaget som kallades till landslagsläger i Bosön tillsammans med 130 andra fotbollsspelare.

– Totalt fick 130 spelare, varav 16 målvakter, följa med det svenska landslagen till Bosön i fem dagar för att träna och spela matcher under fem dagar. Fyra veckor senare bantades truppen ner till 40 utespelare och 6 målvakter till landslagsläger i Göteborg, säger Angelo.

Södertäljebon Angelo Melkemichel var en av de 6 målvakterna som gick vidare i uttagningen och femte november visade han återigen sin talang. Efter en räddad straff säkrade han SM-guldet för Brommapojkarnas U-16 och blev därmed Sveriges bästa lag.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 23 november 2021 00:00

Täljerevyn kammade hem SM-guldet till Södertälje

TR

Foto: Täljerevyn

Revy-SM 2023 avslutades på lördagskvällen i Oskarshamn med en framgång för Täljerevyn från Södertälje. Efter fyra dagars tävlande stod det klart att deras bidrag ”Älskar min EPA” tog hem segern i kategorin ”Sång och musik”.

Årets upplaga av Revy-SM, som hölls i Oskarshamn, kulminerade på lördagskvällen med spänning och glädje. Bland de deltagande revygrupperna fanns återigen Täljerevyn från Södertälje, som visade upp sin kreativitet och talang på scenen. Efter dagar av tävlande och underhållning kunde de stolt ta hem guldet i kategorin ”Sång och musik”.

Täljerevyn hade skickat in inte mindre än fem bidrag till årets Revy-SM, där regissören Lasse Karlsson spelade en central roll i skapandet av deras framträdanden. Deras bidrag bestod av föreställningarna ”Älskar min EPA” av Roland Cox och Alva Westerberg, ”Eget godis på bio” av Lasse Karlsson själv, ”Lösning på elförsörjningen” av Torbjörn Wrigh, ”Restaurangen som var en kiosk” också av Lasse Karlsson samt ”Kringelgumman” av Marina Nyström.

Tävlingen pågick under fyra dagar, där revygrupper från olika delar av landet samlades för att visa upp sina bästa inslag och underhållning på scenen. Efter en noga övervägd bedömning från juryn kunde Täljerevyn glädjas över att deras föreställning ”Älskar min EPA” tog hem förstaplatsen i kategorin ”Sång och musik”.

Revy-SM 2023 har således avslutats med en lysande prestation från Södertäljes egna Täljerevyn, som visat att de är en kraft att räkna med inom svensk revykonst.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 6 augusti 2023 00:52

Larmbolag brister – ”Känner mig inte alls trygg längre”

pexels Dörr Door Inbrott

Foto: Pexels

I Rönninge drabbades flera familjer av inbrott och vittnar om brister i Verisures larmsystem, enligt rapporter från tidningen LT. Flera invånare i Södertälje, som också använder samma leverantör, meddelar nu att de inte längre känner sig trygga.

– Vi har Verisures larmsystem hemma och blev oerhört oroliga när vi fick höra om att flera familjer hade inbrott i Rönninge, säger en Södertäljebo till Telgenytt.

Enligt LT hade familjerna både dekaler på fönster och dörrar, skalskydd och kameror. Trots detta aktiverades inte larmet. Inbrottstjuvarna lyfte bort fönstret och lyckades ta sig in den vägen, men trots att skalskydd fanns installerat, gick inte larmet.

– Vi har larm på alla våra fönster och nu går jag runt och grubblar hela tiden. Jag tänker ”herregud”, tänker om de inte fungerar. Känner mig inte alls trygg längre.

Varför tror du inte att larmet fungerade i för de drabbade familjerna i Rönninge?

– Jag har själv inte läst om det, utan mest hört via ryktesvägar, så jag kan enbart spekulera. Min första känsla var att inbrottstjuvarna samarbetade med någon inne i deras team, jag vet inte. Sen googlade jag om Verisure och hittade en artikel på Aftonbladet som verkligen gjorde mig riktigt orolig, säger Södertäljebon.

(Annonslänk)

Artikeln i fråga är ett avslöjande som Aftonbladets ”200 sekunder” publicerade förra året. Där framgår att Aftonbladets team avslöjade brister i Verisures larmsystem och att en före detta anställd berättade att de ”Instruerades att ljuga”.

– Det var ofta jag kom ut till kunder som sa att larmet inte fungerar eller inte hade fungerat. Vi instruerades ett ljuga för en kund vars larm inte fungerade och inte hade fungerat på flera år trots månadsbetalningar hela tiden, sade den tidigare anställda personen på Verisure till Aftonbladet.

I ett fall avslöjade tidningen att det började brinna hemma hos en familj, men brandkåren larmades inte.

– Det är skrämmande. Verisure är jättestora i Södertälje, många jag känner använder dem. Jag tycker att allmänheten bör vara medvetna riskerna.

Telgenytt söker Verisure för en kommentar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 augusti 2023 11:51
Senast uppdaterad: 8 augusti 2023 11:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors